به گزارش روز دوشنبه روابط عمومی استانداری مازندران، احمد حسین زادگان در دیدار با حجت الاسلام سید محمود علوی وزیر اطلاعات در خصوص تمهید زمینه های لازم برای استفاده عموم مردم از فضای گردشگری کاخ تاریخی صفی آباد بهشهر گفت وگو کرد. ‎
استاندار مازندران بر ضرورت تقویت امید و نشاط اجتماعی در جامعه تاکید کرد و گفت: با همکاری های بین بخشی و بهره گیری از ظرفیت ها و مزیت های مختلف استان می توان زمینه ارتقای نشاط و امید اجتماعی را در جامعه فراهم کرد.
حسین زادگان تاکید کرد: در راستای توسعه همه جانبه استان و تمهید فضاهای لازم برای افزایش امید در جامعه همه تلاش و ظرفیت های موجود را بکار خواهیم گرفت و کاخ تاریخی صفی آباد بهشهر یکی از فرصت های کم بدیل گردشگری برای تحقق این مهم است.
بنابر این گزارش، وزیر اطلاعات در این دیدار بر مساعدت در این راستا تاکید کرد و اظهار داشت: هفته آینده با اعزام نمایندگان ویژه وزارت اطلاعات، راهکارهای عملی جهت استفاده عموم از فضای گردشگری کاخ تاریخی صفی آباد بهشهر مورد بررسی قرار خواهد گرفت.
کاخ صفی‌آباد، یادگار شاه‌عباس در شهرستان بهشهر در استان مازندران است که در سال 1010 هجری قمری بنا شده چشم‌انداز زیبایی دارد و به‌عنوان یکی از زیباترین جاذبه‌های طبیعی بهشهر شناخته می‌شود.
دلیل نام‌گذاری این کاخ به صفی‌آباد، علاقه شاه‌عباس به فرزندش بود. کاخ صفی‌آباد در زمان شاه صفی نوه شاه‌عباس توسعه پیدا کرد و یکی از بناهای مورد علاقه شاه‌عباس بود.
این کاخ زیبا در میان باغی به‌صورت مربع دارای ابعاد 25 در 25 قرار دارد و شامل دو طبقه می‌شود. ورودی کاخ در جبهه شمالی قرار دارد و برای ورود به کاخ باید از 5 پله بالا بروید. طبقه اول اتاق‌های متعددی دارد که دسترسی به آن‌ها از طریق راهرو و هشتی امکان‌پذیر است. طبقه دوم هم شبیه به طبقه اول اتاق‌های زیادی دارد و بر اساس برخی روایات نقاشی‌های دیواری زیبایی در این کاخ وجود داشته است که به مرور زمان از بین رفته‌اند.
کاخ صفی‌آباد در حمله افغان‌ها آسیب شدیدی دید، ولی در دوره افشاریه به دست نادرشاه افشار تعمیر و بازسازی شد. فاصله میان کاخ صفی‌آباد تا باغ بهشهر، تونل زیرزمینی حفر شده است که در گذشته در شرایط ضروری از این تونل برای رفت و آمد استفاده می‌شده است. فاصله کاخ صفی‌آباد تا دریا چیزی حدود 16 کیلومتر است و از این تونل زیرزمینی برای جلوگیری از حمله دشمنان از راه دریای خزر هم استفاده می‌شده است.
چشمه پلنگ خیل چشمه‌ای در نزدیکی کاخ صفی‌آباد است که در عصر صفوی، از آن با عنوان چشمه‌ای پر آب یاد شده که در آبادانی منطقه نقش بسزایی داشته است. آب این چشمه با استفاده از تنبوشه یا همان لوله‌های سفالی به داخل کاخ هدایت شده بود و در طول تابستان فضای داخل کاخ را به خوبی خنک می‌کرد.
کاخ صفی‌آباد در ارتفاع 650 متری از دریا است و به‌راحتی می‌توان بندر ترکمن و بندر گز را از این چشم‌انداز نگاه کرد. این کاخ ، 70 سال پیش دچار آتش‌سوزی شد و در این آتش‌سوزی بخش عمده‌ای از آثار داخل کاخ از بین رفته و بسیاری از آثار هم در طول زمان به غارت رفته است.
رضاشاه در سال 1315 دستور تعمیر و بازسازی کاخ صفی‌آباد را صادر کرد. این مجموعه که شامل کاخ و باغ بزرگی است، پس از انقلاب اسلامی ایران در اختیار وزارت اطلاعات قرار گرفت و تا سال 84 تصمیمی برای آزادسازی حریم این باغ گرفته نشده بود. در این سال‌ها رئیس سابق سازمان میراث فرهنگی و گردشگری دستور آزادسازی مجموعه صفی‌آباد را صادر کرد و این محوطه در طی سال‌های بعد بازسازی و ترمیم شد.
این ساختمان قبل از انقلاب در اختیار مستشاران آمریکایی بود و بعد از انقلاب اسلامی فقط چند روزی برای آگاهی دادن به مردم در مورد کارهای آمریکاییان درب آن را باز کردند و مجددا تا به امروز به دلیل اینکه ساختمان در اختیار یک نهاد نظامی است، از بازدید عموم جلوگیری می‌شود. به همین دلیل تاکنون عکس یا اطلاعات جامعی‌ از این شاهکار عصر صفوی در دست نیست.
6990/1899
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.