به گزارش ایرنا ،فرقی نمی کند پیکان ، پراید ، سمند ،سانتافه و یا بنز آخرین سیستم باشد ،به طور یقین همه ما شاهد پرتاپ ته سیگار یا زباله از داخل این خودروها به بیرون بوده و هستیم.
به طور حتم پرتاپ نکردن ته سیگار یا پوست میوه ، آدامس و تخمه به عنوان رعایت حقوق شهروندی خیلی ساده و پیش پا افتاده به نظر می رسد، اما واقعیت این است شهروندانی که همین مصادیق به ظاهر کم اهمیت از وظایف شهروندی را نادیده می گیرند همان هایی هستند که از ارتکاب تخلفات بزرگ تر نیز ابایی ندارند.
بدانید که فرزندانمان با چشم و گوشی کنجکاو به راحتی رفتار و حرکات مان را زیر ذره بین قرار می دهند، فراموش نکنیم تا زمانی که ما در رعایت وظایف شهروندی خود کوتاهی می کنیم، نمی توانیم توقع داشته باشیم فرزندانمان نیز در آینده شهروندانی مسئولیت پذیر باشند.
** نمونه هایی که همه در جاده ها با آن برخورد می کنیم
به یکباره سرعت خودرویی در جاده قائمشهر به بابل افزایش می یابد، نظرم جلب شد، دیدم خودروی جلویی که 2سرنشین میانسال داشته است را وادار به ایستادن می کند، بطوریکه دیگر خودروهای پشت سر از جمله من خبرنگار نیز مجبور به توقف در اتوبان شدم.
داستان از این قرار است که سرنشین خودروی جلویی شیشه ماشین را پایین می کشد، ته سیگار را پرتاب می کند و از قضا به داخل خودروی پشت سری می افتد و منجر به سوختن و سوراخ شدن تشک چرمی می شود.
مرد جوان بلند قد از پرتاپ ته سیگار به داخل خودرواش که منجر به سوخته شدن تشک چرمی شده شاکی است و با پرخاشگری او را متهم به بی فرهنگی و طلب خسارت می کند.
داد و بیداد همسایه پائینی یک خونه دو طبقه در ساری که همیشه از وجود ته سیگار حیاط خونه مشترک شاکی است و یا گلایه نظافتچی اداره دولتی که هر روز باید ته سیگار های زیادی را در راهرو و یا تراس جمع کند از مصادیق دیگر بی توجهی به پرتاپ و یا له کردن ته سیگار در هر مکان و هر زمان که در واقع نمایان گر نبود فرهنگ ' شهرما خانه ما ' است.
سیگاری هایی که در هر مکان و زمان ته سیگار را از تراس خانه گرفته تا خیابان و کوچه و بویژه از داخل خودروی به بیرون می اندازند، بدانند که ته سیگار ها یا همان فیلتر آن نه تنها اشغالند ،بلکه از نوع مخرب و تهدید کننده علیه محیط زیست نیز محسوب می شوند.
یکی از مهمترین مشکلاتی که طبیعت مازندران با آن مواجه است، حجم فزاینده زباله هایی است که توسط افراد بومی و مسافران در طبیعت رها می شود.
معضل زباله در استانی که بر اساس آمار از 2 میلیون و 300 هزار هکتار مساحت مازندران حدود 88 درصد را منابع طبیعی تشکیل می دهد، بسیار جدی و خطرناک است.
کارشناسان معتقدند ته سیگارها از الیاف پلیمری غیرقابل تجزیه و سمی ساخته شده اند و با توجه به بی شمار بودن آنها، منبع فاجعه ای محیط زیستی هستند.
بر پایه آمار تارنمای محیط زیستی planet scope، ته سیگار در هر سال، 2 میلیون و 300 هزار تن از حجم زباله های دور ریز در جهان را تشکیل می دهد.
از حجم زباله های شیمیایی رها شده در طبیعت نیز 209 هزار تن مربوط به ته سیگارها است، به طوری که در هر متر مربع حداقل یک ته سیگار یافت می شود. ته سیگار هایی که می توانند 2هزار و 500 نوع ماده شیمیایی مختلف از جمله آرسنیک در محیط زیست پخش کنند.
گفته شده است که هر ته سیگار به تنهایی می تواند 500 لیتر آب آشامیدنی را آلوده و غیر قابل آشامیدن کند.ته سیگارها 12 ماه طول می‌کشد تا در آب تازه شکسته شوند ولی تا 5 سال در آب دریا برای تجزیه شدن زمان می‌برند.
**شعار مازندران پاک
بر اساس آمارهای رسمی، مازندرانی ها روزانه بیش از سه هزار و 100 تن زباله تولید می کنند و این میزان با احتساب زباله تولیدی گردشگران در برخی از فصول سال تا 2 برابر افزایش می یابد.
مازندران 22 شهرستان، 58 نقطه شهری و حدود سه هزارو 500 روستا دارد که علاوه بر جمعیت حدود سه میلیون و 300 هزار نفری استان ، از 40 تا 45 میلیون نفر شب گردشگر هم در سال میزبانی می کند.
احمد حسین زادگان بیست و دومین استاندار مازندران همانند دیگر استانداران پیشین ساماندهی کاهش تولید زباله ،حمل و نقل بهداشتی و دفع مناسب زباله در استان به عنوان مهمترین وظایف و ماموریت کاری اعلام کرده است.
وی در نخستین نشست خبری خود طرح ' مازندران پاک ' را در راستای حفظ محیط زیست و با هدف توجه به به حل مشکل لاینحل زباله استان در سه دهه اخیر همانند دیگر استانداران مطرح کرده است و گفت که تا آغاز سفرهای نوروزی همه باید استانی پاک و تمیز در اختیار مسافران قرار بدهیم تا پس از تعطیلات نوروزی استانی پاک تحویل بگیریم.
استاندار مازندران افزود: در اجرای این طرح باید رسانه ها پای کار بیایند تا بتوانیم مردم را به میدان بیاوریم.
حسین زادگان مزیت این طرح را پاکیزه سازی محیط زیست مازندران برشمرد و از سازمان های مردم نهاد و تشکل های غیر دولتی خواست برای اجرایی شدن این طرح همکاری کنند.
وی گفت: علاوه بر سمن ها، دانش آموزان هم باید برای اجرایی شدن طرح مازندران پاک به میدان بیایند و این طرح راحت تر محقق شود.
6990/1899
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.