به گزارش ایرنا، بارش شدید باران اوایل هفته جاری سبب شد تا شهرها و روستاهای پائین دست مناطق مرکزی و شرق مازندران در مسیر غرقابی قرار بگیرند.
از آنجایی شهرستان سیمرغ به لحاظ جغرافیایی در پایین دست و در واقع به صورت چاله مانند است ، سیلاب و طغیان رودخانه تلار که از وسط شهر کیاکلا عبور می کند سبب آبگرفتگی بیشتر این منطقه شده است.
شهرستان سیمرغ دارای یک شهر کیاکلا و دو بخش مرکزی با 9 روستا و بخش تالارپی با 15 روستا است.
سید مجتبی حبیب نژاد پنجشنبه شب در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با بیان اینکه 10میلیون تومان از این تسهیلات بلاعوض است، افزود: این وام ها با بهره 4درصد و باز پرداخت 12ساله است.
وی با اشاره به اینکه کارشناسان بنیاد مسکن انقلاب اسلامی در حال ارزیابی و بررسی واحد های مسکونی هستند، ادامه داد: طبق بررسی های اولیه حدود 800خانواده روستایی و شهری بین 10 تا 100درصد خسارت دیدند.
فرماندار سیمرغ با اشاره به اینکه بر اساس تصمیم ستاد بحران استان مازندران و تایید هیات دولت به هر یک از خانواده های سیل زده 4میلیون تومان وام بلاعوض پرداخت می شود، ادامه داد: واحد های مسکونی که نیاز به تعمیرات داشته باشند تا 12میلیون تومان وام تعمیرات دریافت می کنند.
وی گفت که پرداخت از روز شنبه سوم فروردین از سوی بانک عامل مسکن بر اساس معرفی بنیاد مسکن آغاز می شود.
وی مهمترین دغدغه سیل زدگان را تمیز شدن واحد های مسکونی از گل و لای دانست و بیان داشت: به دلیل بالا آمدن بیش از حد و نفوذ آب به واحد های مسکونی ، زندگی و اسباب اثاثیه مردم دچار خسارت شد.
وی در عین حال به بازگشت آرامش نسبی زندگی اشاره کرد و توضیح داد: همکاری عموم مردم و همه مسئولان استان سبب دلگرمی سیل زدگان در نخستین روز سال جدید شده است.
وی به از بین رفتن 10 تا صد درصدی کشاورزی زراعی و باغی شهرستان سیمرغ اشاره کرد و گفت: بیشتر باغات مرکبات ، زمین های کلزا و گندم ، صیفی جات ، شبدر و یونجه دچار خسارت شده است.
فرماندار سیمرغ با بیان اینکه بسیاری از دام منطقه نیز تلف و یا نهادهای دامی از بین رفته است، اظهار داشت: با هماهنگی سازمان جهاد کشاورزی در حال بررسی و ارزیابی خسارت وارده هستیم.
حبیب نژاد بدون اعلام آماری از تلفات دام گفت که در حال حاضر نهاده های دامی مورد نیاز دامداران شهرستان تامین و در حال توزیع است.
**هشدار به احتمال ریزش و تخریب واحد های مسکونی شهری سیل زده در کیاکلا
شهردار کیاکلا نیز در گفت و گو با خبرنگار ایرنا نسبت احتمال ریزش و تخریب واحد های مسکونی که دچار خسارت سیل شده اند هشدار داد و گفت : با توجه به فرسودگی این واحد ها ، خطر ریزش این واحدها زیاد است.
سید حامد بیکایی با بیان اینکه کارشناسان فنی شهرداری واحد های مسکونی خطر ریزش را شناسایی و ااطلاع رسانی کرده اند، ادامه داد: امیدواریم شهروندان نسبت به این موضوع توجه جدی کنند، چراکه هر گونه بی توجهی ممکن است تا معضل جدی را بوجود بیاورد.
وی گفت : شهروندان سیل زده باید نسبت به وضعیت فعلی ساختمان های فرسوده حساس تر باشند ، آب به پایه های این واحد نفوذ کرده و احتمال ریزش را زیاد کرده است.
شهردار کیاکلا از همکاری و مساعدت شهرداران شهرهای اطراف از جمله بابل ، بابلسر ، قائمشهر ، سرخرود قدر دانی کرد و گفت: علاوه بر نیروهای مردمی و بسیجی ، تیم های امدادی هلال احمر، آتش نشانی ها ، نیروی انتظامی و اورژانس به طور شبانه روزی مشغول ارائه خدمات به مردم هستند.
/1899/6990
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.