امین الله آزادیان روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: این اسناد پس از آن تحویل شد که کارشناسان مرکز اسناد به وجود آنها از طریق تحقیقات پژوهشگران دست یافتند و با مالکان سند در باره اهمیت تاریخی و ضرورت جلوگیری از نابودی آنها رایزنی کردند.
وی با اعلام این که رد زنی اسناد تاریخی مازندران از طریق مطالعه آثار پژوهشگران و مورخان استان ادامه خواهد یافت، گفت: متاسفانه در حدود چهار سالی که از عمر طرح اهدای اسناد تاریخی به مرکز اسناد و کتابخانه ملی استان می گذرد، شهروندان استقبال مناسبی برای تحویل اسناد تاریخی به این مرکز نداشته اند.
آزادیان افزود: در این مدت تنها تعداد اندکی از شهروندان اسناد تاریخی در اختیار خود را به صورت کوتاه مدت با اجازه اسکن به مرکز ارائه کردند و ما نیز تنها توانستیم اسکنی از این اسناد را در اختیار بگیریم.
وی خواستار همکاری پژوهشگران و تاریخ نویسان مازندرانی برای جمع آوری و اهدای اسناد تاریخی در اختیار مردم شد و توضیح داد: این افراد برای نوشتن کتاب های خود دست به کارهای تحقیقاتی می زنند و یکی از منابعشان هم مطالعه برخی اسناد قدیمی در اختیار مردم است و امسال ما توانستیم از طریق ارتباطی که با این پژوهشگران گرفتیم، برخی اسناد را به دست بیاوریم.
سرپرست مرکز اسناد و کتابخانه ملی مازندران با تاکید بر این که این مرکز مکانیسمی برای اجبار شهروندان در تحویل اسناد تاریخی ندارد، گفت: اسناد تاریخی که مردم در اختیار دارند، مالک آن محسوب می شوند ولی با توجه به اهمیت تاریخی این اسناد که اطلاعات جنبی زیادی را بازگو می کنند، انتظار می رود برای نگهداری بهتر و جلوگیری از فرسودگی، این اسناد را به مرکز اسناد اهدا کنند.
وی بی اطلاعی از ارزش و اهمیت اسناد تاریخی در اختیار شهروندان را مهم ترین دلیل اهدای نکردن آنها به مرکز اسناد دانست و افزود: امسال زمانی که رد تعدادی سند در پژوهش های محققان گرفته شد، کارشناسان مرکز اسناد با مالکان این اسناد رایزنی و گفت و گو کردند و آنها نیز اسناد را تحویل داده اند.
آزادیان اطلاعات ثانوی مندرج در اسناد تاریخی را برای حفظ هویت استان و کشور مهم دانست و توضیح داد: مثلا یک برگه درخواست انتقالی یک معلم به یکی از جزایر جنوبی کشور که در آموزش و پرورش موجود بود، بخشی از هویت ایرانی بودن آن جزیره را بر ملا می کند و نشان می دهد که زمانی آن جزیره متعلق به ایران بود و ایرانیان در آنجا زندگی می کردند.
وی همچنین از تعیین تکلیف اسناد دولتی بایگانی شده در مازندران خبر داد و گفت که با هماهنگی های صورت گرفته قرار است این اسناد توسط کارشناسان سازمان اسناد ملی و نیز نماینده هر اداره کل مورد بررسی قرار بگیرد تا اسناد قدیمی قابل استفاده از میان آنها بیرون کشیده شده و تحویل مرکز اسناد شود.
آزادیان گفت: تمامی اسناد تاریخی و قدیمی که به مرکز ملی اسناد و کتابخانه ملی مازندران تحویل داده می شود پس از اسکن و فهرست برداری در مخزن مجهز این سازمان نگهداری می شود .
مرکز اسناد و کتابخانه ملی مازندران از سال 1393 فعالیت خود را آغاز کرد. مازندران یکی از 12 استان کشور است که مرکز اسناد دارد.
براساس اعلام مرکز اسناد و کتابخانه ملی مازندران ، در حال حاضر 9 هزار کارتن اسناد قدیمی در مخزن این مرکز نگهداری می شود و به دلیل کمبود فضا پنج هزار کارتن اسناد استان هم در سازمان مرکزی در تهران نگهداری می شود.
2096/1654
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.