به گزارش خبرنگار ایرنا ، کارشناسان تلاش برای محقق شدن فرهنگ استفاده از پل های عابر پیاده را منوط به لحاظ کردن استانداردها در ساخت این پل ها می دانند و معتقدند که نامناسب و غیر استاندارد بودن پل عابر نتوانسته است خواسته مردم برای استفاده از مسیر روگذر امن برای عبور از خیابان ها و جاده ها را تامین کند.
آنان فرهنگ سازی و ترغیب افراد برای استفاده از پل های عابر هنگام عبور از عرض خیابان ها و جاده ها را در گروه رفع این ایرادها و فراهم کردن مسیری امن و بدون دغدغه می دانند.
مردم نیز بی رغبتی در استفاده از این پل ها را به خاطر ویژگی های نامناسب مسیرهای عنوان می کنند و انتظار دارند تا رفع ایرادها و موانع جدی گرفته شود.
فاطمه عزیزی که در روستایی حاشیه جاده ساری - قائمشهر به عنوان پرترددترین محور در مازندران سکونت دارد، به خبرنگار ایرنا گفت: برای عبور از عرض این جاده نیاز است که از پل عابر پیاده نزدیک روستا استفاده کنم .
وی افزود : همیشه و بارها از سوی مسئولان راه مازندران از جاده ساری به قائمشهر به عنوان یکی از جاده های پرتردد و شلوغ کشور نام برده می شود و مطمنا استفاده از پل عابر برای عبور امن از این مسیر شلوغ نیاز است .
این بانو که شاغل در یک شرکت خصوصی است ، ادامه داد : بناچار در طول شبانه روز برای رفتن به منزل و محل کارم دو بار از این جاده عبور می کنم و ترجیحا با توجه به وجود پل عابر ، استفاده از این گزینه را همواره مورد نظر دارم ، اما نصب تابلوهای تبلیغاتی بزرگ در سراسر پل باعث شده تا فردی که از پل عبور می کند کسی متوجه رفت و آمدش نشود .
وی توضیح داد: برای یک زن عبور از چنین پل هایی با ریسک همراه است چرا که با توجه به خلوت بودن احتمال سرقت و یا هر گونه مشکلات امنیتی دیگر وجود دارد و به همین دلیل هم رغبتی برای استفاده از آنها وجود ندارد .
رضا مفیدی 60 ساله که روزی چند بار مجبور به استفاده از پل های عابر است، گفت: در این پله های آهنی زوار در رفته که شیب تندی هم دارند رفت و آمد نه تنها برای افراد سالخورده مثل من مشکل است، بلکه جوان ها هم توان رفت و آمد از طریق این پله ها را ندارند.
این شهروند سوادکوهی افزود: در کنار امنیت، باید راحتی استفاده از پل های عابر هم رعایت شود ولی هیچ کس به این نکته توجه نمی کنند و به همین دلیل هم افراد ترجیح می دهند ریسک و خطر عبور از خیابان و جاده را بپذیرند ولی از روی پل ها عبور کنند .
ساخت پل های عابر پیاده بنا به نیاز سنجی و ضرورتی که از سوی شهرداری ها برای مناطق شهری و اداره کل حمل و نقل برای مناطق خارج از بافت شهری و در جاده ها لحاظ و توسط بخش خصوصی ساخته می شود و پس از آن در اختیار نهادها بهره بردار قرار می گیرد .
** آسایش مردم قربانی منافع
یک کارشناس حوزه شهری به خبرنگار ایرنا گفت : با هدف ایجاد فضای مناسب و امن تردد شهروندان ، پل های عابر در مناطق مختلف شهرها و یا جاده ها احداث می شود .
احسان اسماعیلی نجار افزود : استفاده شهرداری ها و راهداری از ظرفیت بخش خصوصی برای ساخت این پل ها در جای خود از نظر اینکه کمک به مساله کمبود اعتباری دولتی ها می کند ، خوب است ، اما اینکه بخش خصوصی تنها با ساخت این پل ها به دنبال دستیابی درآمدهای ناشی از اجاره و دریافت هزینه تبلیغات باشد ، به نوعی دور شدن از هدف اصلی ساخت این پل ها است .
این کارشناس حوزه شهری با اشاره به اینکه براساس نوع قرارداد بخش خصوصی پنج تا 10 سال اجازه دارد که از محل اجاره فضای پل ها کسب درآمد کند ، گفت : با توجه به هزینه هنگفت این تبلیغات ، سازندگان این پل ها درآمد خوبی از این بخش کسب می کنند .
وی با اشاره به اینکه هزینه ساخت هر پل عابر رقمی معادل 150 میلیون تومان است ، ادامه داد : با توجه به کسب درآمدها بالا ، اما این افراد در روند اجرای پروژه ها سعی می کنند تا با کم کردن هزینه های ضروری از جمله احداث پله برقی ، پول کمتری را هزینه کنند .
