به گزارش خبرنگار ایرنا، محمد خناری نژاد روز دوشنبه در همایش سراسری مدیران شرکت های تعاونی منابع طبیعی کشور در ساری افزود: این تغییر کاربری ها که در پایین دست رخ داده زمان ماندگاری دام ها را در مراتع افزایش داد.
وی کشت دوم برنج در استان های شمالی کشور را مشکل دیگری برای دامداران ساکن در این مناطق و فشار بر مرتع بیان کرد و اظهار داشت: براساس کارشناسی، زمان خروج دامها از مراتع ابتدای فصل پاییز برای استراحت چراگاهها و تقویت آن در بهار است، ولی کشت دوم در مزارع شالیزاری باعث ماندگاری بیشتر دامهای این مناطق در مرتع و فقر مراتع شده است.
وی معضل اصلی فقر مراتع را زیان اقتصادی به دامداران ساکن در مراتع به دلیل کاهش وزن دامها دانست و خواهان جلوگیری از تغییر کاربری غیر کارشناسی و کشت دوم برای حفظ آب و خاک شد.
*** گرانی دام مشکل جدید تعاونی ها
مدیرعامل اتحادیه شرکت های تعاونی منابع طبیعی و آبخیزداری کشور گفت: با گرانی قیمت گوشت قرمز فشار به دامداران به خصوص برای دام های داخل مراتع به دلیل قیمت علوفه افزایش یافت.
خناری نژاد عدم توزیع علوفه یارانه ای در بین دامهای مستقر در مراتع را دلیل اصلی این فشارها بیان کرده است.
وی میانگین قیمت هر کیلوگرم دام زنده سبک را طبق سن دام بین 300 تا 400 هزار ریال اعلام کرد که نسبت به سال گذشته این نرخ دو برابر شد.
به گفته وی هم اکنون 34 اتحادیه با یک هزار و 300 شرکت های تعاونی زیرمجموعه منابع طبیعی و آبخیزداری در سطح کشور فعالند.
خناری نژاد بدون اشاره به آمار دامهای مستقر در مراتع کشور گفت: هم اکنون آمار دامهای موجود در این مراتع به طور میانگین دو تا سه برابر ظرفیت است.
طبق آمار رسمی حدود 65 میلیون دام سبک ( 46 میلیون گوسفند و 19 میلیون بره) و کمتر از 10 میلیون دام سنگین ( گاو و گوساله ) در ایران وجود دارد که 75 درصد از وابستگی این دامها به مراتع است.
سالانه در سطح کشور حدود 10 میلیون تن علوفه خشک تولید می شود.
/1899/6982
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.