به گزارش خبرنگار ایرنا ، دکتر علیرضا عباسی روز یکشنبه در همایش نقد و بررسی تولید گیاهان تراریخته در دانشگاه کشاورزی و منابع طبیعی ساری با ارائه مقاله اش با موضوع ' محصولات تراریخته از واقعیت تا ادعا ' افزود : سخنان و اظهارنظرهایی در این زمینه همواره با این عنوان که کار تحقیقاتی صورت گرفته است مطرح می شود اما زمان درخواست و ارائه سند، سند متقن و قابل قبولی در این زمینه از سوی ادعاکننده ارائه نمی شود.
وی ادامه داد: به طورمثال 2 سال قبل در مناظره ای درباره محصولات تراریخته شرکت کردم که د ر آن جلسه ادعا شد که یکی از مراکز تحقیقاتی علوم پزشکی مرکز کشور درباره مضر نبودن این نوع محصولات تحقیقات پنج ساله انجام داده است.
به گفته این عضو هیات علمی دانشگاه تهران ، اما در عمل و هنگام مطالبه سند کار تحقیقاتی در این زمینه تنها به مرور 40 مقاله ختم شد و مرور این مقالات به این زمان پنج ساله نیاز نداشت.
وی گفت: همچنین بعد از بررسی مجوز فعالیت موسسه تحقیقاتی مورد نظر مشخص شد که حتی از زمان اخذ مجوز این موسسه تنها یکسال گذشته است در حالیکه در مناظره مورد نظر ادعا شد که این موسسه پنج سال در زمینه محصولات تراریخته فعالیت داشت.
دکتر عباسی با تاکید بر اینکه کارها و اقدامات تحقیقاتی دانشگاهها مبنا بسیاری از تصمیم گیری و مصوبات دولتمردان قرار می گیرد، ادامه داد: پس باید در این زمینه کار تحقیقاتی مستدل قرار بگیرد و ارائه شود تا دستمایه تصمیم گیری دولت باشد.
وی به برنامه ششم کشور مبنی بر اعطای مجوز تولید و رهاسازی محصولات تراریخته منوط به نظر ایمنی و بهداشتی وزاتخانه ها و سازمان های جهاد کشاورزی، بهداشت و محیط زیست است، اشاره کرد و گفت: با مروری به عملکرد این نهاد ها نشان می دهد تاکنون کاری در این زمینه انجام نشده است و باید اجازه بدهیم تمام ملاحظات قانونی در این زمینه صورت بگیرد.
این عضو هیات علمی دانشگاه تهران اظهار داشت: اینکه چون کشورهای دنیا به سمت کشت محصولات تراریخته می روند پس ما هم باید به این سمت و سو برویم نمی تواند درست باشد و باید با در نظر گرفتن صلاح و امنیت کشور در این زمینه اقدام کرد.
وی با تاکید بر اینکه در زمینه محصولات تراریخته در کشور بزرگ نمایی شده است، ادامه داد: برخی ها در کشور برای تراریخته نقشی را تعریف کرده اند که انگار قرار است معجزه ای صورت بگیرد در حالیکه این چنین نیست.
در همایش نقد و بررسی تولید گیاهان تراریخته در ساری، دانشجویان و اساتید دانشگاه کشاورزی و منابع طبیعی ساری در خصوص محصولات تراریخته پرسش هایی مطرح کردند که از سوی سخنرانان این جلسه پاسخ داده شد.
2096/1899
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.