رئیس خانه صمت مازندران گفت:حال و اوضاع صنایع کوچک خوب نیست واتحاد و همراهی مسئولان و لایه برداری از مدیران برای اصلاح امور و اعمال تغییرات مثبت امری ضروری و اجتناب پذیر می باشد.

رئیس خانه صنعت، معدن وتجارت استان مازندران درگفت وگویی با خبرگزاری "ایلنا" درساری؛ راجع به انتخابات اتاق بازرگانی؛ سیاست خصوصی سازی وموانع پیش رو، وضعیت کارخانه ها وراهکارهای خروج صنعت ازمشکلات به سوالات خبرنگاران این خبرگزاری پاسخ داد.

"سید مجتبی رضوی" دراین گفت وگوی مبسوط و در آستانه برگزاری انتخابات اتاق بازرگانی استان؛ نحوه برگزاری انتخابات دوره قبلی این اتاق وسلامت آن را به شدت زیر سوال برده و می گوید: دوره گذشته در یک اتفاق فاجعه باروفرآیندی مهندسی شده وکاملاً بچه گانه اعضای اتاق بازرگانی مازندران شامل 15 نفر از یک جریان فکری مشخص انتخاب شدند ونتیجه این اقدام غیرمنطقی وضعیت فعلی استان وخروجی اتاق استان است که هیچ مطلبی برای گفتن ندارند.

او می گوید: در دوره های  گذشته که  شاهد رقابت بسیار جدی برای ورود فعالان بخش خصوصی به اتاق استان بودیم چنین اتفاقی دربحث انتخابات پیش نیامد مثلاً 10- 12 نفر از یک طیف بودند و3- 4 نفری از طیفی دیگر بنابراین منطق حکم می کرد که حداقل اتاق فعلی  دراختیار یک طیف مشخص وهمفکر نباشد و ترکیب نمایندگان متفاوت باشد.

وی گفت: انتظار می رفت وقتی اعضای اتاق این چنین همفکر و  هم نظر هستند؛ اتفاقات خوبی در اقتصاد استان روی داده وشاهد بهبود روند باشیم وبرونداد خاصی را به عنوان نتیجه کار ببینیم.

او می گوید: در دوره جدید اتاق بازرگانی مازندران اتفاق دیگری رخ داد و آن این که دولتی ها از ما بخش خصوصی ها سبقت گرفتند!

رئیس خانه صمت مازندران در پاسخ به این سوال که آیا تصمیم به حضور در انتخابات پیش روی اتاق بازرگانی استان دارید؛ به صراحت گفت: در زمینی بازی خواهم کرد که تمیز باشد واگر این چنین نباشد؛ ترجیح می دهم حضور پیدا نکنم تا دیگران را تطهیر نکرده باشم.

 

رضوی

رضوی حضور افرادی که اهلیت داشته و صلاحیت های لازم را برای نمایندگی فعالان صنعت در بخش خصوصی داشته باشند؛ را ضروری و موجب پویایی واستقلال عمل این تشکیلات عنوان کرده ومی گوید: تصمیمات اتاق بازرگانی استان بر جریان پیشرفت صنعت استان تاثیرگذار بوده و باید شرایطی فراهم گردد تا 900 فعال عرصه صنعت و کارآفرین با رغبت کامل جهت تعیین سرنوشت خود در انتخابات شرکت نمایند.

وی از فعالان بخش خصوص استان می خواهد که نسبت به جریان انتخابات اتاق بی تفاوت نباشند ومی گوید: برای آن که افرادی اهل وخبره به اتاق استان راه پیدا کنند همه باید بیایند وتک تک آراء آنها مهم است تا تغییرات واصلاحات لازم در سیستم و ساختار اتاق ایجاد شود  و روند مثبتی درتصمیم گیریها روی دهد.

این فعال عرصه صنعت در استان مازندران با انتقاد شدید از بحث هایی که راجع به کوچک سازی بدنه دولت و واگذاری امور به بخش خصوصی مطرح می گردد؛ می گوید: همه این حرف ها درحد شعار است و ما در عمل شاهد رشد و فربه شدن دولت هستیم. این جریان درسال های قبل و بعد از انقلاب وجود داشته و با پدیده ای به نام خپل شدن دولت مواجه بوده ایم بی آن که عایدی داشته باشد.

