به گزارش خبرنگار ایرنا ،شهرستان فریدونکنار که نام قدیمی آن 'فری کنار' بوده و امروز نیز در محاوره مردم این منطقه به همان صورت قدیمی تلفظ می شود، بر خلاف اندازه کوچک که آن را شهری جدید در ذهن تصویر می کشد، منطقه ای بسیار قدیمی است که پیدایش این شهر را حتی به دوران فریدون جم یا همان فریدون پیشدادی، نبیره جمشید نسبت می دهند.
چنین روایت می کنند که فریدون پادشاه کیانی با کشتی خود در سواحل فریدونکنار پهلو گرفت و در نواحی کشاورزی و نیمه باتلاقی برای خود یک نفار(اقامتگاه چوبی که از سطح زمین بالاتر است) درست کرد که این نفار برای او به عنوان دژ مستحکم و استوار بود تا از دست دشمنان در امان باشد.
اما بعضی از بزرگان عقیده دارند که فرزند یکی از پادشاهان به نام فریدون در ساحل فریدونکنار غرق شد و پس از اینکه به ساحل کنار آمد این شهر بدین نام معروف شد.
برخلاف قدمت بسیار زیاد شهر فریدونکنار، فریدونکنار به عنوان شهرستان قدمتی طولانی ندارد و کمتر از 80 سال پیش از دهستان به شهر و درسال 1386 از حوزه شهرستان بابلسر جدا و مستقل شد.
این شهرستان ساحلی از شمال با دریای خزر، از شرق با شهر بابلسر و از غرب هم‌مرز با شهر محمودآباد و از جنوب با شهرهای بابل و آمل همسایه ‌است.
شهرستان فریدونکنار که یکی از مهم ترین مقاصد گردشگری استان مازندران و شمال کشور است، بیش از 10 کیلومتر ساحل ماسه ای دارد که بعد از چالوس و بابلسر به دلیل شرایط منحصر به فرد ساحلی گردشگر پذیر ترین شهر استان مازندران می باشد.
بر اساس آمارهای رسمی سازمان میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری، فریدونکنار سالانه میزبان بیش از 5 میلیون نفر گردشگر و مسافر است که در سواحل و روستاهای خوش آب و هوا آن اقامت می گزینند.
اما برای مردم مازندران، فریدونکنار بر خلاف شهرت گردشگری، معروف به منطقه ای با مرغوب ترین برنج ها است که رفته رفته در عرصه های ملی و جهانی در حال باز کردن جای برای معرفی برنج مرغوب فریدونکنار است.
نه تنها برنج در این منطقه از بهترین نوع برنج کشور می باشد، بلکه محصولی استراتژیک و حیاتی برای معیشت مردم این منطقه نیز محسوب می شود که اغلب در این حوزه مشغول فعالیت کشاورزی هستند.
برنج این منطقه از انواع مختلفی از جمله انواع طارم به خصوص طارم هاشمی ، ندا، صدری، گرم رشتی، سرد رشتی، زرگ، آب کناری، قریبک، خزر، ... می باشد.
وسعت مزارع برنج این شهرستان بیش از سه هزار هکتار است که در کنار اقتصاد کشاورزی، به نوعی جاذبه گردشگری برای مهمانان گردشگری منطقه محسوب می شود.
عبور رودخانه از وسط شهر فریدونکنار همانند تمامی شهرهای مازندران یکی از علت های پیدایش این شهر و به اصطلاح سرجهازی فریدونکنار محسوب می شود. مرزرود تنها رودخانه ای است که از وسط فریدونکنار عبور و در ساحل به بزرگترین دریاچه آب شور جهان میریزد. این رودخانه یکی از سرشاخه های رودخانه هراز است که از قلب البرز سرچشمه می گیرد.
فریدونکنار شهری 2 تکه است که توسط پل قدیمی به هم متصل می شود. این پل تاریخی توسط مهندسین آلمانی در دوران پهلوی اول یعنی قبل از جنگ جهانی دوم احداث گردید. قبل از این پل، پل چوبی بر روی رودخانه بودکه آن را به دوران احمد شاه قاجار نسبت می دهند.
از دیگر جاذبه های فریدونکنار می توان به بازار بزرگ ماهی آن اشاره کرد، بازار ماهی فریدونکنار به عنوان یکی از بزرگترین و معروف‌ترین بازارهای فروش ماهی استان مازندران شهرت دارد.
