به گزارش خبرنگار ایرنا، همگام با گسترش زندگی شهرنشینی ابتلای افراد به بیماری های غیر واگیر دیابت، فشار خون، چربی خون، سکته های مغزی و قلبی افزایش یافته است و سالیانه بسیاری براثر ابتلا به این بیماری ها جان خود را از دست می دهند که بنا به اظهارنظرهای پزشکان، رد پای کم تحرکی و چاقی در ابتلا به این بیماری ها مشهود است.
برغم آنکه از کم تحرکی به عنوان اصلی ترین عامل در بروز این بیماری های کشنده و جان گیر نام برده می شود اما بیماران و یا افرادی که در معرض ابتلا به این بیماری ها قرار دارند کمتر به ورزش و یا تحرک بدنی رغبت نشان می دهند.
نگاهی به افراد دوربرمان که به این بیماریها مبتلا هستند بیندازیم غالب آنها تلاش می کنند که تنها به یک بُعد توصیه پزشک خود یعنی رژیم غذایی توجه بکنند و انتظار دارند که با همین کار ضمن کنترل بیماری، سلامتی بر باد رفته خود را باز جویند.
وزارت بهداشت تعداد افراد چاق و دارای اضافه وزن در کشور را 29 میلیون نفر اعلام کرد و این در حالی است که بنا به اعلام همین وزارتخانه حدود 70 درصد مرگ‌های قابل انتساب به اضافه وزن و چاقی در زنان و مردان، مربوط به بیماری های قلبی عروقی و دیابت است.
مدیرکل دفتر مدیریت بیماری‌های غیرواگیر وزارت بهداشت نیز از بیماری‌های غیرواگیر به عنوان مسئول و دلیل 76 درصد از مرگ‌ها در ایران ذکر کرده است و گفته که در بررسی علت مرگ در کشور در سال 1394 ، از 327 هزار و 525 مورد مرگ ثبت شده برای تمام سنین، بیماری‌های قلبی عروقی با سهم 44.13 درصد ، اولین علت مرگ در کشور هستند که از این میزان حدود 31 درصد مربوط به سکته‌های قلبی و مغزی هستند.
به گفته افشین استوار همچنین دومین علت مرگ با سهم حدود 16 درصد به سرطان‌ها و سومین علت با سهم حدود 9 درصد به سوانح و حوادث غیر عمد اختصاص دارد.
فشارخون بالا یک مشکل همه‌گیر دیگر است که 4 نفر از هر 10 نفر فرد بزرگسال بالای 25 سال مبتلا به فشارخون بالا هستند و نیز در افراد 18 سال و بالاتر شیوع فشارخون بالا حدود 26 درصد است.
فاطمه یک بانوی خانه دار که چند وقتی به عارضه چربی خون مبتلا شده و برای رفع این مشکل رژیم غذایی را به عنوان راهکار برای درمانش انتخاب کرده است در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت: پزشک خانواده به من توصیه کرد که ضمن خوردن غذاهای آب پز، سبزی و میوه ، ورزش را نیز در طول روز انجام بدهم.
وی که در یکی از ادارات مازندران مشغول به کار است، افزود: با توجه به اینکه بعد از تعطیلی اداره، فرصت آنچنانی برای ورزش کردن و رفتن به سالن های ورزشی ندارم، بیشتر توجه خودم را برای کم کردن چربی روی رژیم غذایی متمرکز کرده ام.
فاطمه درباه اینکه آیا رژیم غذایی توانسته باعث کاهش چربی خون او شود، گفت: در آزمایش اخیرم تا حدودی چربی خون پایین آمده است اما نه به آن اندازه ای که برایش رزیم سخت و سفتی را گرفتم.
وی اظهار داشت: در مراجعه بعدی به پزشک خانواده ام او به من توضیح داد که باید همراه با رعایت رژیم غذایی ، ورزش کردن را بی خیال نشوم.
عبدالله که برای خرید میوه و سبزی به بازار نرگسیه ساری مراجعه کرد از بیماری دیابت ( قند خون ) می گوید و به خبرنگار ایرنا گفت: به توصیه پزشک در برنامه غذایی روزانه ام مصرف میوه و سبزی را قرار دادم و مصرف شیرینی جات به شدت پرهیز می کنم .
وی در پاسخ به این سوال که آیا پزشکش تنها رژیم غذایی را به عنوان کار درمانیش عنوان کرده است یا نه ؟ گفت: البته به غیر از رژیم غذایی، پیاده روی روزانه نیز پزشک توصیه کرد که کمتر برای این کار وقت می گذارم و هر از گاهی پیاده روی می کنم.
وی که سالها به عنوان نیروی خدماتی یک اداره فعالیت کرد و بازنشست شد، ادامه داد: قبل از بازنشستگیم برای حضور در محل کار مسیر رفت و برگشت به خانه و اداره را همیشه پای پیاده طی می کردم و در آنزمان ها تحرک بدنی داشتم اما اکنون که بازنشسته شده ام کمترین وقت را برای این کار نمی گذارم.
عبدالله درباره اینکه آیا فضا و سالن ورزشی به اندازه و مورد نیاز در قائمشهر ، شهر محل سکونتش وجود ندارد که باعث شده تا ورزش کردن را جدی نگیرد ؟ گفت که اتفاقا ورودی کوچه محل سکونتم باشگاه ورزشی به صورت مداوم در طول روز فعالیت می کند اما وقتی برای رفتن به این فضا برای ورزش کردن نگذاشتم.
وی که علت این امر را کاهلی و تنبلی خودش در ورزش کردن عنوان کرد و ادامه داد: در حالیکه همیشه پزشک درمان و کنترل قند خون را انجام رژیم غذایی به همراه تحرک بدنی عنوان می کند.
