عبدالرضا سنگاری روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: عملیات اجرایی طرح تشویقی خروج دام از جنگل با هدف ساماندهی دام و صیانت ازجنگل ها از دو دهه پیش دراین مناطق آغاز شد و همچنان ادامه دارد.
وی افزود: در این مدت 2 هزار و 800 دامدار با 370 هزار دام از مناطق جنگلی حوزه منابع طبیعی و آبخیزداری استان مازندران ـ نوشهر از جنگل خارج شده اند.
حوزه منابع طبیعی و آبخیزداری استان مازندران ـ نوشهر با 313 هزار هکتار جنگل و 197 هزار هکتار مرتع از رُویان تا رامسر را پوشش می دهد.
وی یکی از مشکلات و عوامل تخریب جنگل های شمال را وجود دام در داخل جنگل عنوان کرد و اظهار داشت: دام ها با خوردن و چرای نهال درختان، از تبدیل آنها به درخت و ادامه روند به حفظ و احیای جنگل ها آسیب جدی وارد می کنند.
سرپرست اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان مازندران - نوشهر گفت: براساس قانون برای خروج دام از جنگل، مابه ازا آن به دامداران 480 هکتار اراضی ملی برای اسکان دام‌داران در مناطق غیر جنگلی منطقه واگذار شد.
وی ادامه داد: در این راستا نیز 300 هکتار مستثنیات نیز از دامداران خریداری و به اراضی ملی اضافه شده است.
سرپرست اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان مازندران - نوشهر بر لزوم خروج بقیه دام ها از جنگل تاکید کرد و اظهار داشت: در خروج دام از جنگل به دنبال تعامل با دامداران هستیم.
وی تاکید کرد: با دامدارانی که بدون پروانه چرا و یا به رغم توافق صورت گرفته بعد از دریافت امکانات و وجه نقد اقدام به ورود دام به جنگل می کنند برخورد خواهد شد.
سرپرست اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان مازندران منطقه - نوشهرگفت: به دنبال فراهم کردن شرایط لازم برای خروج هر چه زودتر 20 درصد دامداران باقی مانده از جنگل می باشیم.
افزایش جمعیت و تنوع تقاضا در آبادی‌ها و تسهیل دسترسی به منابع طبیعی نسبت به سایر امکانات و افزایش شدید قیمت اراضی و عرضه خدمات رفاهی به خانوارهای پراکنده در جنگل بدون توجه به ضرورت جابه‌جایی آنها و افزایش قیمت فراورده‌های چوبی از دیگر تبعات تعلل در اجرای طرح خروج دام است.
1295/ 1602/1899
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.