به گزارش خبرنگار ایرنا، تماشای فیلم و کنسرت بدون بلیت و به عنوان مهمان یکی از اتفاقات مرسوم در این قبیل رویدادهای فرهنگی است، ولی این رسم با اضافه شدن ' مهمانان تحمیلی ' طی سال های گذشته دست اندرکاران این دست جشنواره ها را به ستوه آورده است.
برای درک جدی بودن این چالش نیازی به انجام پژوهش های میدانی و آکادمیک نیست و کافی است همزمان با جشنواره فیلم مثلا فجر یا موسیقی چند دقیقه ای در لابی سینماها و مجتمع های فرهنگی محل برگزاری این رویدادها پرسه زد تا شاهد لابیگری برای ورود به سالن سینما به سفارش فلان مدیر یا رییس و فرد بانفود بود.
جالب این که این رویه ضدفرهنگی تا آنجا عادی شده است که افراد برای دستیابی به بلیت مجانی این گونه رویدادهای فرهنگی از مدت ها قبل فعال می شوند و اگر موفق نشوند در نهایت خودشان را به محل برگزاری رویدادهای فرهنگی می رسانند. معمولا افرادی با مراجعه به این مکان ها و برقراری یک تماس تلفنی با افرادی که احتمالا جایگاه یا نفوذ خاصی دارند، رایگان به تماشای برنامه می نشینند و مهمان های اجباری و تحمیل شده آن رویداد یا فیلم می شوند.
این موضوع سال پیش در جشنواره فیلم فجر با میزبانی سینما سپهر ساری چنان گسترده بود که باعث عصبانیت دست اندرکاران این سینما و همچنین برگزار کنندگان جشنواره می شد. روش کار هم این بود که افراد مختلفی به صورت انفرادی یا خانوادگی مراجعه می کردند و به واسطه داشتن نسبت یا آشنایی با اشخاص شناخته شده و صاحب نفوذ در عرصه مدیریت، بدون خریدن بلیت وارد سالن سینما می شدند تا بتوانند احتمالا استوری های لازم را برای خودنمایی در فضای رسانه ای و مجازی و معرفی خویش به عنوان یک عنصر فرهنگ دوست و روشنفکر ثبت کنند.
اینگونه چالش بلیت در سینماها و کنسرت‌ ها سال‌ هاست که وجود دارد. برخی از برگزارکنندگان کنسرت ‌ها در مازندران بارها این نقد را در محافل خصوصی مطرح کرده ‌اند که دستگاهها و مدیران برای هر کنسرت از برگزار کننده درخواست سهمیه بلیت می کنند و آنها هم از بیم آن ‌که در برنامه‌های بعدی با مشکل مواجه نشوند، اعتراضی نمی کنند.
** رفتار اداری با فرهنگ و هنر
موضوع دیگری هم که چالش هم سنگ با مهمانان تحمیلی به حساب می آید، حضور کمرنگ مدیران در این برنامه هاست. حضور مدیران و مسئولان در برنامه های فرهنگی عمدتا رنگ و بوی اداری دارد و کمتر دیده شده که یک مدیر یا مسئول در مازندران، خودش یا همراه با خانواده، به تماشای یک نمایش، کنسرت یا فیلم در سینما بنشیند و در گردهمایی فرهنگی خاصی مانند میزبانی استان از جشنواره فجر حضور داشته باشد.
طی 2 سال اخیر برخی رسانه ها به این موضوع پرداختند و رصدی هم بر حضور مدیران به عنوان مخاطب جشنواره فیلم فجر در سینما سپهر ساری داشتند. حتی سال 1395 ویژه برنامه تلویزیونی ' سیمرغ سینما در مازندران ' که از شبکه استانی پخش می شد، این موضوع را مطرح کرد که از حدود 600 مدیر و مقام مسئول در مازندران، چند نفر طی روزهای برگزاری جشنواره فجر در استان در محل اکران فیلم ها حاضر می شوند. نتیجه ای که در این بررسی ها به دست آمد نشان داد که تعداد این مدیران به انگشتان دو دست هم نرسید.
