به گزارش خبرنگار ایرنا شهرستان ساحلی فریدونکنار در مازندران بیش از 60 هزار نفر جمعیت دارد و به واسطه میزانی حدود پنج میلیون نفر شب اقامت مسافر در سال و همچنین وجود بندر ترانزیتی یکی از شهرستان های کوچک اما پر تردد استان است.
همچنین این شهرستان گردشگر پذیر به واسطه قرار گیری در مقصد جاده های مواصلاتی هراز و فیروزکوه، سالانه به خصوص ایام تعطیل و تابستان شاهد تعداد زیادی از تردد خودرویی است که عملا بار ترافیکی سنگینی را به شهرستانی با ظرفیت گردشگری زیاد اما زیرساخت محدود فریدونکنار وارد می کند و زندگی عادی ساکنین این منطقه را با چالش روبرو می سازد.
علاوه بر این به دلیل قرار گیری فریدونکنار در کریدور شرق به غرب مازندران و وجود بندر در این شهر روزانه تعداد زیادی از خودروهای سنگین وارد شهر فریدونکنار می شود و بر بار ترافیکی و مشکلات شهر اضافه می کند.
این حجم ترافیکی و تردد خودرویی نه تنها زندگی مردم عادی را مختل کرده ، بلکه رفته رفته منجر به نارضایتی مسافران و گردشگران شد، بطوری که در برخی ایام گردشگران از ترافیک سنگین این شهر ابراز کلافگی می کنند.
احداث کمربندی در نوار جنوبی فریدونکنار برای اتصال شرق به غرب این شهرستان طرحی بود که در سال 1380 برای برطرف شدن مشکلات ترافیکی این شهرستان کلنگ زنی شد.
جدا از اینکه از سال 80 تا به امروز چه میزان بر تردد و ترافیک شهرستان فریدونکنار اضافه شد، پس از گذشت 17 سال از عمر نخستین کلنگ این طرح، کمربندی جنوبی فریدونکنار همچنان نیمه تمام مانده است.
فقدان بهره برداری از این کمربندی باعث شد تا نه تنها به مرور زمان از هدف اولیه خود باز ماند، بلکه امروز فقط به محفلی برای وعده پردازی مسئولان جهت افتتاح این طرح تبدیل شده است، بطوری که از دهه فجر تا هفته دولت و از هفته دولت تا دهه فجر دیگر کماکان کمربندی فریدونکنار چشم انتظار بریدن قیچی و بهره برداری است.
در اخرین گزارش ها مشکل افتتاح این کمربندی تقاطع غیر همسطح و احداث پل روگذر بود که به گفته مدیرکل راه و شهرسازی مازندران نیازمند اعتبار حدود پنج میلیارد تومانی بود.
در اواخر تابستان امسال با وجود مشاهدات عینی خبرنگار ایرنا مبنی بر فقدان فعالیت پیمانکار جهت تکمیل روگذر، مسئولان تاکید بر پیشرفت فیزیکی کار و فعالیت مستمر پیمانکار داشتند.
همچنین برخی از مسئولان شهرستان فریدونکنار و استان بیان کردند که با تامین اعتبار این کمربندی در دهه فجر امسال به زیر بار ترافیکی می رود.
پیش از این نیز آخرین بار سال 96 بود که مدیرکل وقت راه و شهرسازی مازندران وعده افتتاح کمربندی را در دهه فجر همان سال داد و فرماندار پیشین فریدونکنار هم گفته بود که تکمیل کمربندی نیازمند حدود پنج میلیارد تومان اعتبار است.
سال 95 هم نماینده وقت مردم فریدونکنار و بابلسر در مجلس شورای اسلامی وعده افتتاح کمربندی فریدونکنار را در هفته دولت سال 96 داده بود و گفته بود که تکمیل این پروژه حدود هشت میلیارد تومان بودجه نیاز دارد.
سرگردانی افتتاح کمربندی فریدونکنار، در میان دهه فجر و هفته دولت چند سالی است که همچنان ادامه دارد تا اینکه در تازه ترین اظهار نظر مسئولان راه و شهرسازی استان مازندران، این طرح امسال نیز به احتمال قوی بهره برداری نمی شود.
جالب آنجاست که آنقدر بهره برداری از این طرح به طول انجامید که مسیرهای از پیش ساخته این کمربندی، اکنون مکانی مناسب و بدون دردسر برای حرکات نمایشی موتور سواران شد تا از طرحی برای کاهش مشکلات مردم به طرحی برای سرگرمی آنها تبدیل شده است.
معاون ساخت و مهندسی اداره کل راه و شهرسازی استان مازندران در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اعلام کرد: با وجود اینکه عملیات عمرانی احداث روگذر در جریان است، اما پیش بینی می شود که بهره برداری از این کمربندی به سال اینده موکول شود.
سهراب طور با اشاره به اینکه روگذر این کمربندی به 2 قطعه شرقی و غربی تقسیم شده است، افزود: در حال حاضر پیمانکار در ضلع شرقی فعال است و کار قطعه غربی هنوز آغاز نشد.
وی ادامه داد: به علت جلوگیری از نشست پل رو گذر باید با هر لایه گذاری در ابتدای رمپ ها ، آزمایشات زمین شناسی انجام شود که روند کار را کند کرده است.
معاون راه و شهرسازی مازندران با اعلام تامین بخشی از اعتبار ساخت روگذر، گفت: برای جبران کمبود اعتبار تفاهم نامه هایی با پیمانکار منعقد کردیم که کار بدون توقف پیش برود.
طور همچنین با اشاره به اینکه مصالح مورد نیاز برای ساخت روگذر کمربندی فریدونکنار از معادن جاده هراز تامین می شود، اظهار داشت: بسته بودن این جاده برای حدود نیمی از هفته کار تامین مصالح را با مشکل روبرو کرد و عملا پیشرفت فیزیکی طرح را کند می کند.
معاون راه و شهرسازی استان مازندران اعلام کرد که بر اساس پیش بینی های انجام شده امسال این کمربندی زیر بار ترافیکی نخواهد رفت.
با این تفاسیر قصه پر قصه کمربندی جنوبی فریدونکنار نه تنها پایان نیافته است، بلکه سناریوهایی همچون بسته بودن جاده هراز و آزمایشات پی در پی زمین شناسی نیز به ان اضافه شد.
افتتاح کمربندی فریدونکنار که چهلمین دهه فجر نیز حریف آن نشد، می رود تا سال آینده تولد 18 سالگی روند احداث خود را جشن بگیرد بدون اینکه رد لاستیک خودرویی را بچشد.
9919/1899
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.