به گزارش ایرنا، خودکشی به عنوان بخشی از مشکل اجتماعی شناخته شده و آن عبارت است از یک عمل ارادی که طی آن شخص خود را به وسیله ای مثل اسلحه، قرص، آتش، حلق آویز کردن، گاز و غیر آن از بین می برد.
بابل یکی از شهرها در استان مازندران است که تنها در دی ماه جاری شاهد سه مورد خودکشی بوده است.
این کارگاه یک روزه نحوه تهیه اخبار خودکشی و چگونگی انعکاس و حتی به کاهش خبرهای این چنینی در جامعه از سوی خبرنگاران و تاثیر آن را مورد بررسی قرار داده است.
استادیار گروه روانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی بابل گفت: رسانه ها از انتشار عکس افراد خودکشی کننده و نیز مکان های خاص خودداری کنند چرا که بعدها دیده شده در همان مکان بار دیگر خودکشی اتفاق افتاده است.
دکتر محبوبه خوزان افزود: خودکشی افراد خاص اعم از هنرمندان ، ورزشکاران و دیگر افراد مشهور جامعه اپیدمی خودکشی را در پی خواهد داشت که در این راستا نقش رسانه بسیار دارای اهمیت است.
وی با بیان اینکه نباید با آب و تاب گزارش هایی در زمینه خودکشی فردی در رسانه‌ها منتشر کرد، اظهارداشت: هر چقدر انتشار اخبار خودکشی با ذکر جزئیات بیشتری منتشر شود، آمار خودکشی نیز افزایش می یابد.
وی افزود: اداره ثبت احوال، پزشکی قانونی و نیروی انتظامی منابع دریافت خبرها در زمینه خودکشی است لذا نباید از طریق منابع غیر موثق برای انتشار اخبار بهره گرفت.
متخصص اعصاب و روان و عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی بابل نیز پیش از این در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت: پوشش گسترده خودکشی در حجم زیاد، به‌طور برجسته و مکرر به ستودن یا رمانتیک کردن خودکشی می‌انجامد و موجب سرایت خودکشی و یا خودکشی تقلیدی می‌شود.
دکتر علیرضا سفیدچیان به رسانه‌های تصویری و مجازی توصیه کرد: بشدت مراقب باشند که نحوه به تصویر کشیدن خودکشی توسط رسانه‌های تصویری و مجازی و سرایت خودکشی اثرات منفی را در جامعه به همراه دارد.
وی بیان داشت: زمینه ارثی، تغییرات بیوشیمیایی مغز، اختلالات روانپزشکی، افسردگی، اختلال دوقطبی، سایکوز یا جنون، اعتیاد به الکل و سوء مصرف دارو و مواد، بیماری های جسمی همراه با درد و سیر مزمن، ضربه مغزی، سرطان ، اعتیاد به قمار، تجرد، بی دینی، بی سازمانی شخصیتی، مشکلات مالی، سوء ارتباط بین فردی، شکست عشقی، مرگ عزیزان، از دست دادن شغل، یا انزوای اجتماعی، بیکاری، فقر، تبعیض و خانه به دوشی از علل خطرآفرین این پدیده اجتماعی می باشد.
***تاثیر وارونه با انعکاس خبرهای غیر حرفه ای خودکشی در جامعه
سرپرست سلامت روانی، اجتماعی و اعتیاد معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بابل در این کارگاه گفت: رسانه ها نقش بسیار مهمی در عملکرد سیاسی و اجتماعی جامعه دارند و می توانند در پیشگیری از خودکشی نقش مهمی داشته باشند.
نرگس آقابزرگ زاده افزود: اخبار رسانه ها اگر به صورت اشتباه منعکس شود در افزایش بروز خودکشی تاثیر گذار است لذا تا می توانند انعکاس اخبار خودکشی را کاهش دهند.
وی گفت: آمار خودکشی در شهرستان بابل در سال های گذشته بالاتر از حد استاندارد بوده است که در حال حاضر با اقداماتی که انجام شد به شاخص های کشوری نزدیک شده است.
وی اظهارداشت: در حال حاضر 11 مرکز سلامت روان در بابل فعال است که خدمات رایگان ارائه می دهد.
7328/1899
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.