اما عمده مدیران در حالی که خودشان برای تماشای فیلم ها و حمایت از رویدادهای فرهنگی اینچنینی پای کار نیستند، گاهی تهیه و تأمین بلیت عده ای را نیز به مجریان آن رویداد تحمیل می کنند.
** فرهنگ خرید بلیت
معاون هنری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندران در این باره به خبرنگار ایرنا گفت: هنوز در نخستین روز برگزاری جشنواره فجر در مازندران هستیم و امیدواریم که تا آخرین روز برگزاری جشنواره، هیچ مهمان سفارشی را در سالن سینما نداشته باشیم.
محمد محمدی افزود: مجریان و دست اندرکاران جشنواره انتظار دارند که مسئولان خودشان در جشنواره حضور یابند و فیلم ببینند. جشنواره بهترین فرصت برای حضور در جمع اهالی فرهنگ و هنر است. امیدواریم که امسال شاهد حضور تعداد بیشتری از مسئولان در سینما سپهر باشیم.
وی اظهار داشت: خوشبختانه استاندار مازندران نیز در نامه ای به ادارات و دستگاههای مختلف، تأکید کرد که مدیران از طرح های تخفیفی در نظر گرفته شده ستاد برگزاری جشنواره برای ادارات استقبال کنند. مجریان جشنواره طرح هایی را برای ادارات در نظر گرفته اند که تعاملِ بخش فرهنگی با نهادها و ادارات محسوب می شود. انتظار این است که با توجه به تأکید استاندار، از این روند در پیش گرفته شده استقبال شود.
این مسئول با تأکید بر لزوم حضور مسئولان در سالن سینما و محل اکران فیلم های فجر طی روزهای برگزاری جشنواره، افزود: اقدامی مانند خرید بلیت توسط خود مسئولان از گیشه و قرار گرفتن آن ها در صف سینما و همراهی کردن با مردم در جشنواره های فیلم و موسیقی به لحاظ فرهنگی بسیار اثرگذار است و می تواند نقش مهمی در ترغیب مردم برای استقبال از کارهای فرهنگی داشته باشد.
محمدی گفت: این بهترین شیوه برای این است که تبلیغ فرهنگی کنیم. یعنی خودمان عامل به عمل فرهنگی باشیم. وقتی ما به عنوان مدیر و مسئول بلیت بخریم، هنرمندان و هنردوستان و اطرافیان ما نیز تشویق می شوند و یاد می گیرند که این کار درست است. در بسیاری از کشورهای توسعه یافته دنیا مسئولان همین کار را انجام می دهند و در صف کنار مردم و هنردوستان می ایستند و بلیت تهیه می کنند.
**تخفیف برای جذب بودجه های فرهنگی
مسئول انجمن سینمای جوان مازندران هم در این باره به خبرنگار ایرنا گفت: ماجرای بلیت های مهمان و مهمان های تحمیلی در بسیاری از رویدادهای فرهنگی معضلی است که در حال گسترش فرهنگ آشنابازی برای نخریدن بلیت و حمایت نکردن از اتفاقات فرهنگی است و تاکنون به صورت جدی مورد توجه قرار نگرفته است.
آذر محمودی که از مجریان جشنواره فیلم فجر در مازندران نیز است، افزود: جشنواره در روالی مرسوم برای برخی خریدهای خاص بلیت مانند خرید سری فیلم ها تخفیف در نظر می گیرد، اما علاوه بر آن برای ادارات و دستگاههای دولتی تخفیف 30 درصدی در نظر گرفته می شود تا بخشی از بودجه هایی که به عنوان بودجه فرهنگی در ادارات تعیین می شود، برای حمایت از سینمای کشور و تقویت جایگاه فرهنگ در سبد خانواده ها اختصاص یابد.
