به گزارش خبرنگار ایرنا ، زندگی نامراد میلاد یک سال پیش بر اثر تصادف منجر به مرگ مغزی به انتها رسید . میلاد 30 ساله در واپسین روزهای فصل زمستان 96 ، سرشار از شور جوانی ، در تکاپوی فراهم سازی مقدمات عروسی برای ماه فروردین 97 بود. خانواده این جوان آلاشتی اما مرگ فرزندشان را به زندگی دیگران پیوند زدند ، چون از نگاه مهربان و دیدگاه نوعدوستانه اشان ، امید بخشیدن به دیگران هم شاخه ای از جویبار زندگی است که باید جریان می یافت .
اکنون یک سال از آن روزی که غم و اندوه سایه سنگینش را بر زندگی خانواده میلاد گستراند ، می گذرد اما آنها در آستانه بهار طبیعت
بار دیگر جویبار امیدبخشی به زندگی را با برگزاری یادواره فرهنگی با عنوان ' میلاد، بهارِ زندگی ' لایروبی کردند تا با ترغیب همگان برای پیوستن به موج اهدای عضو ، انتقام گیری از مرگ را استمرار بخشند.
برای برپایی این یادواره که در مسجد سیفی آباد قائمشهر برگزار شد ، انجمن توسعه پایدار آلاشت و تعدادی از نهادهای دولتی و غیردولتی ملی و استانی نیز خانواده میلاد را همراهی کردند.
** پویشی برای زندگی
مرگ میلاد و اهدای اعضای بدنش برای پیوند به 14 بیمار نیازمند در سال گذشته پویش مردمی ای را در آلاشت سوادکوه رقم زده بود که حاصل آن عضویت صدها تن از اهالی آلاشت و سوادکوه اعم از آشنایان و بستگان به انجمن اهدای عضو ایران بود.
پویش را خانواده مرحوم ذبیحی با هدف ترویج فرهنگ اهدای عضو به راه انداخته بودند و طی آن از همشهریان خود خواستند تا در انجمن اهدای عضو ایران ثبت نام کنند و با اعلام این درخواست، تنها حدود یک هفته، نزدیک به 500 تن از اهالی آلاشت، در سامانه اهدای عضو ثبت نام کردند.
این خانواده، امسال در یکمین سالگرد درگذشت فرزندشان، با هدف فرهنگسازی در این زمینه، مراسم سالگرد میلاد را با کمک انجمن توسعه پایدار آلاشت، به یادواره ای برای آگاه سازی جامعه از ضرورت اهدای عضو در صورت مرگ مغزی تبدیل کردند.
این مراسم با حضور جمع زیادی از مردم و فعالان اجتماعی، معاون سیاسی امنیتی استانداری مازندران، مدیرکل امور اجتماعی استانداری، رئیس شورای مشارکت زنان مجمع خیران سلامت استان مازندران، مدیران شهری شهرهای آلاشت و ارطه، نماینده مردم قائمشهر در مجلس و معاون پارلمانی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد.
' عباس ذبیحی آلاشتی ' پدر مرحوم ' میلاد ذبیحی ' با بیان این که با ترویج فرهنگ اهدای عضو به بسیاری از بیمارانی که در شرایط سختی به سر می برند زندگی بخشیده می شود، گفت: قطعا هیچ شخصی مایل نیست که روزی در شرایطی مشابه وضعیتی که ما سال گذشته داشتیم قرار بگیرد. اما حقیقت این است که همه ما ممکن است بر اثر یک حادثه در چند ثانیه به چنین شرایطی دچار شویم. در آن صورت بهترین تصمیم، اهدای زندگی به افرادی است که نیازمند عضو هستند.
**27 هزار نفر در انتظار پیوند
وی اظهار کرد: هدف ما این است که این فرهنگ را در پیرامون خود ترویج دهیم. خوشحالیم که همشهریان نیز در این مسیر ما را همراهی کردند. اطمینان داریم که روح میلاد هم از این که پس از مرگش توانست به چند انسان دیگر زندگی ببخشد شاد است.
عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی مازندران و رئیس شورای مشارکت زنان مجمع خیران سلامت استان مازندران نیز در این مراسم با بیان این که خیلی از ما شاید نتوانیم اهمیت و دشواری تصمیمی که خانواده ذبیحی و خانواده های مشابه گرفته اند را درک کنیم، اظهار داشت : چنین تصمیمی و اهدای زندگی به افرادی که به خاطر بیماری امکان مرگ شان وجود دارد، رفتاری خداگونه است.
' عالیه زمانی کیاسری ' افزود : سالانه 27 هزار نفر در ایران در نوبت دریافت عضو هستند و متاسفانه روزانه بین 10 تا 14 نفر هم به خاطر این که عضو سالم برای پیوند به آن ها نمی رسد، در همین انتظار پیوند، جان خود را از دست می دهند.
وی افزود: این آمار اهمیت چنین تصمیم هایی را نشان می دهد. خانواده ذبیحی انسانیت را به شایستگی معنا کردند و پس از آن تصمیم نیز مهربانی را ادامه دادند.
رئیس شورای مشارکت زنان مجمع خیران سلامت استان مازندران خاطرنشان کرد: در بدن هر انسان 8 ارگان حیاتی وجود دارد که می تواند زندگی 8 انسان را نجات دهد. این ارگان های حیاتی مانند قلب، شش ها، کبد و کلیه زندگی را به بسیاری از افراد و خانواده ها بر می گردانند. علاوه بر این، از بدن هر فرد مرگ مغزی بین یک تا 53 عضو قابل پیوند به افراد دیگر برای رهایی از معلولیت های مختلف وجود دارد.
زمانی کیاسری تصریح کرد: زنده یاد میلاد ذبیحی، دنیا را به بهترین شکل ممکن ترک کرد. باید بپذیریم که مرگ هر لحظه ممکن است سراغ ما بیاید و چه بهتر که ادامه دهنده مسیری باشیم که خانواده هایی مانند خانواده ذبیحی در پیش گرفتند. اگر اعضای بدن میلاد به 14 نفر زندگی دوباره بخشید و اگر خانواده ذبیحی چنین اقدامی را انجام دادند و ترویج می کنند، بر ما تکلیف است که این حرکت بزرگ را ادامه دهیم.
**حضور پررنگ مازندرانی ها در اهدای عضو
عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی مازندران ضمن قدردانی از برگزارکنندگان این یادواره فرهنگی، بر لزوم افزایش تلاش برای فرهنگسازی در این حوزه تأکید کرد و گفت: خوشبختانه مازندران با داشتن مردمی مهربان و بخشنده، یکی از استان های پیشرو در زمینه اهدای عضو است. بیش از 40 هزار مازندرانی عضو سامانه اهدای عضو هستند و به لطف خانواده هایی مانند خانواده ذبیحی، تا کنون بیش از هزار عضو از افراد مرگ مغزی در مازندران به بیماران مختلف اهدا شد.
معاون سیاسی ، امنیتی و اجتماعی استاندار مازندران هم در بخش دیگری از این یادواره با بیان این که یکی از الزامات زندگی اجتماعی، اثرگذاری بر یکدیگر است، گفت: هر تصمیمی که فردی در هر بخشی از جامعه می گیرد، بر سایر بخش ها نیز اثرگذار است. بنابراین تصمیم های مثبت و اقدامات مناسب در هر جامعه از سوی افراد جامعه، احساس اطمینان را نسبت به آینده ایجاد می کند. با این نگرش در می یابیم که نمی توانیم تنها زندگی کنیم.
