به گزارش خبرنگار ایرنا ، پل ضلع جنوبی کمربندی نوشهر- چالوس به علت طغیان رودخانه ماشلک براثر سیل پانزدهم مهرماه امسال فرو ریخت که درپی آن یک کامیون واژگون شد و راننده آن نیز جان باخت.
کمربندی نوشهر- چالوس حدود 12 کیلومتر طول دارد و این مسیر پیوند دهنده شبکه ارتباطی غرب به شرق مازندران و حتی پایتخت کشور است و هر روز هزاران دستگاه خودرو بویژه خودروهای سنگین حامل بار و نیز مسافربری به دلیل ممنوعیت تردد آن ها از داخل شهرها از این مسیر گذر می کنند.
هرچند با تدبیر و برنامه ریزی مسئولان ذیربط ، برای پیشگیری از گره کور ترافیکی ، خودروهای عبوری در این مسیر از روی پل ضلع شمالی همجوار این پل آسیب دیده هدایت و گذر می کنند اما بنا به گفته برخی از مسافران در ساعاتی از روز به علت حجم انبوه تردد خودروها در فاصله یک کیلومتری رفت و برگشت این پل ترافیک سنگین ایجاد و باعث نگرانی مسافران و مجاوران می شود.
از طرفی ، طبق مشاهدات خبرنگار ایرنا و گزارش های منابع رسمی ، رانندگان برخی از خودروها نیز برای رهایی از معضل ترافیک کمربندی ترجیح می دهند برای رسیدن بموقع به مقصد از مسیر ارتباطی درون شهری نوشهر از جمله منطقه شهری گردکل آمد و شد کنند که چنین وضعیت نیز باعث نارضایتی خیلی از شهروندان این منطقه شده است .
رضا پاشا یکی از اهالی روستای 'موسی آباد ' بخش مرکزی نوشهر در این باره به خبرنگار ایرنا گفت: مسیر کمربندی نوشهر - چالوس در ساعاتی از روز به علت تردد انبوه خودروها دچار ترافیک سنگین می شود به نحوی که در این میان اگر حادثه ای مانند سوانح رانندگی رخ دهد فردی دچار مصدومیت شدید شود کار امداد رسانی به مصدومان در این ترافیک بغرنج به آسانی میسر نیست .
وی اظهارداشت : به عنوان نمونه در تعطیلات چند روز اخیر ، به علت حجم انبوه ترافیک حتی تمام مسیرهای فرعی روستایی منشعب به این کمربندی کاملا قفل شده بود به نحوی که بسیاری از روستائیان ضلع جنوبی این کمربندی نیز از ماندگاری طولانی مدت ترافیک کلافه شده بودند .
حدود 11 روستا با جمعیتی بیش از 50 هزار نفر در ضلع جنوبی کمربندی نوشهر و چالوس واقع شده است .
این روستایی با اشاره فرصت اندک باقی مانده تا سال جدید و نیز حضور چشمگیر مسافران و گردشگران به این مناطق گردشگرپذیر تاکید کرد که مسئولان برای پیشگیری از معضل ترافیک و آثار زیانبار و سوء آن تا پیش از زمان معین باید برای بازسازی این پل تدبیری بیندیشند .
علی شریفی یکی دیگر از اهالی منطقه نواب شهرستان چالوس نیز گفت : شهرستان های غربی مازندران بویژه نوشهر و چالوس به علت برخورداری از مواهب طبیعی نظیر دریا و جنگل در تمامی فصول بویژه ایام نوروز پذیرای میلیون ها مسافر و گردشگراست و بنابراین ساخت بموقع این پل در مسیر کمربندی می تواند تا حدودی زیادی از بارتراکم ترافیکی در شهرهای گردشگرپذیر این منطقه بکاهد .
وی افزود : در این ایام که مسافران و گردشگران کمتری به این منطقه سفر می کنند در ساعاتی از روز این مسیر شاهد ترافیک پرحجم است حال اگر سال جدید فرا رسد به یقین تمامی مسیرها قفل می شود به گونه ای که می توان ادعا کرد تمامی اهالی بومی این منطقه در منازلشان حبس خواهند شد .
فرماندار نوشهر در خصوص آخرین وضعیت پل تخریب شده کمربندی گفت: دولت حدود 35 میلیارد ریال برای بازسازی و ترمیم این پل اختصاص داده است با اینکه سیل بیش از 70 میلیارد تومان به بخش های مختلف این شهرستان خسارت زد ولی بنا به تاکید استاندار مازندران و دیگر مسئولان کشوری که از این پل بازدید داشته اند، توصیه کردند تا این پل هرچه سریعتر بازسازی و زیربار ترافیک برود .
عبدالصمد صفر نژاد در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود : با بازدیدهای به عمل آمده بعید به نظر می رسد این پل در موعد مقرر به بهره برداری برسد و قراراست در آینده نزدیک با مسئولان راهداری و حمل و نقل جاده ای استان نشستی برای این موضوع در فرمانداری این شهرستان برگزار شود .
این در حالی است که محمد باقر نوبخت معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور در روز شانزدهم مهرماه از این پل بازدید و تاکید کرد که این پل باید بزودی ترمیم و بازسازی شود و تا پیش از سال 98 باید زیربار ترافیک برود .
فرماندار نوشهر با ابراز نگرانی از تکمیل نشدن این پل در سال جاری اظهار داشت : تاخیر در ساخت این پل آثار و خسارت های زیانباری ناشی از تنش های اجتماعی در این شهرستان همراه خواهد بود و باید برای شتاب بخشی در روند اجرای این طرح مسئولان ذیربط عزم جدی تری داشته باشند.
استاندار مازندران نیز در یازدهم دی ماه امسال در نشست شورای اداری شهرستان نوشهر در جمع معاونان و مدیران کل استان تاکید کرد که پل کمربندی نوشهر - چالوس باید تا پیش از سال 98 ترمیم و بازسازی شود و هرگونه تعلل در ساخت آن مسئولان ذیربط باید پاسخگو باشند.
* تکمیل پل موسی اباد قبل از سال امکانپذیر نیست
معاون فنی و نظارت اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای مازندران نیز گفت :‌پس از تخریب قسمتی از پل ماشلک بدون فوت وقت نسبت به انجام مطالعه و انتخاب روش بازسازی آن اقدام شد .
علی اکبر ییلاقی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: هم اکنون با همکاری مشاور و پیمانکار نسبت به جداسازی قسمتی از عرشه تخریبی از بستر رودخانه اقدام شده و در حفاری شمع های مورد نیاز نیز انجام گرفته است .
وی اظهارداشت : تا آخر اسفند ماه نسبت به بتن ریزی عرشه واژگون شده اقدام خواهیم کرد ولی برای تکمیل صد درصدی پل بویژه ترمیم شکستکی های احتمالی ، احداث دیواره های هدایت آب و نیز تعویض نئون پرن های کل سازه تا سی ام خرداد ماه سال آینده زمان می برد.
شهرستان 126 هزار نفری نوشهر در غرب مازندران قرار دارد.
/7078/ 1602/1654
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.