به گزارش خبرنگار ایرنا، درشرایطی که دست مازندران از شرکت حمل ونقل بین المللی به دلیل آنچه که سخت گیری دربرگزاری آزمون تخصصی برای صدور مجوز این شرکت ها اعلام شده خالی است که اکثر کالاهای صادراتی مازندران از جمله محصولات باغی ( پرتقال و کیوی) ازاستان های دیگر به خارج کشور صادر می شود.
براساس آمار حدود 847 شرکت حمل و نقل بین المللی در سطح کشور فعالیت دارند که بیش از 60 درصد از دفاتر این شرکت ها در پایتخت و مابقی در شهرهای بزرگی چون اصفهان و مشهد فعالند.
*** صدور کالاهای مازندران از استان های دیگر
رئیس اتاق بازرگانی، صنایع و معادن و کشاورزی مازندران گفت: نبود شرکت حمل و نقل بین المللی در این استان باعث شده تا صادرات کالاهای تولیدی مازندران از گمرکات سایر استان ها از جمله تهران به خارج صادر شود.
عبدالله مهاجر افزود: تاکنون تعداد زیادی از سرمایه گذاران مازنی برای دریافت مجوز شرکت حمل و نقل بین المللی و خرید خودرو متقاضی شدند که به دلیل سخت گیری در آزمون ورودی این افراد موفق به دریافت مجوز نشدند.
وی اضافه کرد: سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای کشور به جای رفع مشکل مازندران، ما را به سمت خرید امتیاز شرکت های حمل و نقل بین المللی هدایت کردند که حدود 2.5 میلیارد ریال هزینه دارد و کمتر سرمایه گذاری حاضر به خرید امتیاز با این نرخ است.
رئیس اتاق بازرگانی مازندران با اشاره به برنامه صادرات 3 میلیارد دلاری این استان تا پایان برنامه ششم تحقق این امر را داشتن شرکت حمل و نقل بین المللی و صادرات تولیدات این استان از گمرک داخل استانی دانست.
*** مجوز کاغذی شرکت های حمل و نقل بین المللی در استان
مدیرکل دفتر امور اقتصادی مازندران گفت: هم اکنون این استان پنج مجوز شرکت حمل و نقل بین المللی دارد ولی تمام این شرکت ها بر روی کاغذ به نام مازندران مجوز گرفتند.
مهدی گلچوب افزود : هیچ یک از این شرکت ها در داخل استان مازندران دفتر برای فعالیت ندارند و بیشتر کارشان در تهران است و اینها نمی توانند مشکلی را از دوش استان بردارند.
وی اضافه کرد: تاکنون رایزنی با سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای برای تسهیل در برگزاری آزمون برای سرمایه گذاران شرکت حمل و نقل بین المللی استان نیز کارساز نبود.
وی اظهارداشت: در حالی این استان از داشتن شرکت حمل و نقل بین المللی محروم است که سالانه چند صد هزار تن از کالاهای مازندران از طریق استان های دیگر و با برند آنها به خارج صادر می شود.
*** صدور مجوز مشکل اکثر استان های کشور
مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای مازندران گفت: صدور مجوز برای دفاتر شرکت حمل و نقل بین المللی منوط به قبولی در آزمون فنی است و این مشکلی برای تمام استان های کشور وجود دارد.
احمد آفرین محمدزاده افزود: درحال حاضر847 شرکت حمل و نقل بین المللی در سطح کشور فعالند که 460 شرکت دفترشان در تهران است و مابقی در سایر استان ها فعالیت دارند و پنج شرکت نیز به نام مازندران مجوز گرفتند.
وی با اظهار بی اطلاعی از فعالیت این شرکت ها درمازندران ادعا کرد که صادرکنندگان درصورت نیازمی توانند با دفاتر خارج از استان نیز برای جابجایی کالا استفاده کنند.
وی خاطرنشان کرد: درخواست ما از وزارت راه و شهرسازی برگزاری آزمون اختصاصی برای مازندران است تا تعدادی از سرمایه گذاران ما بتوانند مجوز این شرکت ها را دریافت کنند.
*** شرکت حمل و نقل بین المللی نیاز مازندران
استاندار مازندران گفت: حضور دفاتر شرکت های حمل و نقل بین المللی در داخل استانی امری الزامی است و اگر سرمایه گذارانی با نام این خطه شمال کشور مجوز دریافت کردند باید دفاترشان هم در داخل استان باشد.
احمد حسین زادگان افزود : اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای مازندران موظف است تا با مدیران شرکت های حمل و نقل بین المللی برای دایر کردن دفاترشان در داخل استان جلسه داشته باشد و چنانچه تن به این کار نمی دهند باید برای لغو مجوزشان از سوی وزارت راه و شهرسازی اقدام شود.
وی اضافه کرد: این استان با داشتن پنج گمرک وسه بندر فعال باید دارای شرکت حمل ونقل بین المللی مستقل باشد و راهداری وحمل ونقل جاده ای باید این مطالبه مازندران را ازسطح ملی پیگیری کند.
نماینده عالی دولت درمازندران از سخت گیری در برگزاری آزمون صدور مجوز شرکت های بین المللی انتقاد کرد و خواهان تسهیل این امر برای استان ها به خصوص مازندران شد.
در 9ماهه سال جاری صادرات مازندران به خارج کشور حدود 350 میلیون دلار رسید که پیش بینی می شود این صادرات تا پایان سال به 500 میلیون دلار برسد.
6982/1899
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.