به گزارش خبرنگار ایرنا، حمید یزدانیان روز سه شنبه در دومین همایش نظارت و ارزیابی و حراست دانشگاههای فنی و حرفه ای کشور در ساری افزود: دیدگاههای سنتی حراستی که شامل مچ گیری، برخورد و قضاوت در دانشگاهها بود امروز منسوخ شده است.
وی با تاکید بر این که نمی توان با نگاه سنتی تاثیر گذاری لازم نیروهای حراستی را در دانشگاهها داشت، گفت: باید نگاه بسته و سنتی گذشته را تعدیل کرد و خوشبختانه ما در مجموعه دانشگاههای فنی و حرفه ای دیگر شاهد سلطه تفکر سنتی بر حراست ها نیستیم.
مدیرکل دفتر مرکزی حراست دانشگاه فنی و حرفه ای کشور همچنین با اشاره به اینکه در نظام جمهوری اسلامی تعدد واحدهای نظارتی امری پذیرفته شده است، گفت: این مدل از سیستم معایب و ویژگی های زیادی دارد ولی یکی از معایب آن فقدان تعامل و موازی کاری است.
یزدانیان بزرگ ترین حسن تعدد واحدهای نظارتی از نگاه کارشناسان را ضریب موفقیت در جلوگیری از غافلگیری و پیش دستی دانست و افزود: این ویژگی در سطح کلان نقطه قوت هر نظام اجتماعی ، سیاسی و اقتصادی است.
وی گفت: فقدان تعامل و همکاری در میان واحدهای ناظر منجر به صرف هزینه مازاد، تداخل در وظایف و کاهش سرعت در برنامه ریزی و اجرا می شود که باید تغییر کند.
مدیرکل حراست دانشگاه فنی و حرفه ای کشور تاکید کرد: برای جلوگیری از این تداخل، بهترین راه حل ایجاد مبدا رسیدگی و نظارت میان واحدهای حراست و ارزیابی در دانشگاه است .
یزدانیان گفت: در چند سال اخیر نگاه وسیعی در عملکرد حراست و نهاد های نظارتی در دانشگاههای فنی و حرفه ای ایجاد شده است که باید از این فرصت بهره مند شد تا این نهادها به جایگاه اصلی و اثر گزار خود در فعالیت دانشگاه دست یابند .
وی افزود: حضور در سیاست گذاری، مساله و مشکل یابی، ارائه راه حل ، کمک در فرایند اجرای برنامه ها ، دریافت بازخورد برنامه ها از اصلی ترین وظایف حراست هاست که باید در کنار واحد های نظارتی انجام شود.
مدیرکل حراست دانشگاه فنی و حرفه ای کشور همچنین بر ضرورت پرهیز از ریسک پذیری در استفاده از اطلاعات غیررسمی تاکید کرد و گفت که حراست باید در دوره جدید و نگاه تازه از اطلاعات نهادها رسمی مانند بازرسی کل کمک بگیرد.
یزدانیان از سوء استفاده مخالفان و معاندان از محیط دانشگاه به عنوان یک تهدید دایمی بویژه در شرایط دشوار نام برد و خواستار برخورد هوشمندان حراست در این زمینه شد.
دومین همایش نظارت و ارزیابی و حراست دانشگاه فنی و حرفه ای کشور صبح امروز در دانشگاه امام محمد باقر (ع) ساری آغاز به کار کرد و به مدت 2 روز ادامه می یابد.
این همایش کارگاههای نظارتی و حراستی نیز برای مسئولان مربوط دانشگاههای فنی و حرفه ای کشور برگزار می شود.
در حال حاضر 178 آموزشکده و دانشکده فنی و حرفه ای در کشور فعالیت می کنند که از این تعداد 57 دانشکده اختصاصی بانوان است و حدود 150 رشته تحصیلی در آنها فعالیت دارند.
علاه بر این، هم اکنون حدود 600 هزار دانشجو در دوره‌های مهارتی تحصیل می‌کنند که این رقم با در نظر گرفتن برنامه ششم توسعه باید تا پایان این برنامه به بیش از یک میلیون و200 هزار دانشجو افزایش یابد .
7335/1654
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.