به گزارش خبرنگار ایرنا، نوزدهمین نمایشگاه دستاوردهای پژوهش و فناوری و چهارمین فن بازار استان مازندران که این هفته از دوشنبه 26 آذرماه در دانشگاه مازندران واقع در بابلسر اغاز شد امروز به پایان رسید،
این نمایشگاه و فن بازار در فضایی به مساحت یکهزار متر مربع و در 40 غرفه و با ارائه بیش از 250 محصول نوآورانه و فناورانه برگزار شد و از پنج محصول دانش بنیان در حوزه های مختلف نیز رونمایی گردید.
همچنین به گفته مسئولان این نمایشگاه تاکنون بیش از 2 هزار نفر از دانشجویان، دانش آموزان و مردم عادی از این نمایشگاه بازدید کردند و در طی برپایی نمایشگاه 16 کارگاه و رویداد پژوهشی برگزار شد.
به گفته برگزار کنندگان این نمایشگاه و فن بازار، هدف از برپایی نمایشگاه فرهنگ سازی و جهت دهی به سیستم آموزشی و پژوهشی است تا به سمت تولیدات و ابداعات دانش بنیان حرکت کرده و ذهن های خلاق را به سوی آموزش پژوهش محور و ابداعی و کاربردی سوق دهد.
** پژوهش های بی هدف وکمبودهای صنعت
زمانی، نماینده شرکت دیزل سنگین ایران به ایرنا گفت: متاسفانه یکی از بزرگ ترین مشکل کشور در حوزه صنایع کمبود پژوهش هایی است که هدفمند و برای برطرف کردن نیاز و مشکلات صنعت باشد.
وی افزود: اغلب پژوهش ها و تحقیقات بر اساس سلیقه شخصی افراد و دانشجویان انجام می شود و عملا کاربردی ندارد و کمکی به صنعت و دیگر بخش ها نمی کند.
این پژوهشگر گفت: علاوه بر این دانشجویان و محققان به دلیل سلطه اساتید بر موضوع وفرآیند پژوهش نمیتوانند آزادانه کارکنند و عملا خواهیم دیدکه بسیاری از پایان نامه ها و تحقیقات آکادمیک بلا استفاده هستند و یا در نهایت به قفسه کتابخانه ها منتقل می شوند.
نماینده شرکت دیزل سنگین ایران همچنین تاکید کرد که اغلب بیکاری دانشجویان و محققان ما نیز به این خاطر است که فقط به مدرک تحصیلی خود تکیه می کنند در حالی که نیاز صنعت ودیگر حوزه ها از جمله کشاورزی ، دستاوردهای علمی برای برون رفت از معضلات و مشکلات است.
وی گفت: تاکنون دهها درخواست به دانشگاه و مراکز علمی دادیم تادر مورد کمبودها و بومی سازی قطعات پژوهش کرده و به کمک ما آیند و در این زمینه نه تنها حمایت های مالی و معنوی را نیز تعهد کردیم بلکه حتی جذب نیروهایی که با توجه به نیاز های ما تحقیق و پژوهش می کنند را نیز تعهد کردیم.
به گفته زمانی اما متاسفانه بیش از 99 درصد خروجی پژوهشی دانشگاهها در هیچ حوزه ای کمکی به نیازهای صنایع و باقی حوزه هانمی کند.
** بیگانگی دانشگاه و فقدان سرمایه گذاری و بی حاصلی پژوهش دانش بنیان
محسن براتی یکی دیگر از پژوهشگران حاضر در نمایشگاه گفت: یکی از موانع کار در حوزه دانش بنیان هزینه های سنگین پژوهش و ابزار تحقیقاتی و نبود سرمایه گذار است.
او ادامه داد: بسیاری از محققان چه در حوزه دانش بنیان و چه در بخش های آزاد و اختراعات،به دلیل نبود سرمایه گذاری طرح های خود را نیمه کاره رها می کنند.
براتی اظهار کرد که متاسفانه تحقیقات نیز هدف مند نبوده که بزرگ ترین عامل آن نیز بیگانه بودن دانشگاه ها به خصوص دانشگاه های مازندران به حوزه صنعت ، کشاورزی، محیط زیست و حتی حوزه های اجتماعی است.
وی با موثر توصیف کردن پارک علم و فناوری برای گردآوری محققان ، سرمایه گذاران و صاحبان کسب و کار افزود: اما پارک ظرفیت محدودی دارد و در ضمن مشکلات آنقدر گسترده و فاصله دانشگاه با دارندگان کسب کار آنقدر عمیق است که به راحتی برطرف نمی شود.
**حمایت همه جانبه پارک از ایده های گره گشا
رئیس پارک علم و فناوری مازندران در حاشیه نمایشگاه به خبرنگار ایرنا گفت: پارک از تمامی ایده هایی که در حوزه های مختلف گره گشا از مشکلات باشد حمایت همه جانبه می کند.
معتمدزادگان افزود: اهداف پارک علم و فناوری هدف مند سازی تحقیقات، آموزش ایجاد کسب و کار فناورانه، تجاری سازی محصولات و معرفی آن در بازار و اتصال ایده ها و اختراعات به منابع سرمایه ای است.
او تاکید کرد: افزایش کیفیت ، رقابت پذیری بالا و همچنین کاربردی بودن ابداعات و تولید های دانش بنیان در جذب سرمایه گذاری شرط نخست و مهم است و پژوهش های دانش بنیان باید این عامل را سرلوحه کار خود قرار دهند.
وی با بیان اینکه در حال حاضر حدود 100 شرکت استارتاپ در پارک علم و فناوری مازندران وجود دارد ، افزود: مسائلی همچون مجوزهای مختلف ، حضور در نمایشگاه تخصصی ، کمک کارشناسی در زمینه تولید واختراع و همچنین بازاریابی و به علاوه حمایت های کارگاهی و آزمایشگاهی ازخدمات پارک است.
رئیس پارک علم و فناوری مازندران هدف از برگزاری فن بازار و نمایشگاه دانش بنیان را جهت دهی ذهن دانش آموزان و دانشجویان به اقتصاد دانش بنیان عنوان کرد و افزود: ظرفیت هایی در حوزه دانش بنیان وجود دارد که در آینده و حتی امروزه سهم خوبی از بازار تکنولوژی دارند.
وی همچنین افزود که بر اساس آخرین آمار، پارک علم و فناوری مازندران بیشترین میزان فروش محصولات دانش بنیان در کشور دارد که جایگاه خوب اما ناکافی است و می توان ان را تقویت کرد.
7335/1899
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.