به گزارش ایرنا و بر پایه آمار رسمی از وزارت بهداشت و درمان، هر چند امروزه تقریبا بیشتر درمان ها، اعم از درمان های طبی و جراحی بر پایه روش های مختلف تصویربرداری انجام می شود، اما نیاز است علاوه بر اینکه پزشکان نسبت به تجویز عکس برداری های دقت بیشتری کنند، بیماران نیز باید در این مورد توجیه شوند.
دکتر عبدالرسول اعلایی روز چهارشنبه در جلسه شورای اطلاع رسانی بیمه سلامت مازندران افزود: 99درصد تصویربرداری ها فقط برای تشخیص بیماری ها است و نقش پزشکان در کاهش عکس برداری های غیر ضروری بسیار مهم تر از مردم است.
وی با بیان اینکه مردم باید با بالا بردن آگاهی خود نسبت به تابش اشعه ایکس در تصویربرداری ها حساس تر شوند، ادامه داد: بیماری ها به 2 شکل خودش را نشان می دهد یک شکل آن خوداظهاری و شکل دیگر آن تشخیص و بیان پزشک است.
دکتر اعلایی توضیح داد: خود تشخیصی، خود درمانی و نداشتن مراجعه درست به پزشک مربوطه برای تشخیص و درمان از مشکلات جدی بهداشت و درمان کشور است و بالا بودن آمار بیمارانی که زیر تابش اشعه قرار می گیرند از مشکلات جدی کشور است.
عضو هیات علمی علوم پزشکی مازندران با اشاره به اینکه بررسیها نشان می دهد 25درصد علت سرطان ها در اطفال و کودکان کشور آمریکا ناشی از اشعه ایکس است، گفت: اگر چه بررسی های دقیقی در کشورمان دراین موضوع نشده است، اما فرزندان این مرز بوم نیز همواره در معرض اشعه ایکس قرار دارند.
وی تصریح کرد: همواره باید مراقب باشیم تا تابش انواع اشعه ها درتصویربرداری ها افزایش پیدا نکند و به نظر من وزارت بهداشت باید در تجویز پزشکان به عکس برداری و همچنین فعالیت های مراکز تصویربرداری نظارت دوچندانی را انجام بدهد.
این متخصص رادیولوژی با ذکر این نکته که در محیط زندگی همه ما مقداری اشعه به صورت طبیعی وجود دارد و هر فرد به طور طبیعی در هر سال 3 میلی سیورت اشعه از محیط اطراف خود دریافت می کند، گفت: انجام هر بار سی تی اسکن برابر با دریافت سه سال اشعه، رادیولوژی قفسه سینه برابر با گرفتن 2 سال اشعه و انجام پت هسته ای یا پرتو درمانی برابر با دریافت هشت سال اشعه است.
این متخصص رادیولوژی با بیان اینکه ماشین اشعه ایکس ،سی تی اسکنرها و دستگاه های ام آر آی همه از تکنولوژی های امروزه علم پزشکی در تشخیص انواع بیماری ها است، ادامه داد: بدانیم همه این تجهیزات وارداتی است و با توجه به هزینه بالای خرید ، نگهداری و هزینه های درمان آن باید در استفاده از این امکانات نیز به درستی عمل کنیم.
**هزینه 177میلیارد ریالی انواع تصویربرداری در بیمه سلامت مازندران
مدیر کل بیمه سلامت مازندران با بیان اینکه 315موسسه و یا مرکز تصویربرداری پزشکی در استان فعال است، گفت: امسال حدود 380هزار فقره انواع خدمات تصویربرداری به ارزش 177میلیارد ریال انجام شده است.
دکتر رسول ظفرمند افزود: 22هزار خدمت مربوط به سی تی اسکن و 163هزار خدمت رادیولوژی بوده است.
وی از همه پزشکان خواست بیماران و یا همراهان را نسبت به اهمیت و یا عدم نیاز به عکس برداری ها به درستی توجیه کنند، گفت: مردم نیز باید با افزایش آگاهی، خود خودسرانه تن به تصویربرداری پزشکی با اشعه ندهند.
سه میلیون و 280 هزار نفر درمازندران زندگی می کنند که یک میلیون و 650 هزار نفر آنان تحت پوشش بیمه سلامت قرار دارند.
6990/1899
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.