به گزارش ایرنا، پس از سه روز اکران فیلم های سی و هفتمین جشنواره فجر در سینما سپهر ساری، تا کنون سع فیلم از بخش سیمرغ و پروانه ها و 11 فیلم از بخش سودای سیمرغ روی پرده سینما سپهر رفت که با اکران فیلم سینمایی ' ناگهان درخت ' در سئانس دوم امروز، تعداد فیلم های روی پرده رفته فجر سی و هفتم در ساری، به 12 می رسد.
** بنیامین
انیمیشن سینمایی ' بنیامین ' به کارگردانی محسن عنایتی از ساعت 10 صبح امروز روی پرده رفت، انیمیشنی که نخستین اثر تولید شده در گروه پویانمایی ' ندای موعود ' محسوب می شود و به تهیه کنندگی مصطفی حسن آبادی تولید شده است. این انیمیشن راویت زندگی پسری به نام بنیامین است که در زمان فراعنه زندگی می کرد و مادرش به خاطر انتقاد به ستمگری های فرعون و ظلم به مردم توسط سربازان دستگیر می شود.
بنیامین انیمیشنی با آموزه های اجتماعی متکی بر مفاهیم دینی و قرآنی است، اما در عین حال داستانی از قرآن را روایت نمی کند. در فیلم ابتدا ستمگری های فرعون نشان داده می شود و پس از آن تلاش بنیامین و اطرافیانش برای قیام ضد فرعون و سرنگون کردن حکومت ظلم. هدف این انیمیشن بیان اهمیت وجود منجی و رهبر برای رسیدن یک جامعه به آرامش و از بین بردن ستم و ظلم است.
بنیامین در عین آموزنده بودن با توجه به رده سنی مخاطبانی که دارد، از زبان طنز بهره گرفته و جذابیت لازم برای نشستن مخاطب کودک و نوجوان پای اثر در آن ایجاد شده است.
** جان دار
نخستین فیلم قابل اکران در چهارمین روز برگزاری جشنواره فجر در مازندران، ' جان دار ' است که دومین اکران این فیلم در سینما سپهر محسوب می شود. فیلمی به کارگردانی مشترک حسین امیری دوماری و پدرام پورامیری که حضور بازیگران مطرحی مانند فاطمه معتمدآریا، حامد بهداد، جواد عزتی و باران کوثری در آن مخاطبان زیادی را به سینما کشاند. اکران نخست جان دار در سینما سپهر ساری که سومین سئانس روز نخست برگزاری جشنواره بود، تقریبا به همین دلیل با استقبال خوبی مواجه شده بود. علی شادمان، گیتی قاسمی، احمد قزوینی و مسعود کرامتی دیگر بازیگران این فیلم هستند. فیلمی که در تمام طول اثر، تنش های مختلفی را نشان می دهد و از همان ابتدا برای مخاطب پرسش لازم برای باقی ماندن در مقابل پرده سینما را ایجاد می کند.
منتقدان معتقدند این فیلم به خاطر فیلمنامه خوبی که دارد، اثر جذابی برای مخاطب محسوب می شود و بازی هنرپیشگان نیز در دل همین کیفیت فیلمنامه و همراه نگه داشتن مخاطب با ایجاد نقاط حساس در طول فیلم به چشم مخاطب بهتر می نشیند.
جان دار از ساعت 14 و 30 دقیقه امروز، برای دومین بار در سینما سپهر روی پرده می رود. این فیلم در سئانس آخر روز چهارشنبه 17 بهمن، یک اکران دیگر نیز در سینما سپهر خواهد داشت.
** ناگهان درخت
دومین فیلم سینمایی ساخته شده توسط صفی یزدانیان، امروز از ساعت 17 نخستین اکرانش را در سینما سپهر ساری خواهد داشت. فیلمی که پیمان معادی بازیگر نقش اصلی آن است و روایتگر فیلم نیز از ابتدا تا انتها خود این نقش است.
ناگهان درخت فیلمی با زمینه روانکوی و روانشناسی است. نقش اول فیلم تمام زندگی خود را برای یک روانکاو شرح می دهد. همین شرح ماجرا هم فیلم را به سه دوره تقسیم کرده است. ناگهان درخت هم از حضور هنرپیشگان مطرحی بهره برده است. مهناز افشار، مهراب قاسم خانی و همسرش شقایق دهقان، پانته‌آ پناهی و سیامک صفری برخی از هنرپیشگان این فیلم هستند، اما این گونه به نظر می رسد که ساختار فیلم به خاطر نوع نگاه کارگردان، خاص و متفاوت است.
