ورود موسیقی ایرانی به مجامع بین المللی و حضور سازهای ایرانی در کنار سازهای جهانی با کوشش و تلاش کیهان کلهر نه تنها عملی شد بلکه امروزه کمانچه او در کنار پیانو، هارپسیکورد، کنترباس، ویولنسل، گیتار، درامز و غیره به اجرای انواع سبک های موسیقی از قبیل باروک، کلاسیک، رمانتیک، جز jazz و موسیقی های فولک ملل گوناگون می پردازد.
همچنین همنوازی کمانچه استاد کلهر در کنار اسطوره ها و بزرگان موسیقی مثل یهودی منوهین، راوی شانکار، بسم الله خان، یویوما،شجاعت حسین خان، بروکلین رایدر، علیم قاسمف و غیره بر شهرت و قابلیت هرچه بیشتر موسیقی ایرانی افزوده است.
این درحالیست که تا چند دهه گذشته کمانچه در بین جوانان از محبوبیت چندانی برخوردار نبود و رویکرد به این ساز و موسیقی ایرانی را مغایر شور جوانی و حتی مانع نشاط و عامل افسردگی می دانستند.
حضور کیهان کلهر و نواختن کمانچه به عنوان ساز تخصصی در واقع خط بطلانی بر این نگرش کشیده و امروزه در بسیاری از گروه های موسیقی شاهد کمانچه نوازان جوان هستیم.
به گزارش مجله 'سانگ لاینز' انگلستان به مناسبت بیستمین سال فعالیتش از 20تن از هنرمندان بزرگ جهان یاد کرده که استاد کیهان کلهر یکی از آنان است.
تولد و فعالیت موسیقیایی**
کیهان کلهر در سوم آذر 1342 خورشیدی در کرمانشاه زاده و از پنج سالگی موسیقی و نواختن کمانچه را به صورت آزاد آغاز کرد. 12 سال بیش نداشت که به صورت حرفه‌ای این هنر را ادامه داد و در 13 سالگی با ارکستر رادیو تلویزیون کرمانشاه شروع به همکاری کرد.
کلهر که همواره تحت تاثیر استاد اصغر بهاری نوازنده شهیر کمانچه بود، مدتی کوتاه با گروه شیدا در مرکز هنری چاووش همکاری کرد. در 17 سالگی مقیم ایتالیا شد و سپس به قصد ادامه تحصیل به کانادا رفت و در رشته آهنگسازی از دانشگاه کارلتون اتاوا فارغ‌التحصیل شد.
کلهر در کنار آهنگسازی برای موسیقی متن فیلم با حضور در ارکستر فیلارمونیک نیویورک، کوارتت کرونوس و گروه سازهای بادی هلند و هنرمندان صاحب نام جهان به یک چهره بین المللی مبدل شد.
(کوارتت به تعریف خاصی از گروه چهار نفره نوازندگان اطلاق می شود.)
همچنین همکاری با هنرمندان ایرانی از جمله محمدرضا شجریان، علی‌اکبر مرادی، شهرام ناظری، حسین علیزاده و گروه دستان در کارنامه هنری این هنرمند 55ساله مشاهده می شود.
استاد کلهر با آلبوم‌های بی تو بسر نمی‌شود، فریاد، باران و فراتر از نقشه جغرافیا که در آن‌ها به‌عنوان آهنگ‌ساز و نوازنده نقش داشته نامزد جایزه گرمی شد. او در پنجاه و نهمین مراسم جایزه گرمی، به همراه گروه جاده ابریشم به رهبری یویوما با آلبوم sing me home موفق به کسب جایزه گرمی بهترین موسیقی جهانی شد.
در چهارمین جشن سالانه موسیقی ما که در تاریخ 25 آذر 1396 خورشیدی در تالار وحدت تهران برگزار شد، از کیهان کلهر به پاس یک عمر فعالیت هنری تقدیر به عمل آمد.
وی مدت‌ها عضو گروه دستان بود و در کنسرتهای این گروه به همراه شهرام ناظری به نوازندگی پرداخت. از میان این آثار می‌توان به سفر به دیگر سو اشاره کرد. پس از جدایی از گروه دستان و آغاز فعالیت‌های مستقل با موسیقیدانهای خارجی، با همکاری استادان موسیقی سنتی ایران محمد رضا شجریان و حسین علیزاده آثاری را پدید آورد که شامل شش آلبوم زمستان است، بی تو بسر نمی‌شود، فریاد، ساز خاموش، شب، سکوت، کویر و سرود مهر می‌شوند.
او در این سال‌ها با تعدادی از نوازندگان همچون اردال ارزینکان و تومانی دایاباته هم‌نوازی داشت.
آلبوم‌ها **
کنسرت ایرج بسطامی ، گروه دستان، حمید متبسم و محمدعلی کیانی نژاد در دستگاه‌های سه گاه و همایون، بوی نوروز،
شب، سکوت، کویر به همراه محمدرضا شجریان، دل آواز، سفر به دیگر سو به همراه شهرام ناظری، ماه‌ریز، بی تو بسر نمی‌شود،
فریاد، باران، سرود مهر، ساز خاموش، شهر خاموش، آوای خورشید و... از جمله آلبوم های این استاد موسیقی است.
9919/1899
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.