به گزارش خبرنگار ایرنا، مازندران با تولید 72 نوع محصول یکی از قطب های مهم تولید محصولات کشاورزی در کشور است و نقش مهمی در امنیت مواد غذایی دارد.
استفاده بی رویه از سموم و آفت کش ها در تولید محصولات کشاورزی در چند دهه گذشته که شیوع برخی انواع سرطان ها را به دنبال داشت، سبب شد تا تولیدات ارگانیک کشاورزی در دستور کار قرار گیرد و در این میان نقش زنان با نگاه مادرانه می تواند این هدف را زودتر و بهتر محقق کند.
اداره کل امور بانوان و خانواده استانداری مازندران بر همین اساس طرح ارتقای مهارت های شغلی زنان روستایی را متناسب با نیازهای جامعه و خانواده امسال به اجرا گذاشت، طرح که مهم ترین هدف آن تولید محصول کشاورزی سالم و ارگانیک اعلام شده است.
مرحله نخست این طرح هفته گذشته در شهرستان بابل و مرحله دوم آن امروز شنبه در ساری در محل ساختمان معاونت جهاد کشاورزی مازندران برگزار شد.
با توجه به این که زنان روستایی مازندران در تولید تمامی محصولات کشاورزی صاحب نقش هستند و حتی در تولید بعضی از محصولات نقش صفر تا صدی را بر عهده دارند، مجریان طرح امیدوارند بتوانند از نقش مادرانه اشان برای تولید محصول سالم و ارگانیک بهره بگیرند.
** برگزاری طرح در 14 شهرستان
مدیرکل امور بانوان و خانواده استانداری مازندران در حاشیه برگزاری مرحله دوم طرح به خبرنگار ایرنا گفت: طرح ارتقای مهارت های شغلی بانوان روستایی در 14 شهرستان در سطح استان برگزار می شود.
سمیه قاسمی طوسی با بیان اینکه این طرح هفته گذشته به مرکزیت شهرستان بابل برگزار شد که زنان روستایی شهرهای همجوار هم حضور داشتند، افزود: این طرح امروز و فردا در ساری برگزار شده و هفته های آینده در نوشهر و تنکابن برگزار می شود.
مازندران دارای 22 شهرستان، 59 نقطه شهری و حدود چهار هزار روستا و آبادی است. بر اساس نتایج آخرین سرشماری 47 درصد جمعیت استان در مناطق روستایی زندگی می کنند.
مدیرکل امور بانوان استانداری مازندران گفت: این طرح در حوزه تسهیلگران بخش کشاورزی و آموزش هایی با سرفصل های کشاورزی مورد نظر اداره کل استاندارد و دانشگاه علوم پزشکی و جهاد کشاورزی است.
وی با بیان این که طرح با استقبال خوب بانوان روستایی و به صورت موفق برگزار شد، افزود: در مرحله بعد نظرسنجی و ارزیابی مطالب ارائه شده در سه حوزه را به اجرا می گذاریم.
او ادامه داد: مهم ترین مساله در هر مرحله ،اصل آموزش است چون آموزش از ارکان مهمی است که مورد غفلت واقع شده و این اطلاع نداشتن ها، ما را با مسائلی مواجه کرده که می توانستیم با آگاهی بخشی از آن پیشگیری کنیم.
قاسمی طوسی بر ضرورت بهره گیری برای اصلاح روش های زیانبار تولید محصولات کشاورزی از طریق آگاهی بخشی بویژه به بانوان روستایی تاکید کرد و گفت: تسهیلگران با حضور در دوره های آموزشی طرح ارتقای مهارت های شغلی بانوان روستایی، این مطالب را به جامعه روستایی منتقل می کنند.
وی استانداردیابی در محصولات کشاورزی را برای بازاریابی راهگشا دانست و تاکید کرد: میل و سلیقه مشتری در تولید محصولات کشاوری باید تامین شود تا بازار فروش و تجارت بدرستی شکل بگیرد و این موضوع در دنیا از سال ها پیش مورد توجه قرار گرفته و حل شده است.
مدیرکل امور بانوان و خانواده استانداری مازندران توضیح داد: آنچه مهم است این که استانداردهایی باید برای جذب بازار لحاظ شود و در این زمینه در بلند مدت نگاه بین المللی داریم تلاش ما بر این است که از طریق این آموزش ها، تولید محصول سالم در دستور کار قرار گیرد و زنان روستایی در تولید غذای سالم و امنیت غذایی نقش زیادی دارند که باید به آن واقف شوند.
