مهرماه سال گذشته بود که ایرنا گزارش ' کاوه ملک ، روستائی بدون امکانات در تنکابن ' را منتشر کرد و بازتاب گسترده ای در افکار عمومی و فضای مجازی به همراه داشت و همین موضوع سبب شد تا مسئولان شهرستانی بلافاصله دست به کار شوند و در جهت بهبود وضعیت زندگی مردمان ساکن در این روستا گام های موثری بردارند.
روستای کاوه ملک که در میان جنگل های بکر و دست نخورده هیرکانی قرار دارد و مردمان آن به دامپروری ، کشاورزی و باغداری مشغول هستند، با وجود داشتن آب و هوای مطلوب و طبیعت زیبا و دلنشین از امکانان اولیه زندگی همچون برق ، آب آشامیدنی ، خطوط تلفن و راه دسترسی مناسب بی بهره بودند تا اینکه پس از انتشار خبر مشکلات این روستا ، تمامی نگاه ها به سوی کاوه ملک جلب شد.
مسئولان یکی پس از دیگری آمادگی خود را برای برقراری خدمات چهارگانه در این روستا اعلام کردند و به نوعی راه فرار رو به جلو را به عقب نشینی ترجیح می دادند تا به گمان خود کم کاری یا غفلت خود را از این طریق پوشش دهند.
برای خدمات رسانی به این روستا ابتدا نیاز به یک راه دسترسی مطمئن بود تا از این طریق بتوان خدمات دیگری از جمله لوله کشی آب آشامیدنی و برق رسانی را انجام داد بنابراین تسطیح و اصلاح راه ارتباطی در اولویت نخست برنامه های عمرانی و خدماتی این روستا قرار گرفت.
سرانجام پس از گذشت چند ماه نخستین گام در جهت بهبود وضعیت ساکنان کاوه ملک برداشته شد و راه دسترسی این روستا که تنها 20 کیلومتر تا مرکز شهر تنکابن فاصله داشت از شرایط بهتری برخوردار شد و امکان تردد خودرو فراهم گردید.
اقدام بعدی انتقال آب یکی از چشمه های منطقه به کاوه ملک بود که در چهار کیلومتری این روستا قرار داشت و مردم مجبور بودند تا به دفعات این مسیر را برای رفع نیاز خود طی نمایند که بسیار سخت و طاقت فرسا بود.
پیرامون این موضوع جلسات متعددی در فرمانداری ویژه شهرستان تنکابن برگزار شد و سرانجام مقرر گردید تا از محل تامین و نگهداری آب روستایی ، اعتباری برای تامین آب آشامیدنی پایدار برای این روستا در نظر گرفته شود اما به دلیل عدم تخصیص اعتبار لازم ، پروژه آبرسانی به این روستا اجرایی نشد و مردم همچنان به انباشت آب در مخزن های حلبی زنگ زده مبادرت می ورزند.
برق رسانی به روستای کاوه ملک نیز حکایت خاص خود را دارد و در شرایطی که دستگاه های متولی امر آمادگی خود را در این زمینه اعلام نموده بودند ناگهان با ممانعت اداره منابع طبیعی و آبخیزداری مواجه شده است.
بخشدار مرکزی شهرستان تنکابن درباره موانع ایجاد شده در اجرای پروژه برق رسانی به روستای کاوه ملک گفت: برای برق دار شدن این روستا پیگیری های زیادی صورت گرفت اما اداره منابع طبیعی معتقد است که برخی از مردم این روستا به اراضی ملی و زمین های منابع طبیعی تجاور کرده اند و بنابراین تا برطرف شدن این مشکل صدور مجوز جهت کاشت تیر انتقال برق برای این روستا امکان پذیر نخواهد بود.
رضا آقاگلی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود : برای رفع این مشکل به اداره منابع طبیعی پیشنهاد داده شد که برق رسانی به روستا انجام شود، اما در صدور مجوز انشعاب بحث تجاوز به اراضی ملی لحاظ گردد تا برخی افراد ساکن در این روستا که هیچگونه دخل و تصرفی به زمین های منابع طبیعی نداشتند بیش از این متضرر نشوند.
وی اظهار داشت: بر اساس این پیشنهاد به افرادی که تجاوز به اراضی منابع طبیعی و ملی داشته اند تا رفع تصرف کامل انشعاب برق داده نشود.
به گفته بخشدار مرکزی ، اگر با این پیشنهاد موافقت شود بلافاصله عملیات اجرایی برق رسانی به روستای کاوه ملک آغاز خواهد شد.
وی یادآور شد: بر اساس سرشماری سال 95 این روستا دارای 13 خانوار با جمعیت 29 نفر است.
رییس اداره منابع طبیعی و آبخیز داری شهرستان تنکابن نیز در این باره به خبرنگار ایرنا گفت : متاسفانه مردم این روستا به اراضی ملی تجاوز کرده اند و تا زمانی که این اراضی از آنها پس گرفته نشود امکان صدور مجوز جهت برق رسانی امکان پذیر نخواهد بود.
سید مهدی مولایی افزود: در این زمینه پرونده هایی در کمیسیون های مختلف تشکیل شده تا هر چه سریع تر وضعیت اراضی ملی تصرف شده تعیین تکلیف شود.
وی روند بررسی پرونده ها را مطلوب توصیف کرد و اظهار داشت: بزودی مشکل صدور مجوز برق رسانی برطرف می شود و مردم این روستا از نعمت برق بهره مند خواهند شد.
مولایی به پیشنهاد مطرح شده از سوی بخشداری مرکزی برای برق دار شدن روستای کاوه ملک اشاره کرد و یادآور شد: این پیشنهاد در اداره کل غرب مازندران در حال بررسی است و نتیجه آن بزودی اعلام خواهد شد.
شهرستان 166 هزار نفری تنکابن در غرب مازندران واقع است.
/1602/7513/1654
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.