احمد حسین زادگان عصر جمعه در حاشیه بازدید از جشنواره گل ارکیده در باغ اکولوژی نوشهر در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: مازندران ظرفیت زیادی برای پرورش گل و گیاه زینتی، شاخه گل بریده و درختچه ها دارد که باید از این ظرفیت در جهت توسعه صادرات استفاده کرد.
وی به پایانه صادراتی گل و گیاه مازندران با هدف تسهیل در صادرات تولید اشاره کرد و ادامه داد: باید هر چه زودتر مشکل پایانه گل و گیاه عباس آباد که با سرمایه گذاری بخش خصوصی و حمایت دولت در پرداخت تسهیلات در مراحل پایانی رسیده بر طرف شود.
نماینده عالی دولت در مازندران گفت: در این راستا با جدیت در حال پی گیری رفع اختلافات حقوقی بین بانک ها و سرمایه گذار بخش خصوصی هستیم تا در کمترین زمان با بهره برداری از پایانه صادراتی گل و گیاه شمال کشور شاهد رونق اقتصادی در منطقه و استان باشیم.
استاندار مازندران ساخت پایانه گل و گیاه را مهم ترین بخش در حوزه صادرات آن بر شمرد و افزود: با توجه به تعامل خوبی که با کشورهای آسیای میانه و همسایه داریم از طریق سفیر و سرکنسول آنها پی گیر برقراری ارتباط در حوزه اقتصادی هستیم.
وی گفت: در این راستا اتاق بازرگانی استان نقش بسزایی بر عهده دارد تا با فراهم کردن ارتباط مناسب بین سرمایه گذاران گل و گیاه و کشورهای همسایه در مرحله نخست، توجیه اقتصادی تولیدات را ایجاد کند.
حسین زادگان به نگاه ویژه دولت تدبیر و امید به حوزه پرورش گل و گیاه در مازندران اشاره کرد و اظهار داشت: دولت با پرداخت تسهیلات حمایتی در قالب خود اشتغالی و روستایی بویژه در چند سال اخیر گام های خوبی در جهت پرورش گل و گیاه برداشته است.
وی همچنین با اشاره به برگزاری جشنواره گل ارکیده در نوشهر افزود: به تمامی فرمانداران اعلام شده که برحسب ظرفیت های هر شهرستان یا حتی بخش جشنواره های مرتبط همچون جشنواره گل نرگس در جویبار و ارکیده در نوشهر اولویت کار قرار دهند.
استاندار مازندران گفت: با توجه به ظرفیت های غرب مازندران بویژه نوشهر با داشتن گلخانه های بزرگی که از گذشته در این منطقه وجود داشت، جشنواره ها گل ارکیده به لحاظ اقتصادی توجیه داشته و فرصتی برای عرضه محصولات در این حوزه و نمایش محصولات است.
وی به استقبال مردم از این جشنواره اشاره کرد و افزود: هرچند چهارمین جشنواره در فضایی زیبا برپا شد ولی باید برای سال های آینده در وسعت بیشتر و تنوع بیشتر مورد توجه قرار گیرد.
پایانه صادراتی گل و گیاه مازندران با هدف تسهیل در بهره گیری از ظرفیت تولید هفت میلیون تنی و ارزش 2 میلیارد دلاری محصولات کشاورزی استان با گذشت حدود 13 سال از آغاز عملیات اجرایی، به بهره برداری نرسید.
تاکنون یکهزار و 400 میلیارد ریال برای ساخت پایانه گل وگیاه عباس آباد هزینه شد که 70 درصد آن از سوی بخش خصوصی اعم از فروش سهام و آورده متقاضی و30 درصد نیز با اعتبار دولتی تامین شده است.
در حالی که این پروژه همچنان در بلاتکلیفی است، سهام آن در تالاربورس اوراق بهادار با 74 میلیون سهم به قیمت هر سهم 1400 ریال در سال 96 فروخته شد.
پایانه گل و گیاه عباس آباد افزون بر 500 میلیارد ریال بدهی سررسید شده به یکی از بانک های عامل استان دارد که برای دریافت تسهیلات جدید باید بدهی معوقه اش تعیین تکلیف شود. قرار شد این مشکل با واگذاری زمین به صورت تهاتری انجام شود که به لحاظ حقوقی دچار مشکل شده است و استاندار مازندران دستور داده است که این مشکل هم در کمترین زمان حل شود.
استان مازندران یکهزار و 33 هکتار اراضی باغی زیر کشت گل و گیاه دارد و سالانه حدود 430 میلیون گیاه آپارتمانی،21 میلیون گلدانی،226 میلیون گل شاخه بریده، 85 میلیون درخت ودرختچه و 53 میلیون بدنه گل تولید می شود.
در وضعیت فعلی طبق آمار سالانه حدود 2 میلیون شاخه گل از مازندران به خارج کشور صادر می شود.
/1295/ 1602/1654
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.