به گزارش خبرنگار ایرنا، این پژوهشگران که شامل دانش آموزان و فرهنگیان استان مازندران هستند توانستند در سطح کشوری و استانی مسابقات پژوهش عناوین برتر را کسب کنند.
همچنین در حوزه اقدام پژوهی 2 هزار و 170 اثر به صورت گزارش در شهرستان ها جمع آوری شد که 170 اثر ارزنده شناسایی و از این تعداد 10 اثر به وزارت آموزش و پرورش ارسال شد و از این تعداد یک اثر رتبه برتر پژوهش کشور را کسب کرد.
معاون آموزش و پرورش مازندران در این جشنواره به انجام پژوهش درون سازمانی یعنی وزارتخانه به عنوان بخش دیگری از فعالیت ها در حوزه پژوهش نام برد و ادامه داد: در این بخش نیز یک نفر از مازندران در حوزه جشنواره تولید محتوای الکترونیکی رتبه اول کسب کرد .
به گفته اسفندیار نظری در حوزه پایان نامه های کارشناسی ارشد، دکترا و فناور برتر و طرح های کاربردی یک فناور برتر از این استان به کشور معرفی شد.
به گزارش خبرنگار ایرنا،در استان مازندران 32 واحد پژوهشسرا فعال هستند که تمامی دانش آموزان مقطع ابتدایی و متوسطه اول با جمعیتی بالغ بر 400 هزار دانش اموز در آن فعالیت می کنند.
این پژوهشسراها با هدف پژوهش، نوآوری و خلاقیت و همچنین مهارت آموزی در حوزه های نانو تکنولوژی، زیست فناوری و علوم آزمایشگاهی فعالیت می کند.
گفتنی است استان مازندران جزء هفت استان کشور است که دارای آزمایشگاه مجهز در زمینه نانو است که در پنج شهرستان رامسر، نور، بابلسر، ساری و بهشهر مستقر هستند.
همچنین استان مازندران تنها استانی است که به عنوان پایلوت و با همکاری انستیتو (انجمن علمی)پاستور شمال، نخستین آزمایشگاه زیست فناوری را مستقر و فعال کرده است.
**95 درصد پژوهش ها کاربردی نیست
مدیرکل آموزش و پرورش مازندران نیز در این مراسم گفت: تاریخ پیشرفت در تمامی زمینه های اقتصادی، فرهنگی و نظامی و غیره در هرکشوری نشان می دهد پژوهش در سه بعد اقتصادی، فرهنگی و امنیت ملی بیشترین توجه را به خود جلب کرده است.
عسگری نیکزاد افزود: با سرمایه گذاری در زمینه پژوهش در امنیت ملی کشورها می توانند امنیت خود را تامین کنند و در بخش فرهنگی هم تمام دنیا روی سیطره فرهنگی خود با تدوین کتاب ها و برنامه های مختلف کار می کنند.
وی به بخش پژوهش در قانون اساسی که بزرگترین قانون و اساس هر کشور و پایه های حقوقی هر کشوری را تشکیل می دهد اشاره کرد و گفت: در کشورهای توسعه یافته به بخش پژوهش توجه خاصی شده است.
نیکزاد، کمبود شدید مراکز علمی در داخل کشور ، عدم وجود پژوهشکده های مستقل بخش خصوصی و وابستگی به بخش دولتی را از چالش های پیش روی فعالیت پژوهشی در کشور اعلام کرد .
وی کاربردی نبودن اکثر پژوهش ها را یکی دیگر از چالش ها در این بخش دانست و ادامه داد: در حالیکه با ارائه پژوهش های کاربردی از دوباره کاری و اتلاف منابع جلوگیری کرده و با به حداقل رساندن ریسک، توانمندسازی برای حل اساسی و ریشه ای مشکلات، تصویر روشن از سرمایه گذاری ها به تولید کالاهای کیفی تر منجر می شود .
7335/1899
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.