به گزارش روز دوشنبه روابط عمومی استانداری مازندران، احمد حسین زادگان در دیدار با خداد غریب پور مدیرعامل شرکت ایمیدرو افزود: معادن فلورین کردآباد و گلیران محور توسعه معادن استان با همکاری ایمیدرو است.
بر اساس آمارهای رسمی، مازندران رتبه اول ذخیره فلورین کشور را دارد ولی در حال حاضر با استخراج 10 هزار تن در سال، حدود یک پنجم سهم تولید کشور را دارد.
فلورین از جمله مواد معدنی است که به حالت رسوبی تشکیل می شود و معمولا به صورت رگه هایی در فضای بین دیگر مواد معدنی تشکیل می شود و و دارای کاربرد های فراوانی است که یکی از جدیدترین آنها تفلون است.
این ماده معدنی در صنایع متالوژی، فولاد و آلومینیوم، تولید لعاب، صنایع شیشه، تولید اسید فلوئوریک، نیمه هادی ها و صنایع پتروشیمی کاربرد دارد.
مهم ترین مشکل معادن فلورین مازندران در اختیار نداشتن تجهیزات پیشرفته برای اکتشاف عمقی و تکمیلی و استخراج اصولی است که سبب می شود تا معدن داری در این بخش بویژه به خاطر محیط زیست شکننده استان پرهزینه و با ریسک سرمایه گذاری همراه شود که سبب بی انگیزگی سرمایه گذاران بخش خصوصی می شود.
همچنین خام فروشی به علت نبود زنجیره تولید نیز از دیگر مشکلات معادن فلورین مازندران است.
** رفع مشکل کارخانه کک سازی سوادکوه
نماینده عالی دولت در مازندران همچنین با اعلام این که شرکت ایمیدرو در حوزه زغال سنگ فعالیت های خوبی را شروع کرده که یکی از محوری ترین آن پروژه کک سازی سوادکوه است، گفت: اگر چه در حال حاضر به دلیل مسائل مجوزهای زیست محیطی این پروژه متوقف شده، اما تصمیم گرفته شد که با همکاری شرکت ایمیدرو این مشکلات را برطرف کنیم تا هرچه زودتر این پروژه تعیین تکلیف شود.
ساخت کارخانه کک سازی سوادکوه سال 88 آغاز شد ولی مدتی بعد به خاطر نداشتن مصوبه زیست محیطی دچار مشکل شده است.
معاون وقت وزارت صنعت، معدن و تجارت سال گذشته در بازدید از منطقه گفته بود که عملیات اجرایی کارخانه کک سازی پس از اخذ مجوز محیط زیست عملیات از سر گرفته می شود و برای این منظور هم یک مشاور خارجی از کشور آلمان انتخاب شده بود.
ظرفیت تولید معدن زغال سنگ کرد آباد در سوادکوه کارخانه کک سازی در آنجا در دست ساخت قرار گرفت 230 هزار تن زغال سنگ کک شو در سال است.
در طرح احداث کارخانه زغال شویی سوادکوه ظرفیت این کارخانه شست و شوی 500 هزار تن زغال سنگ خام در سال و تولید 350 هزار تن کنسانتره زغال سنگ است که به عنوان خوراک اولیه کارخانه کک سازی مورد استفاده قرار می گیرد.
در منطقه سوادکوه طرح احداث کارخانه کک سازی و نیروگاه بازیافت حرارتی سوادکوه نیز در دست اقدام است که ظرفیت این کارخانه 300 هزار تن در سال است که با روش سازگاری با محیط زیست بازیافت حرارتی در سایت انجیر تنگه احداث خواهد شد.
استاندار مازندران رایزنی با مدیرعامل ایمیدرو را موفقیت آمیز توصیف کرد و گفت: بازفرآوری و بازیافت باطله ها، اجرای طرح افزایش ظرفیت و زیر ساخت های گلیران، تکمیل اکتشاف و افزایش بهره وری معدل کردآباد، کمک به تکمیل موزه معدنی سوادکوه ، اجرای یک طرح بزرگ صنایع معدنی با تکنولوژی بالا و کمک به ایمنی معادن زغال سنگ از مصوبات این نشست در راستای توسعه معادن و اشتغال زایی بود.
وی اکتشافات اولیه معادن مس و آهن در استان را از دیگر ظرفیت های موجود برشمرد و افزود: از ایمیدرو دعوت شد که برای توسعه صنایع پائینی دستی فولاد آلومینیوم ، مس ، فویل و کویل آلومینیوم نیز اقدامات لازم را انجام دهد.
** معرفی ایمیدرو
سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران به منظور رفع نیاز کشور به محصولات و فراورده های معدنی با تاکید بر بهینه سازی نظام اقتصادی کشور در بخش معادن و صنایع وابسته و همچنین اعمال نظارت بر استفاده از ذخایر معدنی و بهره بردری صحیح و موثر از آنها به موجب ماده 6 قانون تاسیس وزارت صنایع و معادن مصوب 1379/10/6 مجلس شورای اسلامی و تبصره ذیل ماده مذکور به منظور بررسی، تهیه و اجرای طرحهای احداث، توسعه، تجهیز و نوسازی صنایع تولیدی متالوژی، استخراج و فرآوری مواد معدنی و اجرای کارهای اکتشافی تشکیل شده است.
ایمیدرو متولی راهبری توسعه، توانمندسازی و رقابت پذیری بخش معدن و صنایع معدنی و تبدیل منابع و محصولات این بخش به ثروت پایدار کشور است.
6990/1654
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.