به گزارش ایرنا، چشمه‌های آب گرم به عنوان یکی از ظرفیت‌های بزرگ گردشگری طبیعی در همه کشور ها با اقبال گردشگران روبرو است و بنا به تاکید کارشناسان و صاحب نظران در صورتی که از این ظرفیت در رامسر به درستی و هدفمند استفاده شود، می تواند فرصتی برای جذب گردشگران، درآمد زایی و رونق اقتصادی این منطقه فراهم کند.
بویژه اینکه رامسر زمینه های فراون دیگر گردشگری چون دریا ، جنگل و محیط مناسب طبیعی را بوفور دارد و در هم امیزی ان با چشمه های ابگرم در واقع یک بسته کامل گردشگری است که در کمتر جا در کشور و منطقه به این شکل وجود دارد.
بیشترین چشمه های آب گرم که حدود 20 رشته است در پیرامون هتل ها و کاخ رامسر از دل زمین می جوشد و پس از کانال کشی و شبکه گذاری برای استفاده مراکز آب گرم این شهر که اغلب به شیوه سنتی و غیربهداشتی مدیریت می شود، قرار می گیرد.
هر چند فعالیت مراکز آب گرم این شهر به پیش از انقلاب اسلامی باز می گردد اما هم اکنون در ضلع جنوبی هتل پارسیان شامل 24 وان خصوصی جداگانه برای آقایان و بانوان، یک استخر خصوصی، خزینه عمومی مشترک برای استفاده آقایان و بانوان در 2 شیفت کاری، پارکینگ، فروشگاه غذایی و سه باب آلاچیق است که آب آن از 20 رشته چشمه که به چشمه های گوگردی گازدار معروف است، تامین می شود.
آمارهای رسمی نشان می دهد در نیمه نخست هرسال روزانه به طور میانگین 800 نفر و در دیگر فصول روزانه به طورمیانگین دستکم 400 نفر که اغلب آن ها گردشگران داخلی و حتی خارجی هستند از این مجموعه آب گرم استفاده می کنند.
میزان دمای آب گرم این شهر حدود 42 درجه سانتیگراد اعلام شده که از دل کوههای البرز سرچشمه می گیرد و پس از جریان به قسمت های پائین دست منطقه ییلاقی 'اربکه ' از زمین خارج می شود به نحوی که با گذر در معابر درون شهری پیرامون هتل های رامسر این آب جاری شده و برای هر رهگذرکاملا بوی این آب که بوی باروت می دهد قابل استشمام است.
بنا به گفته برخی از پیشینیان، پزشکان و متخصصان طب سنتی مجموعه آب گرم رامسر دارای خواص طبی و درمانی متفاوت شامل حرارت درمانی، آب درمانی، روان درمانی، تسکین دهنده دردهای ناشی از شکستگی های مزمن است و برخی از بیماری های پوستی و نیز دردهای عضلانی را تسکین می دهد.
یکی از مسافران مراجعه کننده به مرکز آب گرم معدنی رامسر که خود را اهل شهرستان 'کلاچای ' استان گیلان معرفی کرد در این باره گفت: با توجه به خواصی که آب معدنی این منطقه دارد هفته ای یکبار به همراه همسرم در این مرکز استحمام می کنیم ولی از لحاظ کیفیت خدمات در بخش های مختلف بویژه بهداشتی تحت هیچ شرائطی رضایت بخش نیست.
نریمان امیدی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: معمولا افرادی که از بخش عمومی این آب گرم استفاده می کنند پیش از وارد شدن به خزینه باید دوش بگیرند تا تمیز شوند ولی در این مجموعه چنین توصیه ای نمی شود و هرفردی با هر پوششی وارد آب می شود.
این مسافر گفت: مورد دیگر آنکه باید محیط دیوار و کف خزینه سرامیک کاری شود تا بتوان به آسانی با مواد شوینده شستشو و پاکیزه شود اما محیط آب گرم این گونه نیست حتی هنگام شنا خزه نیز دیده می شود و احتمال آنکه افراد به بیماری های پوستی مبتلا شوند،دور از انتظار نیست.
