به گزارش خبرنگار ایرنا، روز پنجم دی ماه مصادف با واقعه زلزله بم در تقویم رسمی کشور روز ملی ایمنی در برابر زلزله نامگذاری شده ‌است.
مازندران علاوه بر قرار گرفتن در مسیر دو گسل اصلی البرز و آذربایجان ، گسل های فعال فرعی زیادی هم دارد که از جمله می توان گسل ' للبند '، 'سوادکوه' ، ' بایجان' آمل و 'کندوان' چالوس را نام برد.
همچنین این استان دارای سه هزار و 500 روستا است که حدود 45 درصد از جمعیت سه میلیون و 300 هزار نفری استان در این روستاها زندگی می کنند.
منازل روستایی مازندران به لحاظ بافت سنتی معمولا از استانداردهای لازم برای مواجهه با بحران های طبیعی از جمله زلزله برخوردار نیستند و این مساله روستانشینان را در مواقع بحران با اضطراب بیشتر ناشی از عدم امنیت جانی مواجه می کند.
قرار گیری مازندران بر کمربند گسلی فعال و کم عمق، در کنار نوع سازه های روستایی استان که اغلب سنتی هستند، روستاهای مازندران را به محیط های حادثه خیز در برابر بلاهای طبیعی تبدیل کرده است.
این درحالی است که در مناطق کوهستانی و بالادست که بیشترین تعداد روستاها را در خود دارد، اغلب خانه ها از مصالح طبیعی مانند چوب و خشت ساخته شده اند که بیشترین میزان آسیب پذیری و کمترین مقاومت را در برابر زلزله دارند.
بر اساس آخرین سرشماری نفوس و مسکن، حدود 500 هزار واحد مسکونی در مناطق روستایی مازندران وجود دارد.
آمار بالای مناطق روستایی و روستانشینان مازندران با توجه به شرایط جغرافیایی این استان و بسترهای سیل خیز بودن، زلزله و طغیان رودخانه ها، سرمای شدید و غیره بنیاد مسکن را بر آن داشت در حد توان برای مقاوم سازی منازل روستایی اقدام کند.
آخرین آمارهای بنیاد مسکن استان نشان می دهد که تاکنون حدود 220 هزار واحد مسکونی استان مازندران برای مقابله با بلایای طبیعی به خصوص زلزله مقاوم سازی شدند که از این تعداد بیش از 160 هزار واحد در کارنامه دولت تدبیر و امید ثبت شده است.
**55 درصد از سازه های مسکونی روستایی کم دوام هستند
مدیرکل بنیاد مسکن استان مازندران روز چهارشنبه به خبرنگار ایرنا گفت: با وجود اینکه تاکنون 45 درصد از واحدهای مسکونی روستایی از طریق تسهیلات یا فرهنگ سازی مناسب، مقاوم سازی شده است، اما همچنان حدود 55 درصد از این واحدها کم دوام و در معرض خطر می باشند.
محمد خانی نوذری تاکید کرد که منظور از کم دوامی ، تخریبی بودن منازل نیست اما به دلیل دقیق نبودن اطلاعات آماری ممکن است از این میزان بخشی خانه های تخریبی و حادثه خیز باشند.
وی ادامه داد: بر اساس استانداردهای جهانی عمر مفید هر واحد مسکونی بین 25 تا 30 سال است که این عدد بستگی به نوع ساخت و شرایط آب و هوایی و منطقه ای دارد.
** افزایش 10 درصدی تسهیلات مقاوم سازی روستایی در سال 97
مدیرکل بنیاد مسکن استان مازندران اعلام کرد: سهم امسال استان مازندران برای مقاوم سازی منازل روستایی حدود 3 هزار میلیارد ریال بود که نسبت به سال 96 بیش از 10 درصد افزایش داشته است.
خانی با بیان اینکه سال گذشته ۱۵ هزار واحد روستایی در مازندران مقاوم سازی شد، ادامه داد: بر اساس مصوبه دولت در برنامه ششم توسعه سهم مازندران برای مقاوم سازی 12 هزار و 500 واحد روستایی است.
وی افزود: سقف تسهیلات برای هر واحد مسکونی امسال 250 میلیون ریال بود که نسبت به سال گذشته افزایش حدود 40 درصدی داشته است.
مدیرکل بنیاد مسکن استان مازندران همچنین گفت: دولت در کنار تسهیلات، به خانواده های تحت پوشش نهادهایی مانند بهزیستی و کمیته امداد، برای تکمیل مقاوم سازی تسهیلات بلاعوض نیز اعطا می کند.
وی با تاکید بر اعطای وام بلاعوض برای تکمیل فیزیکی واحدها نه ساخت آن، افزود: حتی دولت برای ساکنان روستایی غیر پوشش این نهادها نیز وام بلاعوض اعطا می کند و سقف این وام تا 80 میلیون ریال است.
**سقف آزاد دولت برای دریافت تسهیلات مقاوم و نوسازی روستایی
مدیرکل بنیاد مسکن مازندران گفت: بر اساس برنامه دولت تدبیر و امید، به هر تعداد جذب تقاضا برای مقاوم سازی و نوسازی، تسهیلات پرداخت می شود و در این زمینه دولت بهترین همکاری را دارد.
خانی ادامه داد: با توجه به اینکه بر اساس برنامه توسعه تعداد تسهیلات و رقم مشخصی از سوی دولت برای هر استان در نظر گرفته می شود، اما دولت تدبیر و امید تعداد دریافت تسهیلات را محدود نکرد.
وی بیان کرد: یکی از مشکلات در زمینه تسهیلات سخت گیری های بانک ها است که بسیاری را در این مسیر منصرف می کند.
مدیرکل بنیاد مسکن مازندران از بانک های عامل خواست در حد مقدور از سخت گیری های خود کاسته و روند اداری و شرایط را برای تسهیلات مقاوم سازی تسهیل نمایند زیرا اغلب این افراد از قشر کم درآمد و ضعیف جامعه هستند.
خانی در پایان فرهنگ سازی را بهترین راه حمایتی برای خانواده ها دانست تا برای حفظ سرمایه های خود در برابر بلایای طبیعی آنها را مقاوم و حفظ کنند.
7335/1899
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.