دکتر عباس موسوی روز یکشنبه در گفت وگو با خبرنگارایرنا افزود : تا پیش از پیروزی انقلاب اسلامی در این استان 15 بیمارستان با 700 تخت بیمارستانی فعال بود و در حالی که هم اکنون 40 بیمارستان با 4 هزار و 130 تخت فعال است.
وی اضافه کرد: علاوه بر آن تا پیش از پیروزی انقلاب اسلامی آمار تخت بیمارستانی برای مراقبت های ویژه صفر بود که هم اکنون 716 تخت ویژه در بیمارستان ها فعال است.
*** تجهیز یک هزار و110 خانه بهداشت
رئیس دانشگاه علوم پزشکی مازندران اظهارداشت: تا پیش از انقلاب اسلامی هیچ خانه بهداشتی در روستاهای مازندران مستقر نبود و این در حالیست که هم اکنون یک هزار و 110 خانه بهداشت و 325 مرکز بهداشتی شهری و روستایی دایر است.
به گفته وی این خانه ها و مراکز بهداشتی 100 درصد جمعیت روستایی و شهری را تحت پوشش حمایت های بهداشتی و درمانی قرار دادند.
*** کاهش مرگ و میر مادران باردار
دکتر موسوی کاهش مرگ و میر مادران باردار را از دیگر شاخص های مهم ارتقاء سلامت در پسا انقلاب در مازندران بیان کرد و گفت: تا پیش از پیروزی انقلاب اسلامی آمار مرگ مادران باردار 255 در صد هزار تولد زنده بود که به 13.8 در صد هزار تولد زنده در سال 97 کاهش یافت.
وی اظهارداشت: همچنین آمار مرگ کودکان زیر پنج سال نیز در مازندران از 135 در هزار تولد زنده پیش از پیروزی انقلاب اسلامی به 8.9 درهزار در چهل سالگی انقلاب رسید.
وی کاهش مرگ نوزادان زیر یکماه را از 32 به 5.2 در هزار را از دیگر شاخص های مهم سلامت در پس از پیروزی انقلاب اسلامی اعلام کرد.
وی افزایش سن امید به زندگی از حدود 50 سال به 74 سال را از دیگر شاخص های سلامت محوری پس از پیروزی انقلاب اسلامی در مازندران دانست.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی مازندران پوشش واکسیناسیون را از 30 درصد پیش از پیروزی انقلاب به 100 درصد را از دیگر شاخص های ارتقاء سلامت و درمان جمعیتی در مازندران در چهل سالگی انقلاب بیان کرد.
دکتر موسوی تاسیس دانشگاه علوم پزشکی مازندران، توسعه 10 دانشکده و جذب حدود 8 هزار و 300دانشجو با 5 خوابگاه با ظرفیت 2 هزار نفری را از دیگر شاخص های توسعه ای در حوزه بهداشت و درمان در استان اعلام کرد.
وی راه اندازی 441 کانون سلامت محله، 50 مجمع سلامت محله شهرستانی و 20 خانه مشارکت را از دیگر کارکردهای سلامت محوری در پسا انقلاب دانست.
مازندران با 3 میلیون و 283 هزار جمعیت که 53 درصد در شهرها و 47 درصد در روستاها سکونت دارند دارای دو دانشگاه علوم پزشکی در مازندران ( ساری) و شهرستان بابل دارد.
6982/1899
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.