رضوی تصریح می کند: کسانی که با شعارهای فریبنده "کوچک سازی" دولت به میدان می آیند، معمولا آدم هایی هستند که برنده می شوند و آنچه می گویند لزوماً درعمل به دنبال اجرا نمی باشند.

رئیس خانه صنعت ومعدن وتجارت مازندران  با بیان این که  80 درصد اقتصاد کشور دولتی است، می گوید: شعار می دهند که دولت باید کوچک شود واز طرفی هیچ وقت فرصت بزرگ شدن به بخش خصوصی را نمی دهند؛ ازسویی اتفاق بدتری می افتد؛ اصل 44 قانون اساسی توسط مقام معظم رهبری ابلاغ می شود؛ خب بخش خصوصی برای وارد شدن به میدان عمل باید توانمند باشد وقدرت خرید واحدهایی همچون فولاد و پتروشمی و ماشین سازی را داشته باشد؛ آیا ممکن است؟ خیر! چون بخش خصوصی بعد ازانقلاب نابود شده وآنچه اتفاق می افتد رانت وفساد در واگذاری ها و معاملات است و این که هیچگاه به اهداف مورد نظر نخواهیم رسید!

رضوی با اشاره به ابلاغیه مربوط به اصل 44 قانون اساسی ولزوم مشارکت جدی بخش خصوصی برای تصدی اقتصاد کشور می گوید: مگربخش خصوصی وجود دارد که به عرصه اقتصاد بیاید وعرض اندام نماید؟ بخش خصوصی توانمند لازم داریم تا ورود کند درحالی که بعد از پیروزی انقلاب ، فعالان این بخش زمین گیر شدند وهنوز هم توان ایستادن روی پای خود را ندارند و در سیستمی که فساد درآن رسوخ کرده کاری از دستشان برنمی آید!

او با تاکید براین که کارآفرینان و فعالان بخش خصوصی سربازان همیشه آماده برای رزم درجبهه اقتصادی هستند؛ می گوید: اگرفضای سالمی برای مشارکت بخش خصوصی فراهم آید حرفی نیست لیکن چنان بخش خصوصی را نابود کردند که توصیف آن دردآور و مایه تاسف است. امروز نیازمند تولد یک بخش خصوصی قدرتمند هستیم تا با تمام توان به میدان بیاید و اهلیت و صلاحیت های لازم را برای راهبری اقتصاد صنعتی داشته باشد و اگر این چنین شود، بخش خصوصی قادر خواهد بود برای مدیریت 80 درصد اقتصاد دراختیار دولت وارد عمل شود و فعالیت های اقتصادی روندی سالم را درپیش بگیرد.

وی به تجربه موفق خصوصی سازی در برخی کشورهای اروپایی ازجمله آلمان اشاره کرده ومی گوید: بعد از اتحاد دو آلمان، کارخانه های مستاصل عمدتا مستقر درآلمان شرقی را به اهلش واگذارکردند؛  دراین کشورکارخانه ای را به قیمت یک مارک واگذار می کردند با شرایطی خاص؛ خریدار متعهد می شد پرسنل را حفظ کرده وتولید را ارتقاء بخشد! آیا درکشورمان نیز اینگونه است؟  کارخانه را به قیمت روز فروخته- مثلاً 530 میلیارد ریال - درحالی که درحد حرف از او تعهد می گیرند وبعد هم رهاشدن تولید وکارخانه وکارگران؟! واقعا این چه نوع خصوصی سازی و تلاش برای احیاء تولید وحفظ اشتغال است؟

رضوی با تاکید برتایید اهلیت و صلاحیت خریداران کارخانه ازسوی مراجعی مطمئن وصاحب نظرمی گوید: بزرگ ترین مشکل ما این است که ممیزی خریداران وتایید صلاحیت آنها توسط دولت انجام می شود درحالی که بهترین و مطمئن ترین ممیزی توسط بخش خصوصی صورت خواهد گرفت.

رئیس خانه صنعت ، معدن وتجارت مازندران استقلال عمل تشکل های خصوص و پرهیز دولت از دخالت درامور آنها را لازمه فعالیت سالم آنها عنوان کرده ومی گوید: درایران دولت درهمه امور تشکل ها واتاق ها دخالت کرده وتلاش براین است افرادی به اتاق راه پیدا کنند که همسو با سیاست های دولت باشند؛ حال چه انتظاری ازتشکل هایی همچون اتاق ها داریم.

