به گزارش خبرنگار ایرنا، آمارها در حوزه پرورش و صادرات انواع آبزیان در مازندران نشان می دهد که زیرساخت هابی که پس از پیروزی انقلاب فراهم آمده سبب شده تا آمار شاغلان مستقیم در این بخش از 2 هزار نفر در سال 1357 امرو به 12 هزار نفر برسد.
بر پایه آمار رسمی هم اکنون مازندران با داشتن سه هزار و 330 واحد پرورش آبزیان ، قطب آبزی پروری کشور محسوب می شود.
هم اکنون از مجموع واحدهای پرورش آبزیان مازندران ، 276 واحد مربوط به پرورش ماهیان سردآبی و 14 واحد هم ماهیان خاویاری است و بیش از سه هزار واحد دیگر در زمینه تولید ماهیان گرم آبی فعالیت دارند .
سفید، کپور، آزاد ( فیتیباک ) انواع قزل آلا از گونه های ماهیان گرم آبی و سرد آبی استان مازندران است.
سالانه به طور متوسط هفت هزار تن انواع ماهی استخوانی ( کفال، سفید و کپور ) توسط چهار هزار و 200 ماهیگیر از آب های دریای خزر در استان مازندران صید می شود.
حدود 800 قطعه آببندان با مساحت 17 هزار هکتار و ظرفیت حدود 350 میلیون متر مکعب آب در استان مازندران وجود دارد که هرساله علاوه بر تامین آب کشاورزی ، انواع ماهی کپور ، آزاد ، سفید و فیتوفاک در آنها تولید و به بازار داخلی و خارجی عرضه می شود .
مدیر کل شیلات مازندران در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، مقدار تولید آبزیان پرورشی در نخستین سال پیروزی انقلاب اسلامی را یکهزار تن اعلام کرد و گفت اکنون این عدد 80 برابر شده و به حدود 80 هزار تن رسیده است.
ولی الله محمد زاده به ایجاد 2 مرکز باز سازی ذخایر آبزیان در ساری و کلاردشت پس از پیروزی انقلاب اسلامی اشاره کرد و افزود: سالانه 80 میلیون قطعه بچه ماهی در این مراکز باز سازی و در رودخانه های استان رها سازی می شود.
وی با اشاره به اینکه قبل از انقلاب دانش فنی در مورد پرورش ماهیان خاویاری در آب های شیرین و سواحل دریای خزر وجود نداشت و خاویار فقط از طریق دریا صید می شد، گفت: سال گذشته 2 هزار کیلو گرم خاویار و یک هزار و 800 تن گوشت ماهیان خاویاری پرورشی در استان تولید و به بازار داخلی و خارجی عرضه شده است.
محمدزاده با اعلام این که عمده صادرات شیلاتی مازندران قبل از انقلاب فقط خاویار استحصالی از دریای خزر بود، افزود: با توجه به کاهش چشم گیر صید ماهیان خاویاری از خزر ، مازندران در سال های پس از انقلاب اسلامی توانست با پرورش ماهیان خاویاری حضور خود را در بازار بین المللی این ماده پروتئینی پر طرفدار حفظ کند.
خاویار، به تخم ماهیان خاویاری می گویند که از گران ترین غذاهای جهان محسوب می شود و به آن مروارید سیاه هم گفته می شود و دریای خزر به عنوان بزرگ‌ترین منبع ماهیان خاویاری در جهان بیش از 90 درصد خاویار جهان را تامین می‌کند.
بر اساس گزارش های رسمی ، ذخایر ماهیان خاویاری که یک ذخیره مشترک بین پنج کشور حاشیه دریای خزر است، از سه هزار تن به کمتر از 500 تن رسیده که پایین ترین حد آن است و به همین دلیل صید ماهیان خاویاری در خزر از سال 2010 میلادی بر اساس توافقی که پنج کشور حاشیه این دریا در کمیسیون منابع زنده دریای خزر به آن دست یافتند ، تا 2020 ممنوع شد تا ذخایر این گونه ماهیان بازسازی شود.
مدیر کل شیلات مازندران گفت که امسال 6 هزار تن انواع آبزیان پرورشی به ارزش 26میلیون دلار به کشورهای مختلف دنیا صادر شده است.
محمد زاده با بیان اینکه در دهه فجر امسال 10 پروژه شیلاتی افتتاح و پنج طرح نیز کلنگ زنی می شود، گفت: 420میلیارد ریال نیز بریا این طرح ها توسط بخش خصوصی سرمایه گذاری شده است.
6990/1654
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.