به گزارش خبرنگار ایرنا ، بیش از 387 هزار هکتار مرتع در حوزه اداره کل منابع طبیعی مازندران - ساری قرار دارد که از نظر میزان و پراکندگی پوشش گیاهی به مراتع درجه یک ، دو و سه تقسیم می شوند.
از این میزان مراتع موجود در مازندران بیش از 60 درصد جز مراتع درجه یک و خوب به شمار می روند که با مدیریت، نگهداری و کنترل ورود دام و قرق، پوشش گیاهیشان حفظ می شود.
اما در این میان کمتر از پنج درصد مراتع بدلایلی از جمله ورود دام مازاد از نظر پوشش گیاهی فقیر و به نوعی کچل شده اند که برنامه های اعمال مدیریت چرا، کنترل و قرق کوتاه مدت برای آنها تاثیر ندارد.
کپه کاری شیوه ای برای احیای مراتعی است که سایر روش های اصلاحی و احیایی و مدیریتی نتواند پوشش گیاهی مرتع را بازسازی بکند یعنی با اعمال مدیریت چرا و کنترل و قرق کوتاه مدت مرتع امکان اصلاح و احیاء پوشش گیاهی نباشد و نیز مرتع در وضعیت ضعیف و خیلی ضعیف بوده و گونه های موجود مراتع غالباً از گونه های نامرغوب باشد و یا میزان گونه های مرغوب و با ارزش بسیار کم و کمتر از 10 تا 15 درصد ترکیب گیاهی باشند.
معاون فنی و آبخیزداری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری مازندران – ساری از کپه کاری 500 هکتار مراتع ییلاقی استان خبرداد و گفت: اعتبار مورد نیاز برای انجام این پروژه در قالب اعتبارات صندوق توسعه ملی تامین شده است .
اسماعیل مختار پور افزود: صندوق توسعه ملی بیش از 2 میلیارد ریال برای اجرای این پروژه اعتبار اختصاص داد.
وی ادامه داد: حدود 3 هزار و 500 کیلوگرم بذر گونه های مرتعی از جمله جمله فستوکا، اگروپایرون، بروموس، یونجه، باریجه برای اجرای این پروژه استفاده شد.
معاون منابع طبیعی مازندران – ساری گفت: برای حفظ و نگهداری مراتع تازه کپه کاری شده استان، با نصب تابلو و آگهی برای یک سال این مناطق قرق هستند و از ورود دام به آنجا جلوگیری می شود.
وی ادامه داد: کپه کاری در مراتع کوهستانی و ییلاقی و پرشیب و در شیب های بالای 20 درصد و در جایی که بهره گیری از ادوات و ماشین آلات امکان پذیر نباشد و با استفاده از نیروی کارگر اجرا می شود تا از این طریق اصلاح و احیای مراتع ، حفظ و افزایش پوشش گیاهی و کمک به تغذیه سفره های آب زیر زمینی و جلوگیری از فرسایش خاک شود.
مازندران حدود 2میلیون و 400 هزار هکتار مساحت دارد که از این مقدار حدود یک میلیون و 700 هزار هکتار آن عرصه های طبیعی اعم از جنگل و مرتع است .
برای حفاظت و مدیریت عرصه های طبیعی مازندران 2 اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری در ساری و نوشهر فعالیت دارد که منطقه ساری حدود 71 درصد و نوشهر حدود 29 درصد این عرصه ها را مدیریت می کند.
2096/1899
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.