امیدی ،به ترک خوردگی سقف و دیواره های بنای آب گرم عمومی این شهراشاره و ابراز نگرانی کرد ممکن است با هر پس لرزه ای سقف بنای فرسوده و قدیمی فرو ریزد و سلامت عده ای به خطر بیفتد.
وی نبود فیلتر برای پیشگیری از املاح در مسیر ورودی آب به داخل خزینه ، کمبود دمپایی، نداشتن کمد لباس، خرابی برخی از دوش ها و افت فشار آب را دیگر نارسائی ها و موارد غیربهداشتی این مجموعه آب گرم معرفی کرد.
روح الله شاهقلی پور مسافر دیگر از شهرستان نوشهر نیز گفت: اغلب افرادی که از این مجموعه استفاده می کنند نگران لباس و اشیای قیمتی خود هستند چرا که دغدغه دارند مبادا مورد دستبرد قرار گیرد.
وی افزود: بابت استحمام در بخش عمومی آب گرم از هر نفر حدود چهار هزار تومان و در بخش خصوصی شش هزار تومان پرداخت می شود ولی وقتی امکانات ضعیف و نیز فضای محیط این مرکز غیربهداشتی باشد اغلب مراجعه کنندگان رضایت ندارند.
وی گفت: بابت توقف هرخودرو حدود سه هزار و 500 تومان از مسافران دریافت می کنند ضمن آنکه افرادی که در این پارکینگ فعالیت دارند، تقاضای انعام نیز هم دارند.
شاهقلی پور افزود: نکته مهم تر آنکه به هنگام خروج خودروها از پارکینگ، هیچ نظارتی وجود ندارد و از مسافران درخواست مدرکی نمی شود تا بدانند آیا این فرد راننده واقعی این خودرو است یا نه ؟
وی پیش بینی نکردن مسیری آسان برای آمد و شد افراد سالخورده، معلول و جانباز در این مرکز را دیگر کمبودها و مشکلات برشمرد و ادامه داد: این دسته افراد ناگزیرند با همراهی بستگانشان با هزار زحمت از پل های غیراستاندارد موجود در ضلع جنوبی این پارکینگ این مسیر را طی کنند.
وی برخورد نامناسب و گرانی اقلام موجود درمحوطه این مجموعه را از دیگر مشکلات و دل نگرانی مسافران و گردشگران معرفی کرد و خواستار برخورد جدی مسئولان و رسیدگی به رفع این کمبودها و مشکلات شد.
مدیر شبکه بهداشت و درمان شهرستان رامسر نیز گفت: در این مرکز به دنبال بازدیدهای پیوسته متاسفانه نکات بهداشتی رعایت نمی شود ضمن آنکه درماههای پیش چندین مورد نمونه برداری از آب آن انجام گرفت و نتایج به دست آمده نشان داد که آب این مرکز آلوده به فاضلاب انسانی است.
دکتر حمیدرضا مبشری در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: هرچند پس از سه ماه این آلودگی برطرف و وضعیت خوبی دارد ولی باید مدیریت این مرکز برای رفع کم و کاستی ها و بهسازی آن اقدام کند.
وی سرامیک نبودن دیواره و کف قسمت عمومی این آب گرم ، کپک زدن کاشی ها و نیز نداشتن دستگاه کلرزنی را از دیگر معضلات بهداشتی این مرکز معرفی کرد و ادامه داد: ضمن آنکه به کارکنان این مرکز تاکید و توصیه شد در پاکیزگی آن اهتمام جدی داشته باشند از مدیریت آن نیز خواسته شد تا نسبت به بهسازی بنای این مجموعه اقدام کند.
مدیرشبکه بهداشت و درمان رامسر به مدیریت مرکز آب گرم این شهر هشدار داد درصورت چشم پوشی به اخطارها و توصیه های بهداشتی در 2 ماه آینده کارشناسان این نهاد نسبت به پلمب کردن آن اقدام خواهند کرد.
برغم تماس های مکرر، مدیر هتل های رامسر که مرکز آب گرم عمومی و خصوصی نیز زیرمجموعه این مدیریت قرار دارد ، از ارائه هرگونه اطلاعات به خبرنگار ایرنا در این زمینه خودداری کرد.
7078 /1899
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.