معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی مازندران گفت: سرانه ماهانه ویزیت پزشکان خانواده شهری در مازندران 250 هزار ویزیت است.

به گزارش خبرنگار ایلنا،محسن اعرابی در نشست خبری سلسله نشست‌های ‍«ره‌آوردهای چهل سال اقتدار و پیشرفت» که در حاشیه نمایشگاه دستاوردهای انقلاب اسلامی دستگاه‌های اجرایی استان مازندران و شهرستان ساری برگزار می‌شود، اظهار داشت: پیش از انقلاب 40 درمانگاه در روستاهای مازندران وجود داشت که اینک به 222 مرکز خدمات جامع سلامت با حداقل یک پزشک در مناطق روستایی رسید که به طور متوسط در آن‌ها بین 350 تا 370پزشک همیشه حاضر است.

وی در حالی‌که به فعالیت 35 خانه بهداشت در مازندران و گلستان در سال 57 اشاره می‌کرد، اعلام کرد که در حال حاضر به یک‌هزار و 250خانه بهداشت در سه هزار پارچه آبادی رسیده است که سه‌هزار بهورز در آن‌ها شاغل هستند.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی مازندران   بیشترین آمار توسعه‌ی خانه‌های بهداشت را مربوط به هشت سال دفاع مقدس برشمرد و ادامه داد: در مجموع 18 هزار خانه بهداشت وجود دارد.

وی تمامی خانه‌های بهداشت را ملکی اعلام کرد که به ویژه در پنج سال اخیر 30 درصد خانه‌های بهداشتی استیجاری با 70تا 90 مترمربع زیربنا ملکی شد.

اعرابی معتقد است که خانه‌های بهداشت نیاز به مراجعه مردم دارد و برای آن نیز باید نیازها در مسیر درست هدایت شود زیرا 80 درصد بیماری‌ها در مراکز بهداشت با کیفیت خوب پاسخ داده می‌شود و لازم نیست بیمار حتما به درمانگاه یا بیمارستان مراجعه کند.

معاون بهداشت علوم پزشکی مازندران به فعالیت 650 پزشک خانواده شهری در شهرهای بالای 20 هزار نفر اشاره و اعلام کرد که این پزشکان ماهانه 250 هزار ویزیت انجام می‌دهند.

اعرابی تأکید کرد که پزشکان خانواده شهری حق دریافت پول از بیماران را ندارند.

وی با بیان اینکه برخی از بیماری‌ها مانند تالاسمی که بومی مازندران است، گفت: تا پیش از آغاز برنامه غربالگری سالانه 105 تا 120 نوزاد تالاسمی ماژور به دنیا می‌آمد، اما از سال 72و آغاز روند غربالگری و توجیه زوج‌ها به صفر تا دو عدد در سال رسید.

اعرابی مصرف دخانیات، اضافه وزن و چاقی، ابتلا به فشارخون بالا، تحرک بدنی ناکافی و مصرف غذاهای نامناسب را چهار عامل خطرناک مشترک تمام بیماری‌های غیرواگیردار برشمرد و‌ گفت: اگر بنا باشد بصورت ریشه‌ای به این موارد بپردازیم باید عوامل خطر بیماری‌های غیر واگیر را کنترل کنیم.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی مازندران گفت: در 10 سال گذشته ابتلا به بیماری‌های واگیر‌دار کاهش یافته اما به همان ترتیب بیماری‌های غیر واگیر افزایش پیدا کرده است به صورتی که بیماری‌های قلبی و عروقی و سرطان‌ها بیشترین عامل مرگ و میر در مازندران است.

وی به مصرف الکل در بروز بیماری‌های غیر واگیر هشدار داد و افزود: مصرف مواد الکلی علاوه بر خطر مرگ و میر موجب پایین آمدن بهره وری و تاخیر در توسعه کشور به دلیل مصرف الکل از سوی نیروی کار می‌شود.

اعرابی به شناسایی 170 بیمار دیابتی در استان اشاره کرد و سرطان معده را دومین عامل مرگ و میر اعلام کرد و گفت: مصرف سموم کشاورزی در این حوزه می تواند از دلایل عمده سرطان معده باشد.

وی تاکید کرد: چنانچه تغذیه ،مواد غذایی و مصرف مواد الکلی بصورت قابل ملاحظه ای کنترل شود 40 درصد از سرطان ها قابل پیشگیری هستند.

اعرابی به مصرف نادرست سموم کشاورزی اشاره کرد و گفت: متاسفانه سمپاشی در بخش کشاورزی استاندارد نیست که نیاز است استاندارد سازی سمپاشی اتفاق بیفتد.

وی میزان خسارت فروش و مصرف سیگار در کشور به نظام سلامت را 20 تا 30 هزار میلیارد تومان اعلام کرد که با تشدید ابتلا به سرطان پیش می‌آورد.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.