شکر سرخ فراورده ای حاصل از نیشکر یکی از فرآورده های غذایی استان مازندران است که پس از سالها فراموشی و گوشه گیری ، حال به واسطه جشنواره ای اختصاصی برای بازگشت به صحنه زندگی مردم این خطه از شمال کشور تقلا می کند.
به گزارش خبرنگار ایرنا، نیشکر که در زبان تبری با نام ' لَلِه ' نامیده می شود،یکی از محصولات کشاورزی مردم دشت مرکزی استان سرسبز مازندران است که نه تنها در سفره غذایی مردم بومی استان جایگاه ویژه ای دارد بلکه در اقتصاد آنها نیز تاثیری قابل توجه دارد.
در میان مناطق مختلف کشت نیشکر در مازندران، شهر بهنمیر از توابع شهرستان بابلسر جایگاه ویژه ای در کشت و فرآوری این محصول کشاورزی دارد.
لازم به ذکر است که بر اساس گزارش جهاد کشاورزی حدود 250 هکتار از اراضی استان مازندران امسال زیر کشت نیشکر قرار داشته اند که 50 درصد آن در شهرستان بهنمیر است که به این شهر جایگاه ویژه ای می دهد.
جشنواره نیشکر که امسال دومین سال خود را پشت سر می گذارد، با هدف معرفی و توسعه کشت این محصول پر بازده در بهنمیر برپا شده است.
مدیر جهاد کشاورزی شهرستان بابلسر به خبرنگار ایرنا گفت: بهنمیر به واسطه شرایط جغرافیایی و خاک مناسب برای کشت نیشکر، امروز بیش از هر کجای مازندران حیات نیشکر مازندران را استمرار می بخشد.
حمید رضا رحمانی افزود: سالانه 7 هزار و 500 تن نیشکر در شهرستان بهنمیر برداشت می شود که پس از فراروی از این میزان نیشکر حدود 750 تن محصول شکر سرخ بدست می آید.
وی اظهار داشت: در شهر بهنمیر 18 کارگاه فرآوری نیشکر فعال است که حدود یکصد نفر به صورت مستقیم و حدود 150 نفر به صورت غیر مستقیم در این کارگاه ها مشغول به کار هستند و بیشترین میزان اشتغالزایی در زمینه نیشکر استان را به خود اختصاص داده است.
مدیر جهاد کشاورزی بابلسر هدف از برگزاری جشنواره و استمرار هر ساله آن را توانمند سازی کشاورزان در گسترش و توسعه سطح زیر کشت نیشکر و ارتقای سطح کیفی فراوری نیشکر عنوان کرد و گفت: از دیگر اهداف برگزاری این جشنواره، ایجاد شرایط استاندارد برای برداشت و فراوری نیشکر، برند سازی برای حفظ و معرفی نیشکر و همچنین گردشگر پذیری در قالب صنایع بومی و کشاورزی است.
وی افزود: یکی از اهداف ما در برگزاری جشنواره نیشکر آشنایی نسل جدید با محصولات کشاورزی بومی بود که تاکنون در این زمینه بسیاری از جوانان اسقبال خوبی نسبت به آن نشان دادند.
رحمانی با بیان اینکه جشنواره یک روزه امسال نیز همراه با برگزاری نمایشگاه است افزود: امسال 17 غرفه برای نمایشگاه جشنواره در نظر گرفته شد که 12 غرفه به نیشکر پزی و پنج غرفه نیز به صنایع دستی اختصاص داده شد.
گفتنی است سابقه کشت نیشکر به 700 سال قبل از میلاد بر میگردد و برای اولین بار در دوران شاه عباس صفوی وارد ایران شد و در دوران ناصر الدین شاه قاجار به اوج خود رسید. در سالیان اخیر پس از فراموشی کشت نیشکر، این محصول دوباره مورد توجه قرار گرفته و بصورت سنتی رونق یافته است.
9919/1899
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.