حامد روحانی زاده روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: هم اکنون یک مرکز بستری برای بارداری پرخطر در بیمارستان امام خمینی (ره) ساری با 6 تخت فعال است و با تجهیز دو بیمارستان دیگر، خدماتدهی به این دسته بیماران بیشتر و تسهیل خواهد شد .
وی توضیح داد: راه اندازی بخش ویژه بارداری پرخطر در بیمارستان ها با توجه به فعالیت پزشکان متخصص با تخصص های مختلف و در دسترس بودن دایمی آنها، خدمات براحتی و با اطمینان بیشتری ارائه خواهد شد و کنترل خطر آسان تر می شود.
معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی مازندران گفت: بانوانی که بارداری پرخطر دارند، نیازمند خدمات گیری دایمی از متخصصان مختلف هستند که در دسترس باشند در نتیجه بیمارستان ها بهتر از هر جایی این امکان را در اختیار دارند.
وی از بیماری هایی نظیر دیابت، فشار خون، بیماری های چشمی خاص، کبدی، ریوی ، تیرویید و بیماری قلبی به عنوان بیماری هایی نام برد که همزمان با بارداری نیازمند توجه ویژه هستند.
روحانی زاده افزود: در صورتی که بانویی با داشتن یکی از این بیماری ها باردار شود و پزشک متخصص بارداری را برای وی پرخطر تشخیص دهد به مراقبت های خاص نیاز پیدا می کند که باید بسیار دقیق باشد و ایجاد وجود بخش ویژه بارداری در بیمارستان بهترین مکان برای مراقبت از این مادران است.
روحانی زاده افزود: با توجه به شرایط خاص و ویژه بودن وضعیت این بانوان حتی در برخی مواقع تعدادی از این زن ها بر اساس ضرورت هایی که وجود دارد مجبورند چند ماه در این بخش بستری باشند تا زیر نظر پزشکان متخصص باشند .
وی با اشاره به اینکه هزینه بستری برای زایمان طبیعی در تمامی بیمارستان های دولتی رایگان است، گفت: تیم پزشکان فوق تخصص مازندران در صورت نیاز حتی به مناطق مختلفی که این بانوان در آن مناطق ساکن هستند ، اعزام می شوند .
بر اساس اعلام معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مازندران سالانه هفت هزار بارداری پرخطر در این استان ثبت شده می شود .
بارداری زمانی پرخطر است که پزشک احتمال وقوع عارضه‌ای را تشخیص دهد که می‌تواند مادر، کودک یا هر دو را تحت تأثیر قرار بدهد که در چنین مواقعی لازم است مادر و جنین زیر نظر مراقبت‌های پزشکی قرار بگیرند تا در صورت بروز هر مشکلی کاملاً تحت کنترل باشند.
برخی از مواردی که در صورت داشتن آن در گروه حاملگی های پرخطر به شمار می رود شامل مادران مبتلا به دیابت ، سرطان ، فشار خون بالا ، صرع ، معتاد به مواد مخدر یا الکل ، سن بیشتر از 35 سال یا کمتر از 17 سال ، بارداری دو قلو یا چند قلو ، بیش از سه بار سقط جنین ، سابقه زایمان زودرس یا دیابت بارداری و بیماری‌های عفونی مانند HIV یا هپاتیت C است.
2096/1654
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.