به گزارش ایرنا، صد البته باید بپذیریم که همواره بی توجهی هادر ایجاد زیر ساخت ها و مدیریت ضعیف شهری نیزسبب شده است تا عمده شهروندان فهیم و آشنا به حق و حقوق شهروندی، نتوانند رعایت قوانین و مقررات را به درستی انجام بدهند، چراکه خط کشی های عرض خیابان ها به درستی انجام نشده است، پل های عابر پیاده همچنان سنتی و غیر استاندارد هستند، پیاده رو ها کم عرض و در بسیاری مواقع در اثر ساخت و سازها و یا تعمیرات بدون توجه به ایجاد راه جدید مسدود می شوند، توقفگاه ها به نسبت خودرو های تولیدی در شهرها ایجاد نشدند، مراکز درمانی، خدماتی، پاساژها و فروشگاه های بزرگ نیز بدون توجه به نیاز به پارکینگ با مجوز رسمی ساخته شدند.
اینکه بخش عمده ترافیک در شهرهای استان فقط به خاطر پارک دوبله باشد، نشان دهنده عمق فاجعه رعایت نکردن مقررات راهنمایی و رانندگی، بی توجهی به حقوق شهروندی است و از سوی دیگر ایجاد مراکز متعدد درمانی یا خدماتی در نقاط ثقل شهرها و توسعه نیافتگی ساختار جاده ها و خیابان های شهرها این مشکلات را مضاعف کرده است.
خیابان های فرهنگ و قارن شهر ساری همواره مملو از پلیس راهنمایی و رانندگی برای تردد آسان مردم و خودروها است اما تنگ بودن این خیابانها و نیز سیل عظیمی از مردمی که برای مراجعه به پزشک و یا خرید به این خیابانها مراجعه می کنند، مشکلات ترافیکی ناخواسته ای را رقم می زند.
بیشتر خیابان های دارای گره ترافیکی شهرهای مازندران همانند خیابان های فرهنگ و قارن بیشترین کلینیک ها، مراکز پزشکی ، فروشگاههای پوشاک و مراکز خرید شهر را دارند و در واقع مرکز ثقل رجوع تمام مردم هستند به همین دلیل صدها نفر از مردم با ماشین شخصی به این خیابانها مراجعه می کنند که به همان اندازه پارکینگ نداشته و یا در هنگام نیاز پر است.
این مساله برای پلیس راهنمایی و رانندگی استان مازندران نیز مشکل زا شده چراکه مجبور است ماموران بسیاری را برای ساماندهی عبور و مرور و ایجاد امنیت به محل اعزام کند که در برخی موارد ناخواسته مشکلاتی در برخورد با مردم بوجود می آید.
ترافیک سنگین خیابان یکطرفه خاقانی به طول 400متر که به میدان امام حسین ( ع) رسیده است ، نیز نظرم را جلب کرد و دیدم شخصی با 2عصا زیر بغل از کنار خیابان یک طرف خاقانی عبور می کند و با هر چند قدم به ماشین های گذری اعلام می کند که مراقبم باشید.
این شهروند که از هر 2 ناحیه پا دچار معلولیت بوده است وقتی متوجه مسدود بودن پیاده رو شد، مجبور شد تا از کنار خیابان یکطرفه خاقانی که یک لاین آن نیز خودروها پارک شده بودند، به سختی به طول 30 متر را به عبور کند.
این شهروند در گفت و گوی کوتاه با خبرنگار ایرنا می گوید، این ملک تجاری که از 2 ماه پیش ساخت و ساز آن آغاز شده است طول پیاده رو را با ریختن انواع مصالح ساختمانی و میله گردها گرفته است و شهروندان این منطقه به شدت دچار مشکل شدند.
وی که خود را حسین فاطمی معرفی کرد، افزود: به نظر می رسد با توجه به اینکه این ملک تجاری در چندین طبقه در حال ساخت باشد، مدت ها با چنین مشکلی روبرو خواهیم بود.
وی اضافه کرد: اینکه پلیس ساختمان شهرداری نسبت به چنین سازه هایی که تردد جمعیت زیادی از شهروندان را مختل می کند و نمونه های این چنینی در تمام شهرها به وفور قابل مشاهده است، حساس نیست، جای بسی تاسف است.