در این بازار انواع ماهی هایی که در رودخانه و دریا صید می شود از جمله کفال، ماهی سفید، کپور، کیلکا، قزل آلا، شک، اورنج، سوف، اسبک، چکاب(اردک ماهی) و اوزون برون و خاویار یافت می شود.
لازم به ذکر است، در کنار بازارهای معروف ماهی و پرنده های پرورشی فریدونکنار که شهرت ملی دارد، خاویار فریدونکنار نگین صیادی مردم این منطقه است که ارزش جهانی دارد.
همچنین شهرستان فریدونکنار به عنوان یکی از مقاصد اصلی پرندگان زمستان گذر دارای ظرفیت های بی شماری می باشد که گردشگر پذیری و تقویت اکوسیستم منطقه از این ظرفیت هاست و به همین علت نخستین مرکز پرنده شناسی در تالاب های بین المللی خاورمیانه در این شهرستان ایجاد شد.
این شهرستان تنها مامن و میزبان تک درنای سیبری، و جزء چهار زیستگاه درنای سیبری در جهان می باشد.
از دیگر جاذبه های این شهر میتوان به وجود تالاب ها و آببندان های فراوان در روستاهای این شهر اشاره کرد که در فصل زمستان میزبان پرندگان مهاجر است که جلوه خاصی به این مکان تفریحی و گردشگری می دهد.
تالاب در جنوب شرقی شهر فریدونکنار قرار دارد با مجموعه متنوعی از گیاهان و جانوران آبزی، به یکی از غنی‌ترین اکوسیستم‌های تالابی شمال کشور تبدیل شده‌است.
آببندان میشار روستای 'ازباران' یکی از جاذبه های گردشگری است که می توان در آن با پدالو به قایق سواری مشغول شد و همچنین در سالهای اخیر با افزایش علاقه گردشگران به آب بندان ها می توان طعم غذاهای سنتی مازندران که با دستهای زنان محلی تهیه می شود را چشید.
وجود شهرک های خزرشهر شمالی ، خزرشهر جنوبی و فرزادشهر که از قدیمی ترین شهرک های توریستی مازندران محسوب می شود، سالانه ده ها هزار مسافر و گردشگر را به خود جذب می کند.
خانه ها ویلایی در کنار ساحل و بدون دیوار و حصار شده در پرچینی از بوته های شمشاد زیبایی این شهرک ها را چند برابر کرده است.
همچنین پارک جنگلی روستای سوته و زاهد کلا و پارک ساحلی لاله، از دیگر جاذبه های طبیعی این شهرستان فریدونکنار است که نه تنها گردشگران را به خود جلب می کند بلکه مقصدی برای تعطیلات و دورهمی های آخر هفته مردم همین منطقه نیز فراهم آورده تا فضایی فرهنگی و خانوادگی را به دور از هیاهوی شهری ایجاد کند.
از جاذبه های فرهنگی فریدونکنار می توان به سقاخانه تاریخی کریمکلا اشاره کرد که مربوط به دوره قاجاریه می باشد و به عنوان یک آثار ملی به ثبت رسیده است. حمام تاریخی روستای سوته نیز از دیگر اثار تاریخی - فرهنگی این شهر ساحلی است که قدمت آن به دوره ی قاجار بر می گردد.
تپه تاریخی طلا کتی روستای 'جزین' ، سقانفار و امامزاده قاسم کاردگر محله که قدمتشان به دوره قاجاریه می رسد و همچنین امامزاده فخرعلی حیدرکلا ، امامزاده ادریس سوته و بقعه سیدمحمد نیز از مکان های مذهبی این شهرستان می باشند.
با وجود اینکه در آخرین گزارشهای وزارت کشور، فریدونکنار تنها شهرستان کم برخوردار مازندران است و نگاه سرمایه گذاری گردشگری و توسعه صنعت گردشگری در این شهرستان هنوز در هاله ای از ابهام قرار دارد، اما ظرفیت های بی بدیلی را در خود جمع کرده است که هنوز نیز با وجود گردشگری سنتی در این منطقه شاهد سیل گردشگران در هر ایام تعطیلات هستیم.
آری فریدونکنار را به خاطر خاویار دریایش، شهر مروارید سیاه و به خاطر برنج خوش طعم اش، شهر طلای زنده و به خاطر مهمان نوازی مردمانش با درنای سیبری، شهر درنای سفید می‌نامند.
9919/1899
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.