به گزارش خبرنگار ایرنا از هواشناسی مازندران، فصل پاییز جاری در این خطه شمال کشور با بارش 293 میلمتر به پایان رسید و این در حالیست که میزان بارش در دوره آماری بلند مدت ( 30 ساله )حدود 271 میلمتر بود.
براساس این گزارش میزان بارش باران پاییزی در مازندران در سال جاری نسبت به مدت مشابه سال قبل که 247 میلمتر بود حدود 20 درصد رشد نشان می دهد.
*** کاهش 8 درصدی باران در سال جاری
طبق گزارش هواشناسی در 9 ماهه اول سال 97 حدود 459 میلیمتر باران در مازندران به ثبت رسید که در مقایسه با دوره آماری بارش ها دراین خطه شمال کشورحدود 8 درصد کمتر شد و این کاهش در مناطق جلگه ای و کوهستانی به حدود 11.6 درصد رسید.
براساس این گزارش بارش باران 9 ماهه در رامسردر غرب استان نسبت به دوره آماری با رشد 24 درصدی و در ایستگاه امیرآباد در شرق مازندران با کاهش 46 درصدی به ثبت رسیده است.
*** پراکندگی ناموزن بارندگی در مازندران
همچنین براساس تحلیل هواشناسی بارش ها در این استان از توزیع زمانی و مکانی مناسبی برخوردار نبود به طوری که بیشترین بارش باران در سال زراعی جاری از لحاظ زمانی مربوط به مهرماه با افزایش 68 درصد نسبت به دوره آماری بلند مدت ( 30 ساله) و از لحاظ مکانی نیز با افزایش 100 تا 235 درصدی در غرب مازندران بارید.
این درحالیست که میزان افزایش بارش ها در شرق استان رشد 20 تا 77 درصدی داشت و در برخی ایستگاه مانند امیرآباد در شرق مازندران دراین مدت با کاهش 9 درصدی باران مواجه شده است.
توزیع نامناسب بارش ها از لحاظ زمانی و مکانی نشان می دهد که با وجود افزایش بارندگی ها در برخی نقاط همچنان این خطه شمال کشور در بخش گسترده ای از مساحت استان با خشکسالی مواجه است و مدیریت بهینه مصرف آب باید به عنوان راهبرد دایمی در دستور کار قرار گیرد.
مازندران 2 میلیون و 400 هزار هکتار مساحت دارد که حدود یک میلیون و 700 هزار هکتار از این مساحت را منابع طبیعی ( مرتع و جنگل تشکیل می دهد و حدود 470 هزار هکتار آن نیز تحت پوشش اراضی کشاورزی است.
از لحاظ آب و هوایی این استان در منطقه معتدل خزری با میانگین بارش 750 میلمتر است که در سال های اخیر با گسترش خشکسالی، میانگین بارش ها به کمتر از 600 میلمتر رسید.
6982/1899
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.