این شهروند ساروی گفت: چنین مشکلی در همه خیابان های شهر ساری و دیگر شهرهای مازندران مشاهده می شود ولی کسی جوابگو نیست و اصلا نظارتی نمی شود.
ذکر این نکته مهم است که در همین خیابان یکطرفه خاقانی کانون آموزشی پر طرفداری وجود دارد که به دلیل یک طرفه بودن و نبود پارک موقت، رانندگان برای سوار و پیاده کردن فرزندان خود در وسط خیابان ترمز کرده و ترافیک سنگینی را بوجود می آورند.
نبود پیاده روهای مطمئن برای عبور و مرور مردم باعث شده که بخشی از تلفات مرگبار در مازندران در پیاده روها اتفاقا افتاده و بر اساس آمار پزشکی قانونی مازندران مجموع آمار تلفات حوادث رانندگی در شش ماه امسال در استان 302 نفر بوده است که تعداد 86 نفر از عابرین پیاده بودند.
** پارک دوبله عامل اصلی ترافیک در شهرهای مازندران
رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی مازندران با بیان اینکه عامل اصلی حدود 40 درصد ترافیک در شهرهای بزرگ استان از جمله بابل ، ساری ، قائمشهر، تنکابن و آمل فقط به دلیل پارک دوبله خودروها است، گفت:شهروندان با رعایت کردن قوانین راهنمایی و رانندگی پلیس را در ایجاد نظم و روانسازی ترافیک یاری دهند.
سرهنگ مهدی باقری در گفت و گو با خبرنگار ایرنا به تردد بیش از حد خودروهای تک سرنشین و سفرهای غیر ضروری در شهرهای استان اشاره کرد و افزود: با توجه به ساختار خیابان های شهرهای استان تنها راه حل کاهش معضل ترافیک ،نهادینه شدن فرهنگ انضباط ترافیکی و استفاده از حمل و نقل عمومی است.
وی با توضیح اینکه وسایل نقلیه عمومی به ویژه تاکسی به نسبت ظرفیت مسافر استان تا 2 برابر در حال فعالیت هستند ،بیان داشت: یعنی شهروندان برای جابجایی مشکلی ندارند و ناوگان عمومی همواره در دسترس است.
وی در عین حال به مشکلات زیر ساختی شهرهای استان مازندران از جمله سنتی و غیر استاندارد بودن پل های هوایی ، کمبود و در دسترس نبودن پارکینگ ها اشاره کرد و گفت: متاسفانه به موقعیت ساخت مراکز درمانی ، خدماتی و فروشگاه های بزرگ و پاساژها که مراجعه کنندگان زیادی دارد، نیز بی توجهی شده است.
وی پراکندگی ساختمان های اداری در بیشتر های مازندران از جمله ساری مرکز استان مازندران را از دیگر دلایل گسترش گره ترافیکی شهری عنوان کرد.
رئیس راهور استان مازندران فرهنگ عمومی عمده شهروندان را بالا دانست و گفت: به هر حال باید همه نسبت به رعایت قوانین و مقررات و حقوق شهروندی در شرائط و وضعیت کنونی پایبند باشیم.
**همه مقصرند
مدیر کل راه و شهر سازی مازندران با بیان اینکه آلاینده شدن هوای شهرهای استان در آینده نزدیک دور از انتظار نیست ،گفت: مدیران و دست اندرکاران به زیر ساخت های جاده ای و خیابان های شهری بی توجهی کردند و از طرفی مردم نیز به دلایل مختلف نسبت به مقررات و حقوق شهروندی بی توجهی می کنند، مشکلات ترافیکی را دامن می زنند.
محمد نظری با بیان اینکه برای عبور و مرور ایمن و سالم علاوه بر اصلاح هندسی خیابان ها و جاده ها ، به انضباط ترافیکی نیاز داریم ، افزود: اکنون همه مردم بومی و گردشگران درگیر ترافیک سرسام آور در خیابان های شهری و جاده های اصلی مازندران هستند.
