به گزارش خبرنگار ایرنا، اصولا برای خیابان های درون شهری علاوه تسهیل در تردد شهروندان، کارکردهای دیگری هم تعریف می شود از جمله فراهم کردن آسایش روحی و روانی شهروندان، ولی انتظار چنین عملکردی از خیابان های شهری مازندران با تازه ترین آماری که اداره عملیات کنترل ترافیک راهنمایی و رانندگی اعلام کرده تقریبا بی مورد است.
آمار این مرکز نشان می دهد که در 9 ماهه امسال 52 درصد تصادفات رخ داده در جغرافیای جاده ای استان مربوط به خیابان های درون شهری بود در حالی که 48 درصد باقی مانده در جاده ها و راههای روستایی رخ داده است.
به عبارتی در این مدت حدود 2 هزار و 200 مورد تصادف درون شهری در مازندران رخ داد که نتیجه آن 129 کشته و 2 هزار و 220 زخمی بوده است.
مازندران دارای 58 شهر کوچک در قالب 22 شهرستان است و بیش از 55 درصد از جمعیت حدود سه میلیون و 300 هزار نفری استان هم در نقاط شهری زندگی می کنند.
طبق آمار نیروی انتظامی ، سالانه حدود 15 هزار فقره تصادف در معابر درون و برون شهری مازندران رخ می دهد.
مازندران 10 هزارو 700کیلومتر راه اصلی و فرعی دارد که حدود چهار هزار کیلومتر آن محور اصلی است.
** همه مقصرند
تصادف رویدادی چند علتی است و تاثیر همزمان چند عامل باعث وقوع تصادف می‌شود، به عبارتی بروز تصادفات در راه‌های درون‌ شهری به سبب وجود زنجیره‌ای از علت‌ها شامل عوامل انسانی، وسیله نقلیه و محیط اطراف است.
وجود خیابان هایی با خط کشی های بی رنگ و رو ، عدم کشش کافی خیابان ها برای تردد حجم زیاد خودروها ، نبود و یا بی اثر بودن علائم رانندگی افقی و عمودی ، نبود کمربندی برای بسیاری شهرها و مهم تر از همه ضعف فرهنگ رانندگی مهم ترین عواملی است که خیابان های درون شهری مازندران را تبدیل به قتلگاه کرده است.
تنها با گشتی کوتاه و کنجکاوانه در خیابان های اصلی و فرعی یا میادین و چهارراههای شهری مازندران می توان به این نکته پی برد که تردد در آنها تقریبا تابع هیچ مقرراتی نیست و در تمامی مقاطع و مسیرها آدم ها و ماشین ها در هم می لولند بدون این که هیچ یک تابع اصولی در حرکت باشد.
وضعیت حتی به گونه ای است که در بسیاری از مراکز شهری خط کشی عابر پیاده یا وجود ندارد و یا به حدی کم رنگ رشده است که دیگر قابل تشخیص نیست .
در کنار وجود چنین ضعف هایی ، بر اساس اظهارات کارشناسی ماموران راهنمایی و رانندگی، علایم رانندگی افقی و عمودی به عنوان چشم سوم رانندگان که نقش مهمی در کاهش تصادفات دارند در ورودی و داخل شهرهای استان یا بسیار کم است و یا اندازه آن کوچک بوده و بدرستی در معرض دید مسافران قرار نمی گیرد.
بر اساس قوانین ؛پلیس نیروی انتظامی با بررسی های کارشناسی نقاط تردد عابر پیاده برای رنگ آمیزی ، محل ایجاد پل های هوایی ، محل نصب و اندازه ابعاد علائم راهنمایی و رانندگی را مشخص می کند و شهرداری ها در شهرها و راه و شهر سازی در خارج از شهرها باید اقدام عملی داشته باشند.
** چه باید کرد ؟
کارشناسان توجه و ساماندهی به وضعیت تابلوهای راهنمایی ‌و رانندگی ، خط‌کشی‌ خیابان ها ، ایجاد فضای لازم برای پارک خودروها ، بر طرف ‌کردن سرعت ‌گیرهای متعدد و بی‌دلیل ، کاهش انشعابات و ورودی‌های زیاد در برخی خیابان‌ها و بهبود سواد ترافیکی شهروندان را از مهم ترین عوامل کاهنده تصادفات درون شهری می دانند.
