به گزارش خبرنگار ایرنا، رخداد تاریخی 18 دی ماه ساری با گذشت حدود 40 سال از پیروزی انقلاب اسلامی همچنان با یاد و خاطره شهیدان سید اسماعیل عابدین پور و محمد عسگری توفیقی که در این روز جانشان فدا کردند، همچنان رنگ و بوی تازه دارد و به نظر می رسد هرگز از یاد نخواهد رفت.
بنا بر اسناد شفاهی تاریخ انقلاب اسلامی حدود 20 هزار نفر از جمعیت مازندران در این روز از مسجد جامع ساری که آن زمان کانون انقلابیون معروف بود به سمت میدان ساعت و خیابان 18 دی ( شاه عباس سابق) و میدان شهداء ( دروازه گرگان) در حمایت از قیام مردم ایران بر ضد رژیم ستمشاهی به خیابان ها ریختند و با ماموران ارتش و ساواک که قصد سرکوبی این قیام خیابانی مردم ساری را داشتند، درگیر شدند که علاوه بر زخمی شدن چندین نفر 2 نفر از جوانان ساروی نیز به شهادت رسیدند.
*** چرایی قیام 18 دی ساری
حجت الاسلام عباسعلی بهاری یکی از حاضرین در راهپیمایی 18 دی 57 ساری می گوید: در این روز مردم ساری به سردستگی عبدالوهاب قاسمی یکی از طلاب مازنی به فرمان بنیانگذار جمهوری اسلامی در حمایت از قیام مردم و انزجار از کشتار و سرکوب انقلابیون در چند شهر بزرگ ایران به تظاهرات پرداختند.
وی گفت: راهپیمایی مردم ساری از مسجد جامع به سمت میدان ساعت و از آنجا به خیابان شاه عباس که بعدها به یاد شهدای 18 دی نام گرفت به سمت میدان دروازه گرگان ( شهداء فعلی ) انجام شد که در آستانه میدان دروازه گرگان مردم که قصد تخریب مجسمه شاه در این خیابان را داشتند با ماموران رژیم درگیر شدند.
وی افزود : در این روز فرماندهی شهربانی برعهده سروان 'خلج' یکی از نیروهای متعصب وفادار به رژیم طاغوت بود که برای سرکوب قیام مردم ساری دستور شلیک داد و پس از آن مردمی که در حال فرار بودند با رگبار ماموران رژیم زخمی شدند که 2 نفر به نام های شهید اسماعیل عابدین پور و محمد عسکری توفیقی به شهادت رسیدند.
*** حمایت مردم از انقلابیون
بهاری گفت: مردمی که به دلایلی در راهپیمایی شرکت نمی کردند از انقلابیون و تظاهرکنندگان حمایت و پشتیبانی داشتند به طوری که پس از حمله ماموران رژیم به تظاهرکنندگان برخی از ساکنان خیابان 18 دی و خیابان های اطراف با باز کردن درب حیاط خانه هاشان مردم را در منازل پناه می دادند.
وی معتقد است: پس از 18 دی ماه راهپیمایی مردم ایران و به طبع آن مازندران رنگ و بوی دیگری گرفت و تا 22 بهمن سالروز پیروزی انقلاب اسلامی ادامه داشت و قیام 18 دی ماه ساری برای همیشه در تاریخ روز شمار انقلاب ثبت شد.
مازندران در هشت سال دفاع مقدس 10 هزار و 400 شهید تقدیم انقلاب اسلامی کرد.
6982/1899
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.