وی با بیان اینکه استفاده و تردد بیش از حد خودروهای شخصی در شهرهای استان مازندران به هیچ عنوان توجیه اقتصادی ، فرهنگی و اجتماعی ندارد، اظهار داشت: این در حالی است که علاوه بر اینکه فاصله مبداء و مقصد بیشتر مسافرت های داخل شهرهای استان کم است، به راحتی می توان از وسایل حمل و نقل عمومی استفاده کرد.
نظری به بی تحرکی مردم مازندران اشاره کرد و گفت: بر اساس آمار رسمی دانشگاه علوم پزشکی مازندران حدود نیمی از مرگ های استان ناشی از بیماری قلبی و عروقی است که مهمترین عامل آن چاقی ناشی از نداشتن تحرک است که باید برای رهایی از آن ،پیاده روی کرد.
وی در عین گفت: صد البته باید زیر ساخت های جاده ای و خیابان های شهری مازندران را با اجرای طرح های دور برگردان ، بلوار سازی های مناسب و تقاطع های غیر همسطح توسعه بدهیم ، اما تا زمانی که فرهنگ انضباط ترافیکی در جامعه نهادینه و اجرایی نشود ، این مشکلات حل و فصل نخواهد شد.
مدیر کل راه و شهر سازی مازندران بدون ذکر آمار به تصادفات منجر به جرح و فوتی در جاده های مازندران اشاره کرد و گفت: ایجاد سرعت گیر های غیر استاندارد و بیجا ، بدون توجه به نصب تابلو هشدار نزدیک شدن به سرعت گیر و رنگ آمیزی از دیگر مشکلات ترافیکی استان است.
**جای خالی آموزش فرهنگ ترافیکی در رسانه ها، مهدکودک و مدارس ابتدایی
فردوس حاجیان معروف به ' عمو فردوس ' که معلم برگزیده جهان نیز است، نبود آموزش فرهنگ ترافیکی در رسانه ها به ویژه رسانه ملی صدا و سیما ، مهدکودک ها و مدارس ابتدایی را ریشه مشکلات جامعه امروز در بخش حمل و نقل و عبور و مرور نا ایمن و نا سالم دانست.
وی گفت: تا زمانی که آموزش از رده های کودکی در کشور جدی گرفته نشود، این مشکلات همچنان دامن گیر مردم خواهد بود.
حاجیان ادامه داد: احترام به قانون و مقررات و رعایت حقوق شهروندی نیاز به آموزش دارد و تنها راه نجات کشور در آینده توجه به برگزاری دوره های آموزشی از رده کودکی است.
وی از کشور کانادا به عنوان مترقی ترین کشور جهان در آموزش فرهنگ عمومی از رده کودکی به ویژه انضباط ترافیکی معرفی کرد و گفت: بر اساس آمار حدود 15میلیون کودک در کشور زندگی می کنند که باید آموزش فرهنگ عمومی برای آنان به روش های مختلف از جمله حضور کارشناسان و متخصصان در صدا و سیما برگزار شود.
**چه کسانی از ترافیک شهری نفع می برند؟
یک متخصص اعصاب و روان استان مازندران با طرح این سئوال که چه کسانی از ترافیک نفع می برند، گفت: طبق بررسی های میدانی پلیس راهور استان ،امروز بی توجهی به رعایت فرهنگ ترافیکی به خطای عادی و روزمره تبدیل شده است.
شهرزاد مزدارانی با اشاره به اینکه اصلاح فرهنگ ترافیکی به اصلاح تفکر تک تک افراد جامعه وابسته است ،ادامه داد: یقین کنید که تهدیدات اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی ترافیک شهری به همه افراد جامعه باز می گردد و هیچ کس از آن سود نمی برد.
وی گنجاندن واحد درسی انضباط ترافیکی، تشویق مردم به استفاده از حمل و نقل عمومی و اصلاح قوانین مقررات ترافیکی را از دیگر راهکار ها برای برون رفت از مشکلات ترافیکی شهرهای استان برشمرد.
مازندران دارای سه میلیون و 280هزار نفر جمعیت است که 53درصد آنان در بیش از 58شهر بزرگ و کوچک زندگی می کنند.
6990/1899
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.