به گزارش خبرنگار ایرنا، دکتر علی کریمی مله پنجشنبه شب در مراسم رونمایی از کتاب ' هویت ملی و جام جهانی ' در ساری افزود: پرداختن به بحث هویت اعم از فردی، هویت جمعی در سطح ملی حتی هویت جهانی، جزو مباحث مغفول جامعه ما هم به لحاظ کمی و هم به لحاظ کیفی است.
وی گفت: این در حالی است که نخستین بحث هایی که در باره توسعه و توسعه سیاسی شکل گرفته، گفته می شود اگر قرار است جامعه در مسیر توسعه قرار گیرد باید پنج بحران را پشت سر بگذارد ولی نخستین و ریشه ای ترین بحران، بحران هویت است.
استاد علوم سیاسی دانشگاه مازندران با اعلام این که تا زمانی که بحران هویت ملی حل نشود، بحران مشروعیت، مشارکت، توزیع و نفوذ اجتنان ناپذیر خواهد بود، افزود: جامعه اندیشه ای ما موفق نشده که خوانش هویتی مناقشات، تعارض ها، تعاملات و رویارویی های سیاسی ارائه کند و اگر بناست جامعه ما به سامان و تعادل برسد ناگزیر از تامل راجع به بحران هویت و عبور اندیشه ورزانه از این بحران است.
وی هویت یابی را دارای لایه های مختلف به هم پیوسته از کنش تا احساس دانست و گفت: به همین دلیل هم توجه به مقوله احساس جمعی در بارور شدن و تجلی بخشی به هویت ملی بسیار قابل توجه است.
عضو هیات علمی دانشگاه مازندران با اشاره به اینکه هویت در عین حال که امر ثابتی است اما در معرض نوسانات و تحولات جدی واقع می شود، افزود: جامعه خمیرمایه های هویتی را حفظ می کند اما لایه ها و چینش هایی به آن اضافه می شود.
** مساوی آبرومندانه و خروش هویت ملی
نویسنده کتاب 'هویت ملی و جام جهانی' هم در این نشست گفت: کتاب نگاهی مختصر به تاثیرات متقابل فوتبال و جامعه دارد و می کوشد تا با روایت داستان هایی از زمین فوتبال، تاثیر آن را در میدان جامعه جست و جو کند.
وی با بیان این که رئوس نظریه پیچیده هویت ملی به کمک ماجراهای فوتبالی به صورت اجمالی در این کتاب بررسی شده، در باره انگیزه اش از نوشتن کتاب، توضیح داد: شب بازی ایران و پرتغال منتظر بودیم ایران بر پرتغال پیروز شده و از مرحله گروهی بالا برود اما ایران با نتیجه مساوی، آبرومند از مرحله گروهی حذف شد.
رضا زرین کمر افزود: با این که انتظار منطقی این بود که کسی از این حذف خوشحال نشود، ولی مساوی و حذف برای ما به خاطر بازی آبرومندانه افتخار آفرین و باعث شادی شد و من خوشحالی وصف ناپذیر را در خیابان های شهرم دیدم و به فکر نوشتن این کتاب افتادم.
وی توضیح داد: وقتی مسابقه تمام شد ، خیابان های بسته بود و برای عبور از خیابان های شلوغ شهر و رفتن به خانه ۲۰ دقیقه توقف کردم اما مسیر باز نشد، پیاده به راه افتادم و واکنش های متفاوتی در مسیر دیدم.
زرین کمر گفت: سه ساعت از زمان پایان بازی گذشت و تصور کردم مسیر باز شده باشد، اما خیابان های شهر هنوز از ازدحام مردم و خودرو، بسته بود و در نهایت خودرو را در خیابان رها کردم و پیاده به منزل رفتم و در تمام این مدت با خودم فکر می کردم چه اتفاقی افتاده که هویت ملی را اینچنین به خروش آورده، صاحب عنوان شدیم یا صعود کردیم که این همه شادمانی می کنند و چرا کسی فکر نمی کند که در مسابقه بازنده بودیم و نتیجه را باختیم و حذف شدیم؟
وی افزود: این پرسش بی پاسخ، انگیزه ام برای نوشتن کتاب شد و جام ملت های آسیا را فرصتی دیدم و منتظر پیروزی ایران در مقابل ژاپن بودم که پس از آن، کتاب را رونمایی کنم اما این اتفاق نیفتاد.
نویسنده کتاب هویت ملی و جام جهانی گفت: فوتبال فراتر از یک ورزش، صنعتی پر سود و مفهومی اجتماعی است به این معنی که آنچه در مستطیل سبز زمین اتفاق می افتد، به هیچ وجه محدود به آن نیست.
کتاب هویت ملی و جام جهانی در 103 صفحه نوشته شده و دارای 11 بخش است.
9927/1654
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.