کاشت، برداشت و صادرات گل و گیاه زینتی در نوشهر از اول بهار آغاز می شود و تا اواسط آذر هر سال ادامه می یابد.
در شهرستان نوشهر 140 بهره بردار در 14 هکتار فضای بسته و 70 هکتار فضای باز سالانه بیش از 200 هزار شاخه گل و گیاه تزیینی تولید می کنند.
استان مازندران در تولید درخت و درختچه های زینتی مقام نخست و در تولید گل های زینتی مقام دوم کشور را دارد و حدود 90 درصد تولید گل های گلخانه ای و زینتی مازندران مربوط به غرب استان است.
حسن پورمقدم روز شنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: ارزش تقریبی این میزان صادرات گل و گیاه به کشورهای آسیای میانه و عراق بیش از 33 میلیارد ریال است.
در سال گذشته 90 هزار گلدان گل و گیاه زینتی از شهرستان نوشهر به کشورهای حاشیه دریای خزر صادر شد.
به گفته وی، یاس هلندی، درختچه های سوزنی، شمشاد رسمی، افرای سرخ، کامیلیا و زرشک زینتی را بیشترین گل و گیاه زینتی است که امسال از نوشهر صادر شده است.
مدیرجهاد کشاورزی نوشهر همچنین به صادرات کیوی از بندر نوشهر اشاره کرد و گفت: در یک ماه گذشته یک هزار و 300 تن کیوی تولیدی این منطقه به کشور هندوستان صادر شده است.
استان مازندران خصوصا غرب این استان با داشتن 2 فرودگاه و بندر نوشهر دارای ظرفیت های بالقوه برای دسترسی آسان به کشورهای آسیای میانه به منظور صادرات انواع محصولات کشاورزی است.
طبق آمار منابع رسمی، سالانه حدود 235 میلیون گل و گیاه زینتی و 38 میلیون درختچه به ارزش تقریبی 200 میلیارد تومان در مازندران به صورت اصله، شاخه ، گلدان ، بوته و پیاز تولید می شود.
درحال حاضر ایران هفدهمین کشور تولیدکننده گل و گیاه جهان است اما رتبه صد و هفتم بازارهای صادراتی را به خود اختصاص داده است.
استان مازندران دارای سه بندر فعال در نوشهر ، فریدونکنار و امیر آباد بهشهر در ساحل 338 کیلومتری خود در دریای خزر است.
1295/ 1602/1899
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.