به گزارش خبرنگار ایرنا ، وزارت بهداشت از اردیبهشت سال 1393 با اجرای طرح تحول سلامت تلاش خود را برای بستن مسائلی در حوزه درمانی آغاز کرد که دارو یکی از این موضوعات است که زیر ذره بین این وزارتخانه رفته است.
مصرف دارو خودسرانه که همواره به عنوان دغدغه جامعه پزشکی به شمار می رفت تا حدودی با اجرای طرح پزشک خانواده در استان مازندران، یکی از 2 استان مجری این طرح، در قالب چهارچوب کنترل شده قرار گرفته است.
اجرای پزشک خانواده از سال 1392 در مازندران آغاز شد که هر خانواده با مراجعه به نزدیک ترین پایگاه بهداشتی و درمانی نزدیک محل سکونت، پزشک خود را انتخاب می کرد و بعد از آن تمام مراحل انجام کارهای درمانی فرد زیر نظر این پزشک انجام می شود و در صورت نیاز به درمان های تخصصی از طریق سیستم ارجاع به پزشکان متخصص معرفی می شوند.
ساماندهی شدن شیوه درمان افراد و پرهیز از هرگونه خوددرمانی ها از اهداف اجرای این طرح بود که برای این منظور خط کش برای تجویز دارو در نظر گرفته شد تا پزشکان خانواده با تبعیت از آنها داروهای بیشتر و غیر ضروری تجویز نکنند.
مدیر دارو و غذا دانشگاه علوم پزشکی مازندران به موفقیت آمیز بودن کنترل تجویز دارو توسط پزشکان خانواده اشاره کرد و گفت: نظم و ساماندهی مقوله تجویز داروها با اجرای طرح تحول سلامت و پزشک خانواده محقق شده است.
محمد رضا شیران افزود: به طوریکه براساس آمارهای مدیریت درمان میزان تجویز داروها روند کاهش را در نسخه پزشکان داشته است و به طور مثال در مصرف داروهای آنتی بیوتیک میزان تجویز 60 درصدی به 40 درصد کاهش یافت.
وی ادامه داد: خوشبختانه با اجرای این طرح های ملی وزارت بهداشت توانستیم در حوزه پزشکان و نسخه های آنها به نتایج مورد نظر برسیم اما همواره راههای سوء استفاده وجود دارد.
به گفته مدیر دارو مازندران بررسی ها و گزارش ها نشان می دهد که برغم اجرای طرح پزشک خانواده و کنترل مصارف دارو از این در میان پزشکان اما برخی داروها از طریق شبکه توزیع به بخش های دیگر می روند.
وی از باشگاههای بدنسازی به عنوان یکی از مجموعه هایی که داروها از آنجا سر در می آورند نام برد و گفت: در یک بررسی مختصر میزان داروهای ورودی از سوی شرکت های دارویی به مازندران و میزان داروهای تجویزی از سوی پزشکان خانواده نشان دهنده مشخص نبودن فروش برخی از داروها است.
شیران اضافه کرد: برای کنترل این رویه و بستن روزنه های کوچک مصرف خودسرانه دارو، دانشگاه علوم پزشکی مازندران طرحی را با عنوان ' ارزیابی وضعیت مصرف دارو ' را آغاز کرده است.
وی در توضیح این طرح گفت که برای این منظور میزان داروهای ورودی به مازندران در سال 92 پیش از آغاز طرح تحول سلامت مشخص شد و همچنین میران ورودی داروها طی سالهای بعدی و پس از اجرای این طرح در حال بررسی است.
مدیر دارو مازندران بدون اشاره به میزان داروهای ورودی به استان، گفت: داروهای استان توسط حدود 60 شرکت دارویی کشور تامین می شود و حدود 400 داروخانه آنها را توزیع می کنند.
وی اعلام کرد: اواخر امسال پرونده طرح بررسی و ارزیابی وضعیت مصرف دارو در مازندران بسته می شود و پس از آن ردپای سوءاستفاده های دارویی مشخص و برخوردهای لازم صورت می گیرد تا از تکرار آن جلوگیری شود .
2096
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.