یزدانیان در تجربه نخست کارگردانی خود که سال 1393 با ساخت فیلم سینمایی ' در دنیای تو ساعت چند است؟ ' نیز چنین نگرشی را به کار برده بود. اینگونه به نظر می رسد که دغدغه های ذهنی کارگردان در ناگهان درخت بسیار نمایان هستند و فیلم روایتی شخصی است. در عین حال عشق خط اصلی داستان است و جایگاه مادر نیز در این فیلم کاملا خاص و برجسته است. بخش هایی از فیلم در فضاهای زیبای شمال کشور تصویربرداری شده و تقریبا همخوانی مناسبی با فضای رمانتیک و احساسی موجود در فیلم ایجاد کرده است.
ناگهان درخت در جدول اکران سینما سپهر 2 اکران دارد که اکران دوم این فیلم ساعت 22 روز چهارشنبه 17 بهمن خواهد بود.
** سمفونی نهم
سومین فیلمی که امروز در سینما سپهر روی پرده می رود، ' سمفونی نهم ' است دومین اکران این فیلم در مازندران محسوب می شود؛ فیلمی به کارگردانی محمدرضا هنرمند و با بازی محمدرضا فروتن، حمید فرخ نژاد و ساره بیات که هم کلیشه حضور جناب عزراییل در تصویر را نشان می دهد، هم کمدی گونه ساخته شده و هم بازی غیر کمدی فروتن و بیات در برخی صحنه ها ساختاری جدی به آن داده است. در عین حال رفتارهای کمیک فرخ نژاد که در اجرای این نقش پیشینه و مهارت دارد، وزن کمدی طنز را حفظ کرده است.
سمفونی نهم نام اثری از ' لود ویک وان بتهوون ' آهنگساز مشهور موسیقی جهان است که به سمفونی مرگ نیز مشهور است. این فیلم در عین حال نهمین فیلم محمدرضا هنرمند نیز محسوب می شود. تماشای این فیلم به مخاطبانی که به دنبال تماشای فیلمی همراه با خنده در فیلم های سودای سیمرغ هستند توصیه می شود.
سمفونی نهم با فضای تقریبا سوررئال و فانتزی که طنز نیز چاشنی آن شده، پر از خرده روایت های متعلق به زمان ها و مکان های مختلف است و همین تعدد فضاها و زمان ها و شخصیت ها گاهی دچار سردرگمی مخاطب می شود، اما تجربه جدید هنرمند، تجربه جدیدی برای بسیاری از مخاطبان سینما هم می تواند باشد.
** سرخپوست
اکران فیلم های سی و هفتمین جشنواره فجر در مازندران با فیلم سینمایی ' سرخپوست ' به کارگردانی نیما جاویدی آغاز شد، فیلمی که در نخستین اکران جشنواره سی و هفتم توانست تقریبا تمام ظرفیت سینما سپهر را پر کند و مورد استقبال هم قرار گرفت.
دومین فیلم نیما جاویدی پس از ' ملبورن ' ، به اعتقاد بسیاری از مخاطبان سینما و منتقدان، بهتر از فیلم نخستش شده است. فیلمی منظم و فرم گرا که برای مخاطب طی فرآیندی با نظم قصه می گوید و قصه را از همان ابتدا نیز با سکانس های جذاب به خوبی آغاز می کند.
مقطع زمانی سرخپوست 50 سال پیش و مکان آن زندانی در جنوب ایران است. بازی خوب هنرپیشگان فیلم مانند پریناز ایزدیار هنرپیشه مازندرانی و نوید محمدزاده در کنار مانی حقیقی، ستاره پسیانی، حبیب رضایی و آتیلا پسیانی به جذابیت قصه گیرای فیلم می افزاید. این جذابیت با انتخاب خوب نماها و قاب های تصویر توسط هومن بهمنش گاهی حس فضای فیلم را به مخاطب داخل سالن نیز القا می کند. نقطه قوت این فیلم، ریتم مناسبی است که جاویدی برای کنار هم قرار دادن اجزای ماجرا به کار برده است، بویژه این که جاویدی پایان جذابی برای فیلم خود به کار برده است.
اکران فیلم های سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر در سینما سپهر ساری تا 18 بهمن ادامه دارد.
9927/1654
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.