رئیس اداره عملیات کنترل ترافیک راهنمایی و رانندگی مازندران در این باره به خبرنگار ایرنا گفت: خط کشی راهها از علائم ترافیکی افقی محسوب می شود که نقش مهمی در روان سازی ترافیک و ایمنی شهروندان دارد ولی امروز نبود و یا کمرنگ شدن خطوط شهری و عابر پیاده از معضلات پلیس در شهرهای استان است.
سرهنگ رحیم باقری رنگ آمیزی مقاوم و ماندگار جداول داخل شهر ، استفاده از ظرفیت های مدیریتی ، عدم برخورد احساسی با متخلفان ، نصب تابلوهای هدایت رانندگان و مرمت سطح معابر را هم از دیگر عوامل مهم کاهنده تصادفات بویژه در درون شهرها برشمرد.
وی گفت: در یک سال اخیر وضعیت خط کشی خیابان ها و گذرگاهها در شهرهای مازندران بسیار کم رنگ شده و یا از اصلا پاک شده و دیگر انجام نشده است که به نظر می رسد بروز این مشکل هم ناشی از مشکلات مالی شهرداری ها از یک سو و نبود رنگ های با کیفیت که ماندگاری بالایی داشته باشند از سوی دیگر است.
مازندران دارای آب و هوای مرطوب با بارندگی های چهار فصل است و به همین علت نیز عناصر مختلف از جمله خط کشی های معابر و خیابان ها تحت تاثیر چنین وضعیتی ماندگاری کمتری در مقایسه با دیگر مناطق کشور دارند .
رئیس اداره عملیات کنترل ترافیک راهنمایی و رانندگی مازندران افزود: بررسی ها نشان می دهد که خط کشی با رنگ های تولید داخل کمتر از یک ماه از بین می رود درحالی که رنگ های خارجی که پیش از تحریم به راحتی در اختیار شهرداری ها بود تا شش ماه ماندگاری داشت.
سرهنگ باقری با اظهار این که بیشتر خیابان های اصلی و فرعی شهرهای مازندران فاقد خط کشی هستند تا سهم عبور خودروها مشخص باشد، گفت: در کنار این موضوع متاسفانه ضعف فرهنگ رانندگی سبب شده تا ما شاهد رانندگی بین خطوط و نظم ترافیکی در داخل شهرهای استان نباشیم.
رئیس اداره عملیات کنترل ترافیک راهنمایی و رانندگی مازندران اظهار داشت: در شرائط اقتصادی کنونی شهرداری ها و تحریم هایی که علیه کشور وجود دارد، شهروندان می توانند با تقویت فرهنگ رانندگی و رعایت موازین با وضعیت فعلی علائم و خط کشی ها کنار بیایند و در این صورت ما شاهد کاهش تصادفات خواهیم بود.
وی افزود: استان مازندران تفاوت هایی در سفرپذیری گردشگران نسبت به گذشته دارد و این استان هم اکنون در روزهای پایانی هفته در تمامی فصل های سال حتی پاییز و زمستان شاهد حضور انبوه مسافران است که بر تعداد سوانح می افزاید.
سرهنگ باقری با اشاره به افزایش 12 درصدی سفر به این استان در 10 ماه امسال، توضیح داد: به دلیل نبود علائم رانندگی در اندازه مناسب و قابل دید ، بسیاری از مسافران مسیرهای خود را گم کرده و وارد خیابان های ممنوع ورود و داخل شهری می شوند و یکی از تبعات این وضعیت ایجاد تصادف و ترافیک است که در شهرهای مازندران زیاد دیده می شود.
استان مازندران به عنوان گردشگر پذیر ترین استان کشور سالانه شاهد تردد حدود 500 میلیون دستگاه خودرو خودرویی در جاده هایش است.
حضور میلیون ها مسافر در طول سال، افزایش جمعیت استان و مهاجرت پذیری آن در سال های اخیر در کنار افزایش ضریب برخورداری از خودرو در داخل استان از جمله موضوعاتی است که باید شهرداران در شهرها و مسئولان راه و شهرسازی در بیرون از شهرهای مازندران به آن توجه کرده و نسبت به ایمن سازی محل عبور عابرین پیاده ، رنگ آمیزی جداول و نصب تابلو ها در اندازه های مناسب اقدام عملی کنند.
6990/1654
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.