سید حسین حسینی روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با بیان این که از نظر علمی نباید سیاست و اقتصاد یک کشور وابسته به شخص و شخصیت خاصی باشد، افزود : اما به دلیل جایگاه سیاسی و نقش دکتر ظریف در معادلات سیاسی و اقتصادی کنونی ایران ، نمی توان تاثیر آن را نادیده گرفت.
وی توضیح داد : با تو به خروج یکجانبه آمریکا از برجام و بازگشت تحریم های یکجانبه ، نقش دکتر ظریف در حال حاضر بیشتر اقتصادی است تا سیاسی و دیپلماتیک و به همین دلیل هم باید متوجه خسارت ها از این ناحیه بود.
استاد اقتصاد دانشگاه مازندران سقوط بیش از 2 هزار پله ای شاخص کل بورس در نخستین روز رسانه ای شدن استعفای ظریف را نشان از نقش اقتصادی او دانست و افزود : مسلما با قبول استعفای دکتر ظریف، باید منتظر شوک های قوی تر به بازار داخلی و اقتصاد کشور باشیم.
حسینی استعفای دکتر ظریف را هم مثبت و هم منفی توصیف کرد و گفت : از نظر حفظ شان مقام وزارت امور خارجه و از نظر شخصیتی، این اقدام مثبت بود، زیرا در سال های اخیر نه تنها در صحنه بین الملل شاهد فشار به وزارت خارجه و شخص دکتر ظریف هستیم، بلکه در داخل نیز شاهد برخی بی اخلاقی ها و تهمت ها نسبت به عملکرد او و مجموعه وزارت خارجه نیز هستیم که شاید در مرحله ای خارج از توان آقای ظریف رسیده است.
وی عملکرد دکتر ظریف در وزارت امور خارجه را قابل دفاع و مثبت دانست و افزود : به راحتی نمی توان جایگزینی در سطح آقای ظریف برای کرسی وزارت خارجه یافت و نباید از چنین افراد متخصصی به راحتی عبور و دولت را خالی از قدرت کرد.
استاد اقتصاد دانشگاه مازندران به جنبه منفی استعفای وزیر خارجه نیز اشاره کرد و گفت : در صورت پذیرش استعفای دکتر ظریف، نه تنها بزرگترین وزنه چانه زنی و دیپلماسی ایران در صحنه بین المللی از دست می رود، بلکه شاهد شکاف در فشارهای ایران بر اروپا در حفظ برجام خواهیم بود که دست طرف آمریکایی را برای لابی و فشار بیشتر باز می گذارد.
حسینی با بیان اینکه ظریف هم در حفظ برجام و هم در موضوع پیوستن ایران به گروه ویژه اقدام مالی یا FATF نقش اصلی دارد، ادامه داد : با توجه به مشکلات اقتصادی کنونی کشور، نپیوستن به گروه ویژه اقدام مالی به طور حتم ضربه شدیدی بر اقتصاد و مبادلات تجاری ایران خواهد زد و حتی ممکن است ساز و کار ویژه مالی اتحادیه اروپا یا همان ' اینستکس ' را نیز با چالش مواجه کند.
وی گفت : در حال حاضر پیش بینی ها برای خروج آقای ظریف از سکانداری سیاست خارجی ایران بسیار نگران کننده است و باید منتظر ماند تا دولت چه تصمیمی در برابر این موضوع اتخاذ می کند.
دکتر محمدجواد ظریف بامداد روز سه شنبه هفتم اسفند ماه استعفایش را رسانه ای کرد که بلافاصله با واکنش های گسترده داخلی و خارجی مواجه شد.
7335/1654
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.