ثبت نام برای زیارت خانه خدا در قالب حج تمتع و عمره مفرده از سوی مشتاقان بیت الله الحرام سالیانی است سرمایه خاک خورده ای را در ذخایر حج و زیارت و فیش های خاموشی را نصیب مردم کرده است.
زیارت خانه خدا آرزوی دیرینه هر بنده ای است و برای این سفر معنوی لحظه شماری می کند اما سالهاست به سبب عملکرد حکام آل سعود فیش های ثبت نام عمره و همزمان با آنها فیش های پرداختی مردم به اشتیاق سفری که به عمر آنها قد دهد، خاک می خورد.
سالهاست مشتاقان زیارت خانه خدا به منظور اعزام در نوبت مقرر بنا به فراخوان ثبت نام از سوی سازمان حج و زیارت در اواخر دهه 80 اقدام به واریز پیش پرداخت به مبلغ هشت میلیون ریال به حساب این سازمان نموده اند؛ پیش پرداخت برای سفری که هیچ بعد مشخصی برای زمان اعزام ندارد.
آخرین دوره ثبت نام حج تمتع سال 1386 انجام شد و برای مثال در زمان حاضر بر اساس گزارش حج و زیارت مازندران بیش از 75 هزار مازندرانی در نوبت اعزام به این سفر معنوی هستند .
زائران حج تمتع در مرحله اول یک میلیون تومان پرداخت کردند که اکنون با اضافه شدن 2 میلیون تومان سود وجه واریزی در طی این سالها اکنون در حسابشان حدود سه میلیون تومان پول ذخیره است.
این درحالی است که سفر حج تمتع هر سال یک بار اتفاق می افتد و بر اساس سهمیه یک هشتم ثبت نامی هر استان سالانه به این سفر اعزام می شوند که سهم مازندران سالانه سه هزار و 500 نفر است.
علاوه بر این در حوزه حج عمره اعداد و ارقام بسیار بزرگ تر است به شکلی که بیش از 500 هزار مازندرانی برای حج عمره مفرده ثبت نام و در نوبت قرار دارند.
زائرانی که برای حج عمره در مرحله اول 800 هزار تومان واریز کردند که تا الان با یک و نیم میلیون تومان سود اضافه شده شده بانک به حدود 2 میلیون و 300 هزار تومان رسیده است.
با یک حساب سرانگشتی می توان گفت در زمان حاضر فقط از قبل مشتاقان مازندرانی، 225 میلیارد تومان از محل واریزی ثبت نامی های تمتع و یک هزار و 150 میلیارد تومان از محل ثبت نامی های عمره مفرده در حساب سازمان حج و زیارت است که این رقم مسلما در مجموع حجاج کل کشور رقمی قابل توجه خواهد بود.
این رقم بزرگ در حالی است که کل اعتبار عمرانی ملی و استانی استان مازندران در سال 97 حدود یک هزار میلیارد تومان بود؛ بر اساس آمارهای رسمی نرخ بیکاری در استان مازندران حدود 10 درصد و همچنین بر اساس آمارهای غیر رسمی بیش از 150 هزار تحصیل کرده بیکار در مازندران زندگی می کنند که برای ایجاد هر شغل در بخش صنعتی حدود 100میلیون تومان سرمایه و برای ایجاد اشتغال در بخش صنایع دستی حدود 15 میلیون تومان نیاز است.
*خبرنگار ایرنا
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.