به گزارش خبرنگار ایرنا ، حمید ظهرابی روز چهارشنبه در مراسم راه اندازی نخستین سامانه الکترونیکی حفاظتی پناهگاه حیات وحش کشور در دشت ناز ساری افزود : تاکنون در 2 منطقه حفاظتی در سمنان و جنگل گلستان و یک پناهگاه حیات وحش دشت ناز ساری این سامانه اجرایی شد و در صورت اخذ نتیجه مثبت ، در سایر مناطق نیز اجرایی می شود.
وی دلیل کندی اجرای سامانه الکترونیکی حفاظتی را در پناهگاههای حیات وحش و مناطق حفاظت شده ناشی از کمبود اعتبار بیان کرد.
معاون محیط زیست کشور با اشاره به استقرار سامانه الکترونیکی حفاظتی اطفاء حریق در جنگل گلستان اظهار داشت : این سامانه تصویری به دلیل کوهستانی بودن بخش زیادی از جنگل گلستان می تواند کمک کار خوبی برای تسریع در اطفاء حریق باشد.
ظهرابی افزود : سامانه الکترونیکی اطفاء حریق در جنگل گلستان در زمان خطر آژیر خطر را برای مسولان حفاظتی به صدا در می آورد و نقطه مورد نظر نیز اطلاع دهی می شود.
** مشارکت ذینفعان در حفاظت فیزیکی
وی گفت : محیط زیست به دنبال مشارکت دهی ذینفعان شامل مردم و شکارچیان و تشکل های زیست محیطی در حفاظت از مناطق زیست محیطی ، سامانه الکترونیکی و بهره گیری از تکنولوژی را نیز در دستور کار قرار داده است.
وی افزود : بدون مشارکت دهی ذینفعان در حفاظت از محیط زیست، اجرایی شدن سامانه الکترونیکی نیز نمی تواند حفاظت کامل این مناطق را ایجاد کند و همچنان در معرض تعارض قرار می گیرند.
این مسئول واگذاری قرق اختصاصی و صدور مجوز شکار محدود را نوعی مشارکت دهی ذینفعان در حفاظت از محیطزیست دانست.
بر اساس آمارهای رسمی در کشور یکهزار و 480 گونه بوم‌زاد وجود دارد که برای حفاظت از آنها 30 پارک ملی ، 37 اثر طبیعی ملی ، 45 پناهگاه حیات وحش و 170منطقه حفاظت شده با مساحت حدودی 17میلیون هکتار وجود دارد به طوری که حدود 17درصد مساحت کشور را مناطق حفاظتی تشکیل می دهند.
علاوه بر این در سطح کشور 24تالاب با اهمیت بین‌المللی و 203منطقه شکار ممنوع وجود دارد.
6982/1654
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.