رضوی خانه صنعت ومعدن واتاق های بازرگانی را پیکره صنعت توصیف کرده وهمفکری و همراهی این دو را رمز موفقیت بخش خصوصی درعرصه اقتصاد می داند ومی گوید: اتاق های بازرگانی باید خوراک فکری خود را ازخانه های صنعت وانجمن های همگن صنعتی گرفته وآنها را در شورای گفت وگوی دولت و بخش خصوصی مطرح نمایند؛ آیا چنین چیزی انجام می شود؟

او می گوید: تاکید می کنیم که پول وثروت قدرت می آورد ودولتی ها برای آن که این قدرت را حفظ کنند؛ ازخیر 80 درصد سهم اشان دراقتصاد نخواهند گذشت وصرفاً شعار می دهند و افکارعمومی را فریب می دهند.در این قضیه دولت تنها نیست وقوای سه گانه هم ونمایندگان مجلس هم دخیل وموثر هستند.

این مقام مسئول درخانه صنعت ومعدن مازندران راجع به آمارهای اعلامی در خصوص مشکلات کارخانه ها می گوید: آمارهای دقیقی نداریم اما درحال حاضر30 تا 35 درصد کارخانه های استان تعطیل هستند و20 تا 30 درصدآنها با کمتر از 50 درصد ظرفیت کار می کنند وتقریباً 45 درصد واحدها به صورت کامل فعال می باشند.

رضوی که نمی تواند دل نگرانی هایش در باب بحران کارخانه ها را کتمان کند؛ ازتملک واحدهای صنعتی توسط بانک ها به موازات سایر مشکلات ابراز نگرانی کرده ومی گوید: دراین زمینه رتبه اول کشوری را داریم!!

او مهرماه سال جاری درجمع خبرنگاران شمار واحدهای تملیک شده توسط بانک ها به علت بدهی کارخانه ها را 169 واحد تولیدی عنوان کرده بود.

رضوی با اشاره به نقش محوله به خانه صمت استان مازندران درخصوص تعیین تکلیف واحد های تملک شده می گوید: تلاش کرده و می کنیم که کاغذ بازی های این پروسه را به حداقل رسانده و یا حذف نماییم ومهم تراین که به دنبال افرادی باصلاحیت واهل فن هستیم.

او با تاکید بر رفع مشکلات واحدهای تولیدی وتلاش برای رونق واحیاء صنایع بحرانی گفت: درشرایط رکود تورمی واحدهای کوچک صنعتی در معرض آسیب های جدی هستند و همدلی و وحدت نهادها وتشکل هایی که درقالب شورای گفت وگو، ستاد اقتصاد مقاومتی و ستاد تسهیل تعریف شده اند می تواند کمک حال کارآفرینان وتولید واشتغال باشد.

رئیس خانه صمت مازندران تصریح می کند که حال و اوضاع صنایع کوچک خوب نیست واتحاد و همراهی مسئولان و لایه برداری از مدیران برای اصلاح امور و اعمال تغییرات مثبت امری ضروری و اجتناب پذیر می باشد.

وی درخصوص عملکرد رایزنان اقتصادی درکشورهای دیگر برای معرفی شایسته امکانات وپتانسیل های کشورمان که تاکید خاصی براین امر از سوی مسئولان ارشد کشور گردیده می گوید: اینگونه افراد باید دارای تخصص های لازم درعرصه های اقتصادی باشند وتوانایی های ویژه ای داشته باشند.

وی درباره تفاهم نامه مشترک خانه صنعت ومعدن وتجارت استان مازندران با اتاق مشترک ایران و اروپا برای گسترش تعاملات و معرفی توانمندی های اقتصادی استان به سرمایه گذاران وفعالان اقتصادی این کشور گفت: اقدامات خوبی در این زمینه وفراهم شدن بستر توسعه صادرات استان به این کشور انجام شده و مکلف شده ایم برای توسعه صادرات محصولات گام برداریم.

رضوی تشکل های کارگری و کارفرمایی را مدافعان کشورمان درجبهه های اقتصادی توصیف کرد وگفت: این دو بال های موفقیت اقتصاد کشورمان هستند وباید مطالبات وخواسته هایشان شنیده شود.

وی گفت: تشکل های کارفرمایی و کارآفرینان تعامل مثبتی با تشکل های کارگری دارند و برای آن که درتمامی امور پیشرفت حاصل شود؛ تاکید کرده ایم که برای بهبود زندگی کارگران شریف ازهیچ اقدامی دریغ نکنند.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.