علی اصغر احمدی روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: 50 میلیارد تومان برای بازسازی زیرساخت های مناطق سیل زده شهری ، 35میلیارد تومان برای بازسازی بافت های روستایی ، 86 میلیارد تومان تسهیلات کم بهره در حوزه مسکن و 26میلیارد تومان هم تسهیلات بلاعوض به بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان ابلاغ شده است.
بارش شدید باران به همراه سیل اواسط مهر ماه امسال بیش از 705 میلیارد تومان به تاسیسات زیربنایی، مسکونی و کشاورزی در مازندران بویژه در شهرستان های غرب استان خسارت وارد کرد.
وی با بیان اینکه استاندار مازندران با جدیت پیگیر مابقی اعتبار برای جبران خسارت های ناشی از سیل است، بیان داشت: در همین راستا نامه جدیدی از درخواست اختصاص اعتبار برای بازسازی زیر ساخت های استان به وزارت کشور نوشته شده است.
**371واحدمسکونی حاشیه حریم رودخانه مازندران مشمول تخریب هستند
مدیر کل مدیریت بحران استانداری مازندران گفت که براساس طرح جامع سیلاب 500واحد مسکونی در حاشیه رودخانه های استان مشمول طرح تخریب شدند که 129 واحد تاکنون تخریب شد و مابقی باید خریده و تخریب شوند.
حدود 120 رشته رودخانه در مازندران جریان دارد که به اعتقاد کارشناسان تجاوز به حریم رودخانه ها ، عدم لایروبی و ساخت و سازهای غیرمجاز در حاشیه رودخانه هاعامل بروز خسارات سنگین به بخش های مختلف کشاورزی ، تاسیسات و واحدها مسکونی است.
این رودخانه ها هنگام بارش باران طغیان می کنند و قادر به تخریب بناها و فضاهای مسیرشان هستند که حادثه طغیان رودخانه تلار در سال 1394 در شهر زیراب، طغیان رودخانه بلده در فروردین 96 ، طغیان رودخانه سردآبرود کلاردشت در تیر 90 و یا رودخانه نکارود و فرو ریختن خانه ها از این دست اتفاقات است.
احمدی افزود: درسال 94 ، 22 میلیارد تومان اعتبار برای خرید واحدهای مسکونی در حاشیه رودخانه ها از سوی سازمان مدیریت بحران کشور در نظر گرفته شد که در این سالها تنها حدود 12 میلیارد تومان آن تخصیص یافت که این طرح با خرید 129واحد اجرا شد.
احمدی تصریح کرد: به طور یقین اکنون به دلیل بالا رفتن قیمت و ارزش زمین ، نیاز به اعتبار بیشتری است.
وی گفت: اگر بخواهیم حاشیه های رودخانه های استان را ایمن سازی کنیم حداقل باید یکهزار کیلومتر دیواره سازی صورت بگیرد که تامین اعتبار آن در توان دولت نیست ،بنابراین تنها راه ممکن این است که حریم رودخانه ها پاکسازی شود.
مدیر کل مدیریت بحران استانداری مازندران با بیان اینکه در پنج سال اخیر ساخت وسازی در حریم رودخانه ها گزارش نشده است، گفت: با هماهنگی و پیگیری استانداری و دستگاه های نظارتی هیچ یک از خدمات عمومی شامل برق ، آب و گاز به واحد های جدید در حریم رودخانه ها ارائه نمی شود.
احمدی با بیان اینکه پرداخت تسهیلات اضافی برای جابجایی خانه های ساخته شده در حریم رودخانه کارساز نیست ، افزود: از وزارت کشور درخواست شده است تا با تامین اعتبار برای خرید و تخریب این واحدها اقدام شود.
بر اساس تصمیم جدید که برای سیلزدگان مهرماه امسال استان مازندران گرفته شد، علاوه بر پرداخت تسهیلات 11 میلیون تومانی برای خانه های آسیب دیده شهری و 10 میلیون تومانی به خانه های مسکن روستایی، صاحبان خانه هایی که در مسیر رودخانه ها بودند و تخریب شدند اگر زمین خود را جا به جا کنند 10 میلیون تومان تسهیلات اضافه تر دریافت می کنند.
مدیر کل مدیریت بحران استانداری مازندران با بیان اینکه این حمایت دولتی مورد استقبال قرار نگرفت و کار ساز نیست، توضیح داد: اگر همانند سال 1394 رقم قابل توجهی را برای خرید و تخریب خانه های مسکونی ساخته شده در حریم رودخانه ها اختصاص بیابد، خسارت های احتمالی ناشی از سیل در استان به صورت چشمگیری کاهش می یابد.
6990/1899
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.