به گزارش خبرنگار ایرنا، عیسی کلانتری روز پنجشنبه در کارگروه راهبردی مدیریت پسماند استان مازندران در ساری افزود: در شرایط فعلی تمام حوزه های پوشش گیاهی و خاک که مرتبط به محیط زیست است با فاکتورهای منفی مواجه است و این برای ما پسندیده نخواهد بود.
وی بخشی از مشکلات ایجاد شده در کشور را ناشی از بی توجهی به توسعه پایدار دانست و اضافه کرد: مشکلات زیست محیطی را نمی توان با نگاهها و اعتبار دولتی بر طرف کنیم، بلکه نیازمند به میدان آوردن مشارکت های مردمی داریم.
رئیس سازمان محیط زیست کشور از تشکل های زیست محیطی در ایران خواست تا برای نجات محیط زیست و آگاه سازی جامعه وارد کارزار موثرتری شوند.
*** برخورد نسبی با مشکلات زیست محیطی
کلانتری گفت: در حوزه زیست محیطی ما باید برخورد نسبی و تعادلی داشته باشیم و اگر تفکر صرف اجرای قوانین زیست محیطی در کشور عملیاتی شود تمام واحدهای بزرگ صنعتی ما با منشاء آلودگی از جمله خودروسازی باید تعطیل شود.
وی خاطرنشان کرد: بی توجهی به توسعه پایدار باعث شده تا بسیاری از صنایع آلوده زا وارد کشور شود و بخشی از این مشکلات را با نگاههای تعادلی رفع کردیم.
رئیس سازمان محیط زیست مشکل اول و آخر این حوزه را کم آبی دانست و گفت: امروز کمبود آب محیط زیست کشور را با بحران مواجه کرده است و بخشی از اختلاف بین شهری در سطح کشور نیز ناشی از کمبود آب است.
کلانتری افزود: در شرایط فعلی میزان مصرف آب تجدید پذیر در سطح کشور 132 درصد است و این در حالیست که باید صرفا حدود 40 درصد از آب تجدید پذیر مورد استفاده قرار گیرد و این مصرف بی رویه بحران کشور را جدی کرده است.
وی مهمترین مشکل کم آبی حاکم بر کشور را مصرف بی رویه آن در حوزه کشاورزی دانست و خاطرنشان کرد: به دلیل نگاه تامین مواد غذایی و امنیت غذایی باعث شده تا محیط زیست نتواند برای تعادل سازی اقدام اساسی انجام دهد.
کلانتری خاطرنشان کرد: نباید نگاههای محیط زیست به گونه ای سخت گیرانه باشد که فعالیت های اشتغالزایی صنایع ما را دچار مشکل جدی کند باید به گونه رفتار کنیم که هم چرخ صنایع ما بچرخد و هم محیط زیست آسیب جدی نخورد.
**** پای کار آمدن تشکل های مردم نهاد
معاون رئیس جمهوری کم کردن مشکلات زیست محیطی را منوط به آگاه سازی جامعه دانست و گفت که این کار بر عهده تشکل های زیست محیطی است.
کلانتری خاطرنشان کرد: اگر تشکل های زیست محیطی نبودند امروز معضل کشور در این حوزه بیشتر از شرایط حاضر بود و نباید صرفا به اتهام جاسوس بودن و یا سایر اتهامات بخواهیم کارکرد تشکل ها را کمرنگ کنیم.
وی اضافه کرد: احتمال حضور جاسوس و مزدور در سایر حوزه ها و اقشار نیز وجود دارد، ولی باید به گونه ای رفتار شود که تشکل های مردمی با رعایت قوانین کشور فعالیت داشته باشند.
**** انتقاد از تخصیص نیافتن اعتبار پسماند
رئیس سازمان محیط زیست کشور با انتقاد از تخصیص نیافتن اعتبار مدیریت پسماند، این مشکل را ناشی از بی توجهی نمایندگان مجلس دانست و گفت: دولت در لایحه بودجه سال 97 حدود 1.3 میلیارد دلار برای مدیریت پسماند و مشکلات زیست محیطی پیشنهاد کرد که یک سوم آن باید در اختیار استان های شمالی کشور قرار می گرفت.
کلانتری خاطرنشان کرد: این در حالیست که مجلس شورای اسلامی این پیشنهاد دولت را حذف و حدود 10 هزار میلیارد ریال اعتبار از محل واردات صنایع آلوده زا به کشور در قانون بودجه سال جاری گنجاند که تاکنون هیچ اعتباری در این حوزه اختصاص نیافته است.
*** مشکل چهارگانه کشور
معاون رئیس جمهوری کمبود آب، آلودگی شهرها، پسماند و تالاب ها را مهمترین معضل زیست محیطی کشور دانست و گفت: برای رفع این مشکل ما نیازمند همکاری مسوولان و مردم به خصوص تشکل های زیست محیطی داریم.
کلانتری خاطرنشان کرد:در شرایط فعلی ورود فاضلاب های شهری به دریا به گونه ای است که تمام آبزیان در معرض تهدید قرار گرفتند.
**** شعاری شدن مشکل پسماند
رئیس سازمان محیط زیست کشور گفت: ما برای رفع مشکل پسماند در استان های شمالی کشور باید از شعار خارج شویم و به کارهای عملیاتی و اجرایی برسیم.
کلانتری افزود: در سال جاری که انتخابات پیشرو داریم، نباید فریب برخی شعارهای مشکل پسماند را بخوریم بلکه باید راهکار عملی برای رفع این مشکل داشته باشیم و دولت نیز مطابق با رهنمودهای رهبر معظم انقلاب در این حوزه کمک می کند.
وی ساخت نیروگاه های زباله سوز در استان های شمالی کشور برای رفع مشکل زباله به دلیل رطوبت زیاد ناکارآمد دانست و گفت: استان های کشور نباید تمام طرح های مدیریت پسماند را با نیروگاه زباله سوز و تولید برق گره بزنند و باید سایر طرح ها را نیز تجربه کنند.
*** الویت بودجه پسماند 98 به استان های شمالی
معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان محیط زیست کشور گفت: الویت بودجه پسماند سال آینده کشور برای استان های شمالی است و هر میزانی که مجلس شورای اسلامی مصوب کند اعتبار اصلی به استان های شمالی کشور پرداخت می شود.
کلانتری خاطرنشان کرد: البته ما برای سرمایه گذاران بخش خصوصی و یا حتی شهرداری ها که طرح هایی برای پسماند دارند بخواهند از تسهیلات بانکی بهره بگیرند سود بانکی آن را در مدت زمان بازپرداخت می پردازیم.
/1899/6982
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.