این روزها ساخت و سازها در عباس آباد مازندران ، این منطقه گردشگری و تنها باغ کویری ایران را در معرض فهرست میراث در خطر یونسکو، قرار داده و به نوعی این خطر بیخ گوش این منطقه گردشگری -تفریحی است.

به گزارش خبرنگار ایلنا از بهشهر ، عباس آباد، نخستین اثر ثبت جهانی شمال کشور، باغی با ساختار تاریخی و طبیعی که رابطه‌ تنگاتنگ میان بستر فرهنگی؛ تاریخی و طبیعی را به نمایش گذاشته است؛ باغی که اگر چه بعنوان مهمترین باغ غیر کویری ایران همچنان پابرجاست؛ اما وجود برخی ناامنی‌ها و زمزمه های فروش بخشی از اراضی؛ این مجموعه را درگیر اما و اگرهای مختلف کرده است.

در حالی که حفظ منابع ملی همواره از دغدغه های مهم بشر بوده است و از بین بردن این طبیعت و منابع ملی و نابودی آن جبران ناپذیر است؛ باید حفاظت از میراث فرهنگی و طبیعی به عنوان ضرورت توسعه پایدار، بیش از پیش مورد توجه قرار گیرد.

این روزها اما در کنار کم آبی ها، ساخت و سازهای مختلف، چوب حراج و تاراج بر منابع طبیعی و میراث تاریخی و فرهنگی عباس آباد و واگذاری بخش هایی از این اراضی و باغ تاریخی به جامانده از دوران صفوی، زنگ خطر بزرگ خارج شدن از فهرست یونسکو شنیده می شود؛ اخطاری که بواسطه ساخت و سازها در قالب خدمات گردشگری در عرصه و حریم این مجموعه انجام شده است.

در حالی که در روزهای گذشته ، مدیر کل میراث فرهنگی استان مازندران از دریافتِ کارت زرد در مجموعه‌ی عباس‌آباد بهشهر مازندران توسط یونسکو خبر داد و این اخطار با عکس العمل شدید مردم در فضای مجازی وحقیقی روبرو بوده است؛ اما پرویز سعادتی مدیر پایگاه میراث جهانی باغ ایرانی سازمان میراث فرهنگی در گفتگویی می گوید: هیچ  اراده ای برای رفع مشکلات باغ جهانی عباس آباد بهشهر وجود ندارد.

سیف‌الله فرزانه با اشاره به واگذاری 3000 هزارمتر از عرصه منطقه باغ جهانی به یکی از نهادها توسط منابع طبیعی را از جمله این مشکلات عنوان کرد و یادآور شد: متاسفانه مشکلات به قدری است که در کنار همه مشکلاتی که از قبل تاکنون بوده است؛ همچنان بی تفاوت از بسیاری مسائل سازه ها و آلاچیق فلزی در عرصه میراث جهانی نصب می شود؛ توسط بخش خصوصی ساخت و ساز می شود و مرمت و بازسازی سد و پل داده نمی شود و همه این موارد موجب می شود تا کارت زرد یا همان اخطار یونسکو به این منطقه تاریخی داده شود و برخی همچنان بی تفاوت از این اخطارها به کار خود ادامه دهند.

سعادتی معتقد است بر اساس اعلام ضابطه ثبت جهانی، هرگونه دخل و تصرف و ساخت و ساز در عرصه جهانی ممنوع است" اما همچنان شاهد ساخت و سازهای مختلف هستیم و هیچ اراده بریا برطرف کردن مشکلات در عباس آباد وجود ندارد.

از نظر  مدیر کل میراث فرهنگی استان مازندران، صدور مجوز برای ساخت رستوران، فروشگاه و دیگر سازه های خدماتی دیگر از سوی مدیریت محلی بدون اجازه سازمان میراث فرهنگی در گذشته، آسیب جدی بر این منابع طبیعی و میراثی وارد کرده است.

فرزانه گفت: اکنون با وجود این ساخت و سازها زنگ خطر برای مجموعه تاریخی باغ عباس آباد نواخته شد که در صورت تمکین نکردن از ضوابط و مقررات میراثی امکان خروج آن از فهرست آثار ثبت جهانی است.

قصه کارت زرد عباس آباد و قرار گرفتن در معرض فهرست میراث در خطر یونسکو از آنجایی شروع شد که نیروی انتظامی به ساخت آلاچیق در فضای جنگل های جهانی عباس آباد شروع شد و براساس اطلاعات واصله قصد دارد در 10 هزار متر مربع از جنگل های بکر عباس آباد بهشهر طرح های گردشگری اجرا کند.

اگر چه قطعیت این کار هنوز اعلام نشده است و تلاش برای دارا بودن مجوز این عرصه توسط منابع طبیعی در حال انجام است؛ اما با توجه به واقع بودن این عرصه در فضای جنگل های جهانی عباس آباد، حساسیت این موضوع بالا بوده و مسئولان میراث تلاش دارند تا از هرنوع ساخت و ساز در این عرصه جلوگیری کنند.

ساخت و جانمایی بیش از 10 آلاچیق تفریحی در فضای جنگل های جهانی عباس آباد و در محوطه ای که در گذشته تنها یک کانکس و ساختمان نیروی انتظامی بوده است؛ این روزها در فضای مجازی و حقیقی سرو صدای فراوانی ایجاد کرده است و در این بخش منابع طبیعی با اعلام اینکه به دنبال مجوزهای اخذ شده است؛ در حال پیگیری موضوع است.

مدیرکل منابع طبیعی استان مازندران معتقد است؛ ساخت و ساز آلاچیق های فلزی در محدوده یک هکتاری در بکرترین نقطه معنایی ندارد و با هر نوع ساخت و ساز غیرقانونی، برخورد می شود.

 سید محسن موسوی تاکامی گفت: براساس وظایفی که بر عهده داریم؛ جنگل های عباس آباد بهشهر، برای حفاظت به بهره بردار واگذار می شود که در زون تفریحی فعالیت تفریحی انجام می شود و  و از  زون حفاظتی هم حفاظت می شود و مشکلی برای حفاظت وجود ندارد.

براساس قوانین یونسکو هرگونه ساخت وساز سازه های سبک و سنگین و دخل و تصرف در داخل عرصه ثبت شده، ممنوع است و ساخت و ساز در حریم عرصه باید تحت نظارت و هماهنگی سازمان میراث فرهنگی و با استفاده از مصالح سازگار با زیست بوم منطقه و ارتفاع کمتر از ۵ متر باشد که متاسفانه این مهم در برخی از موارد رعایت نشده و اکنون عباس آباد بهشهر در معرض فهرست میراث در خطر یونسکو قرار گرفت.

اگر این موارد رعایت نشود؛ وجود این ساخت و سازهای سبک و سنگین، باغ عباس‌آباد بهشهر را در فهرست میراث در خطر یونسکو قرار خواهد داد و در شرایط فعلی مهمترین کار حذف ساخت و سازهای اطراف باغ وعرصه میراث جهانی است تا عباس آباد از این خطر رهایی یابد.

 

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.