**تقویت روحیه اجتماعی
' حسین حسن نژاد ' افزود: خانواده ذبیحی نمونه یک خانواده اثرگذار در جامعه است. این خانواده در حقیقت دو کار نیک و پسندیده انجام دادند. اقدام پسندیده اول رضایت به اهدای عضو فرزندشان بود و اقدام دوم هم دعوت جامعه به انجام این کار نیک و ارزشمند است.
وی اظهار داشت: به این خانواده محترم تبریک می گویم که با وجود غم بزرگی که دارند، این چنین سخاوتمند و مسئولیت پذیر نسبت به جامعه نگاه می کنند. قدر تصمیم این خانواده را باید دانست و از این تصمیم های ارزشمند تقدیر کرد. این نگاه ها و رفتارها، به تعالی روح و افزایش هبستگی جامعه کمک می کند.
معاون سیاسی امنیتی استاندار مازندران تصریح کرد: اگر این رفتارها را در قالب فعالیت های اجتماعی و با کمک سازمان های مردم نهاد گسترش دهیم، قطعا می توانیم به افزایش روحیه بخشندگی در جامعه کمک کنیم و آثار خیر نیز قطعا در جامعه دیده می شود. امیدواریم که هرگز این حوادث تلخ اتفاق نیفتد. اما تجلیل از این خانواده ها و عضویت در این نهادهای مردمی می تواند تقویت کننده روحیه اجتماعی باشد.
**فعالیت بیش از یکصد سمن در حوزه سلامت
مدیرکل امور اجتماع استانداری مازندران نیز در حاشیه این یادواره به خبرنگار ایرنا گفت: تا کنون کمتر شاهد این رفتار بودیم که خانواده ای حتی پس از اهدای عضو یکی از عزیزانش، برای ترویج فرهنگ اهدا نیز فعالیت کند. این نگاه بسیار زیبایی است که جای قدردانی دارد.
' عیسی قاسمی طوسی ' افزود: این اقدام خانواده متوفی برای ما یک درس مهم است که همه ما می توانیم در جایگاه خود نقشی را برای بهبود وضعیت جامعه ایفا کنیم. این گونه مراسم و جلسات برای تنویر افکار عمومی و فرهنگسازی بسیار مؤثر هستند.
وی درباره وضعیت فعالیت های اجتماعی مازندرانی ها در حوزه سلامت اظهار داشت: خوشبختانه مازندران بیش از 100 سمن در حوزه سلامت دارد که افتخاری برای مازندران است. البته احساس می کنیم ظرفیت های زیادی داریم و هنوز از حداقل ظرفیت ها استفاده می کنیم. جامعه در بسیاری از حوزه ها می تواند به کمک دولت بیاید.
این مسئول خاطرنشان کرد: نگاه ما در بسیاری از حوزه های اجتماعی اعم از سلامت، آموزش، اقتصاد و سایر بخش ها این است که برای حل مشکلات راهی جز این که از ظرفیت مردم استفاده کنیم نداریم. تا زمانی که مردم پای کار نیایند نمی توانیم در اجرای برنامه ها موفق باشیم.
در این یادواره علاوه بر چند سخنرانی پیرامون ضرورت توجه به فرهنگ اهدای عضو، ثبت نام از مهمانان و حضار برای عضویت در سامانه انجمن اهدای عضو ایران نیز انجام شد. در پایان مراسم با حضور مسئولان، از خانواده ذبیحی بابت اقدام انسان دوستانه و جریان اجتماعی که به کمک انجمن توسعه پایدار آلاشت در منطقه خود به راه انداختند تقدیر شد.
انجمن اهدای عضو ایرانیان، استانداری مازندران، معاونت اجتماعی دانشگاه علوم پزشکی مازندران، شواری اسلامی و شهرداری آلاشت، مجمع خیرین سلامت استان مازندران و شورای اسلامی و شهرداری قائمشهر در برگزاری این رویداد فرهنگی-اجتماعی همکاری کردند.
9927/1654
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.