به گزارش خبرنگار ایرنا، دکتر مرتضی ضرابی شامگاه دوشنبه در گفت و گو با خبرنگاران در ساری افزود: با این که ایران در دانش سلول های بنیادی و جمع آوری نمونه جز 10 کشور برتر دنیاست، ولی در کاربرد و استفاده از آن با کشور های دیگر فاصله زیادی دارد.
وی توضیح داد: متاسفانه مراکز پیوندهای سلولی در کشور محدود است و با وجود این که برای درمان بیمارای از راه پیوند سلول های بنیادی در کشور داوطلب پیدا می شود، ولی باید در نوبت مراکز درمانی پیوند قرار بگیرند تا بعد از 700 نفر، نوبت به آنها برسد.
ضرابی با اعلام این که سلول های بنیادی در آینده نه چندان دور جای دارو درمانی را خواهد گرفت، گفت: سلول درمانی یکی از موثر ترین روش های درمانی است که کمترین عوارض را دارد.
وی افزود: در حال حاضر سلول درمانی به نوعی مکمل دارو درمانی است ولی در آینده به صورت کامل جای دارو درمانی را می گیرد و لازم است سرمایه گذاری در این حوزه گسترش یابد.
ضرابی گفت: در حال حاضر سلول درمانی در بسیاری از بیماری ها ازجمله سرطان خون و تالاسمی تنها راه درمان قطعی است چون هیچگونه درمان دارویی برای این بیماری ها وجود ندارد و اخیرا نیز پژوهشگران بومی این روش را برای درمان بیماری های دیگر همچون آرتروز، بیماری های پوستی، ام اس و ضایعات نخاعی، سکته مغزی، فلج مغزی ، اوتسیم و پارکینگسون به کار گرفته اند که نتایج مثبتی در پی داشته است.
** مازندران، پیشرو در کاربردی کردن دانش سلول های بنیادی
مدیرعامل شرکت فناوری بانک خون بند ناف رویان با اعلام این که مراکز پیوند سلولی در کشور محدود است، گفت: اما خوشبختانه استان مازندران یکی از استان های پیشرو در این زمینه است و دارای مرکز تخصصی پیوند سلول های بنیادی است.
وی افزود: از زمانی که فعالیت نگهداری خون بند ناف در مازندران آغاز شد، فعالیت های بسیار خوبی انجام گرفته است و در مجموع در این سال ها حدود پنج هزار نمونه در این استان جمع آوری شده که به دلیل وجود یک بانک نگهداری آن هم در تهران به استان تهران منتقل می شوند.
ضرابی با سخت و هزینه بر خواندن نگهداری خون بندناف و عمل پیوند سلولی، خواستار ورود خیران در این زمینه شد و همچنین از پرداخت تسهیلات برای این منظور خبر داد.
مدیرعامل شرکت فناور بانک خون بند ناف رویان هزینه ذخیره خصوصی خون بندناف را سه میلیون تومان اعلام کرد و گفت که بر اساس توافقنامه ای که با چند بانک انجام شد مققر گردید که در این زمینه به والدین تسهیلات اعطا شود.
وی هزینه نگهداری سالانه را هم یک میلیون و 400 هزار ریال اعلام کرد.
ضرابی گفت که با امضای تفاهمنامه با مرکز بیماری های خاص، قرار است از کمک های این مرکز برای کاهش هزینه خانواده ها در ذخیره سازی و نگهداری خون بندناف استفاده شود.
هم اکنون حدود 15 هزار نمونه خون بندناف در بانک عمومی و 100 هزار نمونه در بانک خصوصی ایران ذخیره سازی شده که 54 درصد آن حاصل تولد نوزادان پسر و 46 درصد نیز حاصل نمونه خون بند ناف نوزادان دختر است.
همچنین 2 نوع بانک عمومی و خصوصی ذخیره سازی خون بند ناف وجود دارد که در بانک عمومی خانواده ها در آستانه تولد فرزند خود، نمونه آن را به بانک اهدا و دیگر مالکیتی بر خون بند ناف ندارند و این نمونه در اختیار هر بیمار نیازمندی قرار داده می شود.
در بانک خصوصی، خانواده ها پس از تولد فرزند خود این خون را طی قراردادی با پرداخت هزینه برای استفاده شخصی ذخیره سازی می کنند.
سلول بنیادی به سلولی گفته می شود که همزمان دو ویژگی ' خود نوزایی ' و ' تمایز و تقسیم شدن ' به سلول های مختلف را داشته باشد.
تمام بافت های بدن انسان سلول های بنیادی خود را دارند اما در زمان بروز مشکل جدی این سلول های بدن جوابگو نیست و باید سلول های ذخیره سازی شده مورد استفاده قرار گیرند.
7335/1654
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.