به گزارش خبرنگارایرنا، احمد حسین زادگان روز جمعه در سمینار درمان و سوء مصرف الکل که در سالن پیامبر اعظم (ص) دانشگاه علوم پزشکی مازندران در ساری برگزار شد، افزود : در سال های اخیر دولت و مردم با شناسایی راهکارهای مناسب توانستند در کاهش آمار اعتیاد در جامعه به موفقیت هایی دست یابند ولی سن گرایش به اعتیاد رو به کاهش است و مصرف این مواد و تنوع آن رو به افزایش می رود.
رییس شورای سلامت مازندران تاکید کرد: ما برای کاهش عوارض ناشی از اعتیاد در جامعه نیاز به عزم ملی و دخالت تمام دستگاههای دولتی و خصوصی و تشکل های مردم نهاد داریم.
حسین زادگان گفت: مدیران دستگاههای دولتی باید با رفع موانع پیش روی تشکل های مردم نهاد در حوزه کاهش اعتیاد، مسیر را برای تحرک این تشکل ها باز کنند.
نماینده عالی دولت در مازندران با انتقاد از نگاههای تک بعدی در حوزه اعتیاد و باور داشتن به تاثیرگذاری صرف فقر و بیکاری در گسترش این معضل اجتماعی، خواستار پرهیز از تک بعدی دیدن مسایل در حوزه های اجتماعی از جمله اعتیاد شد.
وی گفت: عوامل متعدی در روی آوری به اعتیاد تاثیر گذارند که باید تمامی این عوامل به تناسب تاثیرگذاری در حوزه پیشگیری مورد توجه قرار گیرد.
استاندار مازندران تغییر فرهنگ اعتیاد در جامعه را مهم ترین رویکرد برای موفقیت در حوزه پیشگیری دانست و تاکید کرد: امروز تمام خانواده ها به نوعی در معرض اعتیاد قرار دارند و با این روند باید تمام اقشار جامعه در قالب تشکل های مردم نهاد در حوزه پیشگیری و فرهنگ کاهش اعتیاد فعال شوند.
حسین زادگان در این نشست ضمن درخواست از تشکل های مردم نهاد برای نقش پذیری بیشتر در حوزه پیشگیری از اعتیاد از تمام مدیران دستگاههای دولتی خواست به این تشکل ها کمک کنند.
** اعتیاد، بیماری با ریسک زیاد
رئیس دانشگاه علوم پزشکی مازندران در این سمینار گفت: اعتیاد نوعی بیماری با فاکتورهایی است که ریسک بالا به همراه دارد و سه رکن خانواده، درمانگر و فرد معتاد برای درمان آن نقش اساسی دارند.
دکتر سید عباس موسوی افزود: بی توجهی به هر یک از ارکان اساسی در درمان اعتیاد می تواند طرح های درمانی را با ناکامی مواجه کند.
وی توضیح داد: اگر چه نقش خانواده نسبت به سایر ارکان دیگر یعنی فرد معتاد و درمانگر بیشتر است، ولی ورود خانواده ها نیز باید به صورت حساب شده و دقیق و با مطالعه و مشورت متخصصان این بخش باشد.
دبیر شورای سلامت مازندران با اعلام این که بستر برای فعالیت تشکل های مردم نهاد مهیاست، اظهار داشت: سازمان‎های مردم‌ نهاد می توانند در آگاهی افراد نسبت به آثار مخرب مواد مخدر و اعتیاد اثر بخشی بسیار خوبی را در فعالیت‎های پیشگیرانه در جامعه داشته باشند .
بر اساس آمار حدود 60 هزار معتاد در مازندران شناسایی شدند که از این تعداد حدود 56 هزار نفر تحت درمان قرار دارد.
در مازندران افزون بر 500 مرکز ترک اعتیاد فعالیت دارند.
6982/1654
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.