در حالی تحرک بدنی از سوی جامعه و بویژه افراد مبتلا به بیماری های غیر واگیر جدی گرفته نمی شود که بنا به اظهار نظر کارشناسان حوزه هم ورزش و هم تغذیه ، تحرک بدنی و رژیم غذایی توامان و با یکدیگر می توانند نقش درمانگری و یا حتی پیشگیری از ابتلا به این نوع بیماری ها را ایفا بکنند و نباید با زیاده روی در یک بخش ، بخش دیگر نادیده و هیچ گرفته شود .
آنان معتقدند که انجام تنها یک شیوه نه تنها درمانگر و باعث رسیدن فرد به تندرستی و کنترل بیماریش نمی شود حتی با تصور اینکه رژیم غذایی کارگشای سلامتی است غفلت از تحرک بدنی موجب از دست رفتن عضله ها و ضعف سپر دفاعی بدن در مقابل بیماری های دیگر می شود.
** کم تحرکی ، آسیب پذیر شدن بدن
دکترای آسیب شناسی ورزشی و حرکات اصلاحی به خبرنگار ایرنا گفت: بدن انسان در طول زندگی به تحرک بدنی و بطور عام همان ورزش کردن نیاز دارد تا سوخت و ساز بدن از این طریق تنظیم شود .
رُز فولادی افزود: غذاهایی که فرد می خورد با فعالیت های بدنی و ورزش کردن به سوخت و انرزی بدن تبدیل می شود و اگر این فعالیت بدنی انجام نشود به صورت توده های چربی در بدن مبدل می شود.
وی ادامه داد: افزایش ابتلا افراد به بیماری های غیر واگیر همچون دیابت و فشار خون منشا آن همین کم تحرکی است به طوریکه بدن انسان کم تحرک همیشه در حالت استراحت است و سوخت و ساز مواد خورده شده در آن انجام نمی شود.
این دکترای ورزشی اضافه کرد: چاق شدن افراد موجب اختلال در غدد بدن از جمله جزایر لانگرهانس می شود که این غده میزان ترشح انسولین را تنظیم می کند و اختلال در آن باعث بروز بیماری دیابت می شود .
وی گفت: به همین دلیل پزشکان، پیاده روی و تحرک را به بیماران و حتی افراد سالم توصیه می کنند تا بدین طریق سوخت و ساز در بدنشان تنظیم شود.
نایب رئیس هیات پزشکی ورزشی مازندران در خصوص اینکه بیماران تنها برای کم کردن وزن بدنشان از طریق رزیم غذایی بسنده می کنند، توضیح داد: با ورزش کردن، سلول های بدن از بافت های ذخیره چربی برای سوخت و ساز استفاده می کند و این وضعیت باعث لاغر شدن هم می شود.
وی گفت: اما وقتی افرادی که ورزش نمی کنند و با رزیم غذایی بدنبال لاغر شدن هستند موجب از دست دادن عضله ها شده و بافت ذخیره های چربی کم نمی شود.
به گفته دکتر فولادی این از دست دادن عضله و یا تضعیف بدن باعث می شود تا فرد در مقابل بیماری ها ناتوان و ضعیف شود و در مقابل آنها آمادگی کافی نداشته باشد.
وی به مردم بویژه آنهایی که به بیماری های غیر واگیر مبتلا هستند توصیه کرد تا مراقبت های بهداشتی و درمانی پزشکان از جمله ورزش کردن به همراه رژیم را با هم جدی بگیرند.
نایب رئیس هیات پزشکی ورزشی مازندران گفت: ورزش منظم همچون پیاده روی آن هم بمدت 45 دقیقه هفته 2 تا سه روز برای بدن افراد لازم و مناسب است و بعد از عادت کردن به تحرک بدنی می توان این میزان را افزایش داد.
وی همچنین به افرادی که به تازگی ورزش های منظم را آغاز کردند، اعلام کرد که از انجام ورزشهای سنگین مثل وزنه برداری بپرهیزند و ابتدا برای جبران کم تحرکی خود به ورزش های هوازی روی بیاورند.
** رژیم غذایی و ورزش با یکدیگر برای درمان بیماری ها
کارشناس ارشد تغذیه معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مازندران به خبرنگار ایرنا گفت : در درمان بیماری های غیر واگیر همچون دیابت، فشار خون و چربی خون رژیم غذایی مناسب که همان خوردن غذاهای کم چرب، کم نمک و قند است، تاثیر بسزایی دارد.
میترا انتظاری افزود: چرا که پرخوری و بد خوری غذاها باعث می شود تا کالری بیشتر از نیاز افراد وارد بدن شود و این مساله باعث افزایش فعالیت و ترشح هورمونهایی نظیر انسولین می شود که منجر به ابتلا فرد به دیابت می شود .
وی ادامه داد: در حالیکه هر فرد براساس توصیه های پزشکی با رعایت رژیم غذایی مناسب با بیماریش می تواند در درمان و یا کنترل آن موفق شود .
این کارشناس تغذیه افزود: البته به همراه رژیم غذایی ، تحرک بدنی که با آن سوخت و ساز مواد خورده انجام می شود نیز در تاثیر گذاری شیوه برخورد با بیماری تاثیر دارد .
وی ادامه داد: با توجه به رواج زندگی شهرنشینی و کم تحرکی افراد ، باید این شیوه تغییر پیدا بکند تا درمان های توصیه شده اثرات خود را داشته باشد.
انتظاری تاکید کرد: از دید کارشناسان تغذیه ، رژیم های غذایی و فعالیت بدنی با یکدیگر برای درمان بیماریها تاثیر دارد و می تواند در روند بهبودی فرد اثر بگذارد.
2096/1899
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.