اسماعیلی نجار گفت : شهرداری ها و یا راهداری با اعمال مصوبات الزام آور باید جلوی این نوع کاستن از هزینه ساخت پل ها را بگیرند هزینه هایی که در اصل برای آسایش مردم صرف می شود .
وی که خود سابقه حضور 2 دوره عضویت در شورای اسلامی شهر قائمشهر را دارد ، ادامه داد : اجرایی نشدن ساخت استاندارد پل ها آن هم با داشتن پله برقی از سوی اعضای شورای این شهر جدی گرفته شد و برای این منظور اعضای شورای شهر قائمشهر ، ایجاد پله برقی یا بالابر را بخشی از تعهدات پیمانکار ساخت پل عابر پیاده مصوب کرده است و عدم پایبندی به این مصوبه باعث می شود تا پروژه از آنها بازپس گرفته شود و یا به آنها اجازه کسب درآمداز طریق نصب تبلیغات را نمی دهد .
وی تاکید کرد : با تصویب این نوع مصوبات و پیاده کردن قوانین می توان بخشی از ایراد و نواقص در پل ها را برطرف کرد .
کارشناس اداره کل راهداری مازندران با اشاره به اینکه حدود 250 پل عابر پیاده در جاده های استان نصب است ، گفت : این پل ها نیز توسط بخش خصوصی احداث می شود .
فضل الله گودرزیان با قبول مشکلات ساختاری در پل های عابر افزود: هیچیک از این پل ها نه تنها پله برقی ندارند حتی برخی از آنها به دلیل کمبود زمین پله های قسمت اول به شکل نادرستی ساحته شده است .
وی توضیح داد: کمبود زمین باعث می شود تا بخش ابتدایی پله ها به صورت سکو احداث شده و افراد برای بالا رفتن از آنها با مشکل مواجه می شوند.
این کارشناس راهداری مازندران ادامه داد : نصب تابلوهای تبلیغاتی بر روی این پل ها امتیازی است که به سازندگان بخش خصوصی آنها داده شد .
وی افزود : البته نصب تابلوهای تبلیغاتی به صورتی که مانع دید افراد از قسمت پایین شود مشکلی است که در بی رغبتی افراد برای استفاده از این راه ایجاد می کند .
این کارشناس اضافه کرد : اداره راهداری مازندران به عنوان ناظر و دستگاه بهره بردار پل های عابر پیاده با نظارت بر روی نصب تابلوهای تبلیغاتی و لحاظ کردن اندازه مناسب برای حفظ امنیت رهگذران از این مسیر ورود خواهد کرد .
** نادیده گرفتن حقوق شهروندی
دانشجوی دکتری رشته حقوق عمومی تامین زیر ساخت های خدماتی مناسب برای دسترسی راحت تر و آسانتر را به عنوان بخشی از حقوق شهروندی افراد در جامعه عنوان کرد .
رضا اصغری به خبرنگار ایرنا گفت : همان طور که ساخت جاده و خیابان برای تردد مردم جزیی و بخشی از زیر ساخت خدماتدهی به مردم به شمار می رود بخش های تامین کننده امنیت و آسایش آنها برای گذر از این مسیرها نیز جزیی از حقوق شهروندی به شمار می رود .
وی ادامه داد : طی سالها پل های عابر پیاده برای تامین امنیت مردم هنگام عبور از خیابان ها و جاده ها احداث شد اما در این سالها استقبالی از سوی مردم برای استفاده آنها وجود نداشته است .
این کارشناس مسائل حقوقی به بندی از قوانین راهنمایی و رانندگی مبنی بر اینکه عابری که در نزدیکی پل تصادف بکند مشمول خسارت نمی شوند ، گفت : اینکه چرا مردم با وجود آگاهی از این موارد قانونی برای استفاده از پل ها رغبتی ندارند به مشکلات ساختاری این پل ها بر می گردد .
وی افزود : نبود پله های برقی و یا پله های شیب دار باعث شده تا رفت و آمد افراد بر روی آنها به سختی و یا حتی برای افراد مسن امکانپذیر نباشد .
اصغری تدوین مصوبات و بخشنامه هایی که در بندهای آن استانداردسازی پل های عابر پیاده در آن گنجانده شود را راهکاری برای رفع مشکلات در این بخش دانست و توضیح داد: بخشنامه و مصوباتی مبنی بر الزام نصب پله های برقی ، بالابر و یا چگونگی نصب تابلوها برای جلوگیری از محصور شدن پل ها راهکار مناسبی در فراهم کردن انگیزه و رغبت افراد به استفاده از این پل هاست .
2096/1654
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.