وی اظهار داشت: استاندار محترم تاکید کرد و به همه ادارات نیز نامه زده شد تا برای خرید بلیت اقدام کنند که برخی خانواده ها در این مدت حضور در فضایی فرهنگی و مناسب را تجربه کنند. انتظار داریم ادارات نیز همت کنند تا خستگی از تن اعضای تیم اجرایی و برگزاری جشنواره خارج شود.
این فعال فرهنگی گفت: با وجود این که اعلام کردیم برای ادارات تخفیف های خاصی قائلیم، اما نگاه ما این است که مدیران و مسئولان، یک بار هم که شده در این 7 روز، شخصا یا با خانواده در سینما حاضر شوند و خودشان اقدام به خرید بلیت کنند. این اقدام قطعا تأثیر زیادی در فرهنگسازی خواهد داشت.
** سرمایه گذاری فرهنگی
این اقدام که مدیران در صف بلیت سینما یا نمایش بایستند و بلیت تهیه کنند هنوز در جامعه جا نیفتاده است، اما حضور برخی مدیران و مسئولان مانند وزیر ارتباطات، معاون امور بانوان و خانواده رئیس جمهور و شهردار تهران در برخی مکان های عمومی مانند مترو و اتوبوس شهری طی ماه های اخیر، نشان می دهد که این نگرش در حال تقویت شدن است. شاید لازم باشد که این نگرش برای تقویت رفتار حمایت از هنر و فرهنگ به مکان های فرهنگی و هنری نیز کشیده شود.
مدیرکل روابط عمومی استانداری مازندران در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، حمایت از حوزه فرهنگ را طبق قانون یکی از وظایف همه دستگاه ها برشمرد و گفت: همه دستگاهها بودجه و اعتبار فرهنگی دارند و چه بهتر که این بودجه برای چنین اقداماتی که می تواند خانواده ها را به محافل فرهنگی بکشاند هزینه شود.
عباس مهدوی افزود: بی تردید این اتفاق که مدیران و مسئولان همراه با خانواده به سینما یا سالن نمایش و تماشای کنسرت بروند و حتی برای تهیه بلیت نیز خودشان اقدام کنند، عامل مؤثری برای ایجاد جریان فرهنگی در جامعه و دست کم در کارکنان مجموعه تحت مدیریت شان می تواند باشد. اقدام برای خرید بلیت با تخفیف برای ادارات نیز به تقویت و رشد این جریان کمک می کند.
وی افزود: باید بپذیریم که این اقدام نوعی سرمایه گذاری در عرصه فرهنگ اجتماعی است و می تواند در آینده فرهنگی جامعه تأثیر بسزایی داشته باشد. اثرگذاری این رفتارهای فرهنگی از سوی مدیران و حمایت از فروش بلیت به جای تهیه بلیت های سفارشی کمتر از همایش های علمی مرتبط با مسائل فرهنگی نیست.
**یک پیشنهاد
شاید استاندار مازندران به عنوان بالاترین مقام اجرایی استان بتواند برای اثرگذاری در این زمینه و ایجاد یک جریان فرهنگی در مازندران و حتی کشور، بهترین گزینه باشد. احمد حسین زادگان علاوه بر نامه ای که بابت خرید بلیت های جشنواره از سوی ادارات به مدیران نهادهای مختلف ابلاغ کرد، می تواند خودش پیشگام این اتفاق در مازندران باشد و جدیت خودرا در امور فرهنگی و حمایت از رویدادهای فرهنگی و هنری بیشتر و به صورت عملی هم نمایان کند.
برگزاری جشنواره فجر در مازندران و حضور یک فیلم از محمدحسین مهدویان، فیلمساز جوان و شاخص مازندرانی در بخش سودای سیمرغ و قرار داشتن این فیلم در بین فیلم های قابل اکران در مازندران، همه چیز را برای ایجاد یک جریان فرهنگی در مازندران آماده کرده است.
9927/1654
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.