وی با اشاره به استفاده بی رویه از کودهای شیمیایی و سموم دفع آفات در کشور و باقی ماندن این ترکیبات در محصولات، افزود: این موضوع سبب شده تا اصلی ترین راهبرد مهم برای توسعه کشاورزی در کشور، در مرحله نخست، افزایش سطح سلامت جامعه با اولویت قرار دادن تولید محصول سالم و در مرحله دوم، تولید محصول ارگانیک باشد.
قاسمی طوسی با بیان این که یکی از علت های مرگ و میر در مازندران بیماری سرطان است که گفته می شود استفاده بی رویه از سم و کود در دهه های پیش این معضل را ایجاد و تشدید کرد، اظهار داشت: به این نتیجه رسیدیم در این زمینه نیاز به آموزش فراگیر داریم و از تسهیلگران انتظار است آموزش ها را به جامعه روستایی منتقل کنند و برای ترویج سلامت جامعه همکاری کنیم.
وی افزود: در تولید محصولات کشاورزی، کود و سم باید در حد استاندارد مصرف شود تا سلامت جامعه به مخاطره نیفتد. می توان غذای سالم تولید کرد و فقط نیازمند آموزش هستیم و کشاورزان به این باور برسند که باید به تولید محصول سالم روی آورده و به بازار عرضه کنند.
مدیرکل امور بانوان و خانواده استانداری مازندران گفت: هدف ما این است آلودگی های فیزیکی، شیمیایی و میکروبیولوژی را در محصولات کشاورزی به حداقل ممکن برسانیم.
وی افزود: بهبود راندمان کاری، ارتقای کیفیت بهداشتی محصول تولیدی، به حداقل رساندن اثر تخریبی کشاورزی به محیط زیست، اجرای مدیریت تلفیقی آفات در محصولات کشاورزی و تضمین سلامت و ایمنی کارگرانی که محصولات را تولید می کنند، از دیگر اهداف اجرای این طرح است.
پژوهش های صورت گرفته در آزمایشگاههای مدرن نشان داده است که آفت کش ها خطرات بسیاری دارند چرا که به آسانی تجزیه نمی شوند و در محیط زیست جابه جا می شوند.
کارشناسان تغذیه بر این باورند که مصرف محصولاتی که در تولید آنها از آفت کش ها استفاده شده، سبب می شود تا باقی مانده آفتکش در محصول کشاورزی، در بافت های چربی بدن جمع شود و بیماری ایجاد کند.
** برند سازی برای تولید محصول سالم
معاون برنامه ریزی و امور اقتصادی جهاد کشاورزی مازندران هم به خبرنگار ایرنا گفت: تولید مواد غذایی با سلامت جامعه رابطه مستقیم دارد، تقلب ها و تخلف هایی را در ارائه محصولات ارگانیک در بازارهای بزرگ و کلانشهرها می‌بینیم.
حسین نگهدار با بیان اینکه کشور ما در طول سالیان متمادی به سمت تولید ارگانیک به شکل گسترده نرفت، افزود: هدف ما از اجرای این برنامه فرهنگ سازی و کیفی سازی محصولات است و این با تولید محصول سالم و ارگانیک به دست می آید.
وی با تاکید بر برند سازی محصولات سالم، اظهار داشت: اگر به دنبال تولید محصول ارگانیک هستیم چون با این محصول، اختلاف قیمت در بازار ایجاد می شود باید بحث تجاری سازی را هم مورد نظر قرار دهیم.
این مسئول با بیان اینکه تولید محصول ارگانیک، حفظ سلامت جامعه و سلامت زمین را منجر می شود، گفت: با توجه به دغدغه ای که در بازار داریم، فرهنگ سازی باید به سمتی برود که جامعه به استفاده از تولیدات ارگانیک، ترغیب شود.
وی ردیابی معکوس محصول را یکی از اهداف اجرای طرح ارتقای مهارت های شغلی زنان روستایی برشمرد و افزود: ردیابی معکوس به این مفهوم است که مشکلات روند کشت بررسی شود تا ببینیم چرا عنصر مضر در محصول باقی مانده است.
با توجه به میل مردم به استفاده از محصول ارگانیک و سالم، به نظر می رسد کشاورزان و تولید کنندگان بزرگ محصولات کشاورزی، باید به نیاز مخاطب اهمیت داده و متناسب با این نیاز و به دور از هر گونه تقلب و تخلف، محصول سالم تولید کنند.
طرح ارتقای مهارت های شغلی بانوان روستایی، بر تاثیر زنان در تولید محصول کشاورزی بویژه در مازندران تاکید دارد و بیانگر نقش موثر بانوان روستایی در این زمینه است.
9927/1654
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.